janerik171187 Skrevet Desember 24, 2015 Share Skrevet Desember 24, 2015 Har ordnet meg en e39 530D jeg tenkte ta motor fra og putte inn i banebil e30'n Vet flere har gjort det samme så er vell noen som sitter på en grei oppskrift? Startsperre har jeg fått skjema på så er mest mekanisk. Vurderte prøve med tds kasse i første omgang da har det liggende. Mange NM er det i 184hk utgaven forresten? Med tanke på clutch. Mulig finne bolton aksel til 530d kasse evnt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 24, 2015 Share Skrevet Desember 24, 2015 Du bør gå rett på 530d clutch som et minimum (240mm vs 228 på eldre tds). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Desember 24, 2015 Share Skrevet Desember 24, 2015 En 530d 184 hk er vel oppgitt til 390 Nm. En 2.5 tds clutch er og på 240 mm og 29 mm splines, men ikke dimensjonert på samme måte som 530d. Samme dim som 328 og E36 M3. Mange bruker jo turbomotorer på denne kassen på langt over 500 hk og mye Nm. Du kan jo få tak i forsterket clutch hvis det er nødvendig. Du trenger nok E36 328 mellomaksling for å bruke oppsettet ditt. Utvekslingen på diffen blir noe du må tenke på. Er nok bare E34 525 tds med 2.65 utveksling som er brukendes med en dieselkasse. Tror at utvekslingen er 5.09 på 1.gir og 2.80 på 2.gir i forhold til 4.20 og 2.51 på en M50/52/M3 kasse. Et annet alternativ er å bruke M20B25 kasse fra E34 av den store typen. Den har andre utvekslinger som passer til diff med høyere utveksling. Eirik,. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow Skrevet Desember 27, 2015 Share Skrevet Desember 27, 2015 har du en prosjekt tråd på denne bilen? hadde vært artig og fulgt med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Desember 27, 2015 Share Skrevet Desember 27, 2015 send pm til fekzen du http://bimmers.no/topic/804480-film-f%C3%B6rsta-start-m57d30tu2-motor-i-e30/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 27, 2015 Share Skrevet Desember 27, 2015 Det er ikke noe hokus pokus med m57 (første gen) i e30. Du trenger bare å koble opp EWS (eller emulator), strøm (tenningsbryter el tilsvarende) og gasspedal mtp å få ecu til å fungere. Jeg tror ikke det er det han spør om her (regner jeg med siden jeg mener jeg prata med han om dette tidligere). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Desember 27, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 27, 2015 Du bør gå rett på 530d clutch som et minimum (240mm vs 228 på eldre tds). er i dialog med en kar ang 530d kasse og svinghjul/clutch nå så får se hva som skjer der En 530d 184 hk er vel oppgitt til 390 Nm. En 2.5 tds clutch er og på 240 mm og 29 mm splines, men ikke dimensjonert på samme måte som 530d. Samme dim som 328 og E36 M3. Mange bruker jo turbomotorer på denne kassen på langt over 500 hk og mye Nm. Du kan jo få tak i forsterket clutch hvis det er nødvendig. Du trenger nok E36 328 mellomaksling for å bruke oppsettet ditt. Utvekslingen på diffen blir noe du må tenke på. Er nok bare E34 525 tds med 2.65 utveksling som er brukendes med en dieselkasse. Tror at utvekslingen er 5.09 på 1.gir og 2.80 på 2.gir i forhold til 4.20 og 2.51 på en M50/52/M3 kasse. Et annet alternativ er å bruke M20B25 kasse fra E34 av den store typen. Den har andre utvekslinger som passer til diff med høyere utveksling. Eirik,. har 328 aksel i bilen nå på zf kassa som står på m50b25'n har enkeltmasse m51svinghjul liggende vet jeg, men clutchen der tåler vell ikke m57 sånn dne er vil jeg tru uten å kjøpe noe bedre. har liggende lamelldiff med 2.93 utveksling fra tds og har 210 lamelldiff med rundt 3 utveksling og har noe 3.46 3.64 og 3.73 om jeg husker rett, har samlet seg opp endel lamelldiffer de siste åra (de blir jo ikke akkurat billigere heller) har faktisk getrag 260 fra e34 525 m50 med stor hardy ut liggende, sto i på m50'n før men ble alt for tungt med 3.46 diff bak og org m50b25 så satte i zf fra e36 325 heller (tidlig 325 så "lik" tidlig m3) har du en prosjekt tråd på denne bilen? hadde vært artig og fulgt med kommer updates i denne tråden etterhvert. http://bimmers.no/topic/794744-e30-323-85mod-m3-typ-brei-update-etter-e30meet-kr%C3%A6sja-litt/ motoren skal inn, spørs bare hva jeg må finne fram av deler for å få den inn først Det er ikke noe hokus pokus med m57 (første gen) i e30. Du trenger bare å koble opp EWS (eller emulator), strøm (tenningsbryter el tilsvarende) og gasspedal mtp å få ecu til å fungere. Jeg tror ikke det er det han spør om her (regner jeg med siden jeg mener jeg prata med han om dette tidligere). har ordnet meg skjema på hvordan få liv i den i e30 så er mest fysisk montering nå med tanke på bånnpanne, motorlabber, og slikt. snakka med deg litt på pm ang evnt småtrimming og kanskje mulighet for fjerning av startsperre. kommer tilbake til deg med det når jeg kommer såpass langt at jeg har satt den inn og finner ut hva jeg vil/gidder bruke penger på, blir billig prosjekt for min del så kan koste på litt (motoren blir så godt som gratis for meg) tipper det funker bra med org m57d30 i e30, men som kjent, mye vil ha mer og faen vil ha fler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå