Gå til innhold

Regnvann inn i X3

Runet
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt 2 stk 2004 X3. Den ene med panoramatak og den andre som jeg har nå, uten.

Begge lekker regnvann inn. Det havner i den lille dype plastbrønnen på bilens høyre side bakerst i bagasjerommet.

Bilen står parkert på flat grunn, altså ikke på skrå eller bratt bakke.

Jeg klarer ikke finne ut hvor det kommer inn, men det må jo være fra et sted høyere enn fra baklykta og over?

Noen som har opplevd samme som kan gi løsningen på dette?

Endret av Runet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har kjennskap til X3 så er typiske steder taklukedrenering, bagasjeromspakninger og lyktepakninger. Kan også lekke et sted ved bakdøra og renne nedover.

Slike ting er ofte ganske slitsomt å finne ut av, men om det er større lekkasjer så er det aller greieste er å ribbe bilen mest mulig, sette seg inn og få noen til å slå seg løs med hageslangen på utsiden.

Hvis du tørker opp alt og lar bilen stå ute i regnet et par dager så vil du finne ut om det kommer fra kjøring eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk E.C,

Heldigvis ikke takluke, så den kan jeg utelukke. Kanskje antenna bak?

Hadde håpet noen med X3 hadde erfart samme selv og funnet årsaken siden jeg har hatt problemet på 2 av 2 biler....

Men jeg får gjøre som du sier: Frem slangen og en av ungene baki... eller omvendt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nysgjerrig siden jeg også har X3, uten soltak. Søkte litt på amerikanske sider, og det ser ut som vannlekkasje i X3 er ganske vanlig, enten fra løs fuktsperre i dører eller tett drenering fra soltak. I tillegg ser det ut som vindusspyleren bak på X3 er en svakhet. Den er i hvert fall dårlig nok til at noen har tatt seg bryet med å lage denne wikiartikkelen: 

http://wiki.bavariantechnic.com/index.php?title=X3_Windshield_Washer_Fluid_Leak

Bakre lekkasje passer ganske bra med dine symptomer, men det er også enkelt å oppdage dersom du fyller parfymert spylervæske, ikke luktfri eller vann på spylertanken. 

Min X3 har hatt lekkasje fra både fuktsperre og vindusspyler bak. Heldigvis for meg lakk ikke vindusspyleren inni bilen, men ut på bakruta. Dysa til bakrutespyleren hadde nemlig hoppet av slangen.. 

Endret av iittala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er nå tatt inn i varmen.

Det er svømmebasseng på gulvet høyre side ved baksetet. Fuktsperrai døra lekker.

I tillegg er det vann under baksetet. Det henger dråper fra midtre railfester (midt over bakdørene) begges sider, men jeg tror det er kondens.

Vil tro det er usannsynlig at begge lekker.

I tillegg er det vått overalt baki bagasjerommet.

Starter demontering i morgen, så får vi se hva vi finner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som jeg må ha briller. Jeg har visst kjøpt en færing som tar inn vann. Vi får håpe den trutner når den er våt lenge nok.

Spøk til side...:

Jeg lyver ikke når jeg sier jeg har fjerna 5 liter vann fra gulvet foran baksetet.

Er nå ganske overbevist om at kjøring i lang tid med varme i gulvet mot vannet som har stått der, har laget temmelig høy luftfuktighet.

Dette kondenserer mota alle kale punkt/kuldebroer, det danner seg dråper og det drypper ned.

Altså kan en lekkasje til gulvet se ut som en lekkasje ovenfra når ting er blitt vanskjøttet så lene. Forrige eier skulle skamme seg. Skikkelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har høyre bakdør fått ny diffusjonsplast montert på riktig måte som skulle hindre vannlekkasje inn til gulvet.

I tillegg fant jeg ganske stor lekkasje fra haifinneantenna., så den tok jeg av og limte på nytt.

Da håper jeg vannprosjektet er avsluttet.

Endret av Runet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...