Gå til innhold

Fikk bot på 4000 for solfilm, nå går jeg til tingretten


BMWguruen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke ditt resonnement. Du skriver bl.a at TS har gode grunner til å reagere, og har sannsynligvis rett, ut fra praksis. Problemet er at beløpet er såpass lite og risikoen for tap såpass stort. Altså... risikoen for tap er såpass stort fordi?

 

Ser at det virker ulogisk. Det jeg tenker på er at det er generelt vanskeligere å nå frem med en klage eller i retten, enn med de samme argumenter før det er konkludert i første omgang. Retten har en tendens til å favorisere politi og forvaltning. Om det skulle bli ord mot ord om hva som ble sagt mellom TS og kontrolløren, vil retten i utgangspunktet vekte kontrollørens troverdighet tyngst. Det at TS hadde tonet frontruten er et forhold som retten kan henge seg på for å imøtekomme sitt ønske om å gi kontrolløren rett i straffeutmålingen, fordi det er mer uvanlig enn kun siderutene, selv om reglene kanskje ikke skiller på dette. Dessuten er det ikke gitt at retten vil senke straffen, så lenge den er innenfor det loven bestemmer. Ideelt sett skulle den som har rett også få rett, men slik er det ikke. Selv om det kanskje er 80 prosent sikkert at TS har rett, kan det være bare 30 prosent sjanse for å nå frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dialogen med kontrolløren er avgjørende i relasjon til at problemstillingen evt. kan løses i all minnelighet, men så snart det er en sak og spesielt en rettslig sak er det loven som teller og den er temmelig klar. Jeg tror dessverre at mange av samme årsak tror at lov og rett kan gradbøyes i alminnelighet og dette er uheldig mhp. alminnelig rettsforståelse. Slik er det naturligvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...