Gå til innhold

E60 520 eller 525


arnebart
 Share

Anbefalte innlegg

heisann

Trenger litt hjelp/info/mening av noen som har litt peil :)

Har titts på en 520DA 2010 og en 525DA X-drive 2009 begge to er edition utgave mer topp spec av utstyr.

Jeg lurer på hvem av disse motorene som er "best"? Veit st den ene har mer effekt en den andre men hvem er mest slitesterke? minst vedlikehold osv osv Alt av meninger/erfaringer tas gladlig imot!!

Samt så har 520 gått kun 85 tusen km mens 525 har gått 164 tusen. Hva mener dere om dette? For jeg tenker som så om 525 er tatt virkelig vare på så er ikke dette noe problem?

og prisen er 50 fra værandre. 520 koster 50 tusen mer enn 525.

Og hva burde jeg se etter på en E60 av slitasje, skader, rust(regner med at på så nye biler er ikke det et problem) osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil være få på dette forumet som vil få deg til å vurdere 520-en. Ser ingen grunn til å vurdere den. Ja, 525-en har kjørt lengre, men du får en del reparasjoner på verksted for de 50 000 du ikke brukte på å kjøpe 520-en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker 2 liter motoren så er den et trygt valg om den er sjekket ut mht register problemer.

Det er nok ikke verdt å kjøpe 3 literen pga følelsen. Ihvertfall ikke med såpass mye mer kilometer.

Men igjen, vedlikehold betyr alt. Så ikke se blindt på kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, jeg så ikke at det var 50k mindre for 525xd kontra 520d, men da blir det nok til at jeg også hadde valgt 525xd om den ser bra ut og er vedlikeholdt.

Evt hadde jeg heller betalt litt mer og fått mindre kilometer og evt 530xd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det problemer med registra på 2 litera?

Jeg er veldig enig, jeg hakke fått vært å sett enda på 525'n, siden den står en time unna. skal dra å se på den imorgen.

Jeg er litt enig med dere men man hører så mye rart fra venner å familie så man er litt usikker. så må nesten spørre folk som har erfaring.

Vurderte 530xd men det blir en del over budsjett for kjøpe sv bilen og forsikring i mnden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er problemer med register på 2 liter, N47. Men BMW ordner opp og de skifter det som er nødvendig har jeg forstått.

Men det i seg selv er vel ingen grunn til å styre unna den.

Om du liker lyden av motoren og responsen og at den er litt lettere, så er det jo bare å kjøpe.

 

525d motoren er den motoren med minst feil og som har minst ting som kan gå i stykker.

Det er ikke stor forskjell fra feks 530d da, bare swirlflaps. Ellers er 530d og 525d nesten helt like.

Men kilometer på 160kkm er litt over hva jeg tenker er greit når man skal selge bilen om kanskje 3-5-8 år?

Da har den gått veldig mye mer og da har folk lettere for å styre unna. Kanskje.

 

Men xdrive er jo fint da! Så det teller en del, om man har lyst på det. Jeg valgte det bort da jeg ikke trenger det, og hadde heller ikke lyst på mer vekt, mer ting som kan gå i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 520d (177 hester) og ville ikke hatt det igjen. Ta 525d eller 530d. 520d rakler, vibrerer, og har som nevnt registerproblemene.

CP4 dieselpumpen til n47 sender spon ut til injectorer om den tar kvelden, noe som gjør pumpesvikt mye dyrere. Har kjørt både 520 og 525. Synes ikke at 525 er spes overlegen ytelsesmessig. Litt mer moment. Forskjellen ligger i gangen. Rekkesekseren tar seg opp i fart på en smoothere måte. Mindre bråk, mindre vibrasjon. En langt riktigere motor for en så flott bil.

Synes det går igjen at 520-eierne her på forumet har mere dyrt tull enn 525/530 folket. Sikkert flere 520d eiere totalt sett, men jeg hadde ikke vært under minste tvil om hva jeg hadde valgt om jeg visste det jeg vet idag om forskjellene mellom n47 og m57. Bare pass på EGR termostat og velg en LCI 525d så slipper du svirlflaps Samtidig. Men om budsjettet rekker så tar du 530d. Mye sterkere girkasse!

Endret av johanngj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at fra 2007-2011 på alle 2L dieselmotorer fra BMW sitter det VAG dieselpumpe, som har en lei tendens til å "smuldre" opp, så det dras inn metalspon inn i dyser, innsprøytning og dritt. Har en kollega som hadde en 08 520d, hadde akkurat bikka 130.000 tror jeg, da sa det pang, 100 000,- kr på merkeverksted for å fikse dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at det er ikke alle med den motoren/pumpa som det er snakk om som har fått et havari, men jeg kjenner flere som har, og noen som ikke har, men det er bare utrolig kjipt viss det først skulle skje. Jeg ville selvfølgelig anbefalt M57, men jeg har jo en selv, og den virker skuddsikker som bare det. Har kjørt den snart 70.000km på litt over 2 år, alt går som det skal og litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...