Gå til innhold

Kupévifte fungerer kun i defrostmodus


norbakken
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter tre dager i -15 grader startet jeg i dag bilen uten at kupéviften våknet til liv. Alt av display og lys virker, og etterhvert som bilen ble varm viste det seg at temp.følerne og AUTO-funksjonen også fungerte, bare uten at vifta går!
Den fungerer altså kun når jeg trykker på Defrost...

Bilen er en E81 med dobbel klima. 

 

Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Etter tre dager i -15 grader startet jeg i dag bilen uten at kupéviften våknet til liv. Alt av display og lys virker, og etterhvert som bilen ble varm viste det seg at temp.følerne og AUTO-funksjonen også fungerte, bare uten at vifta går!

Den fungerer altså kun når jeg trykker på Defrost...

Bilen er en E81 med dobbel klima. 

 

Noen som har vært borti noe lignende?

Går vifta hvis du manualt setter den på maks?

Hvis vifta kun funker på maks (defrost setter vel og vifta på maks styrke) kan det være viftemotstanden som har røket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde med vår 2007 118d for et par år siden. Tenker det skjedde en håndfull ganger den vinteren, typisk når det var relativt kaldt ute. Har ikke sett det siden. Fant dessverre aldri ut hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om ikke dette kan skyldes at batteriet begynner å bli utladet. Da kobler bilen ut en del funksjoner for å hindre at batteriet blir tømt helt. Defrost er en sikkerhetsfunksjon, så den blir ikke utkoblet.

 

Lån en lader og la den lade bilen et par dager. (Koble til terminalen i motorrommet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her var det kommet endel svar ja. Anlegget fungerte som normalt dagen etter, men har i ettertid hatt trøbbel med at vifta ved manuell justering bare lar seg øke til halvparten av maksimal effekt. Defrost funker alltid. Synes det høres rart ut om dette har med batteriet å gjøre, har hatt dårlig spenning før uten at jeg har opplevd dette, og vita kutter uten de andre "tiltakene". 
Får se om dette fortsetter når det blir varmere i været. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres ut som en gåen viftemotstand. Er iallfall det som pleier å være årsaken til disse symptomene på eldre BMWer :)

 

Det kan hende, synes bare det er litt rart at den da fungerer av og til, men det er kanskje sånn de der opererer? Og du mener altså at 08-modell er en eldre BMW? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mener ikke at 08 er en eldre BMW, tror du misforsto meg. Jeg er ikke sikker på hva som kan være feilen på din bil, men på eldre BMW (typisk E34 og E36) så er gjerne disse symptomene direkte årsak av en gåen motstand ett sted. Mye mulig det også er slik på nyere slik som din 2008 modell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mener ikke at 08 er en eldre BMW, tror du misforsto meg. Jeg er ikke sikker på hva som kan være feilen på din bil, men på eldre BMW (typisk E34 og E36) så er gjerne disse symptomene direkte årsak av en gåen motstand ett sted. Mye mulig det også er slik på nyere slik som din 2008 modell :)

 

Det var ikke ment som kritikk altså, Fredrik, synes bare det var litt morsomt siden jeg har en 85-modell stående i garasjen :P

Men skal se hvordan den oppfører seg når det blir mildere i været. Frykter at partikkelfilteret mitt også synger på siste verset, så får se hvor dette ender...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette har ikke noe med viftemotstanden å gjøre. Fint om folk kommer med begrunnelser for sine antagelser i slike tekniske tråder, og ikke bare synser rundt med hva de synes og tror. Dette er et system med langt mer intrikat elektronikk enn i noen hauggamle E34er...

 

Dette er et klassisk og kjent problem i kaldt vær kombinert med svekket batterispenning. BMW har et system for å overvåke batteriets tilstand, som blant annet består av en IBS (Intelligent Battery Sensor). Dette er en mekatronisk sensor som er direkte tilkoblet batteriets negative pole. Denne overvåker og styrer en rekke elektroniske komponenter, blant annet kupéviften.

 

Så til sakens kjerne, kupéviften er noe av det første IBS-en vil kutte om den merker at det begynner å bli dårlig spenning på batteriet. Som ogee1 er inne på vil den fremdeles fungere i defrost-modus, siden dette er en sikkerhetsfunksjon. Senere vil også IBS-en kutte andre bekvemmeligheter som rattvarme, setevarme, varmetråder i bakrute osv.

 

Lad opp og evt. bytt batteriet ditt om det er dårlig, så vil dette problemet forsvinne. Du kan oppleve å fremdeles ha problemer med dette når det er svært kaldt ute, og dette er et vanlig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...