Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt Kufatec 40148, som jeg tenkte å koble til ved bluetooth, i stedet for fremme.

Spørsmålet er hvor ligger denne boksen, ser noen sier innsiden av venstre hjulbue, noen under gulvet?

Trenger man å koble fra batteri, så lenge det er fiber som skal kobles fra og ikke strøm.

Tenkte samtidig å hente strøm fra bluetooth modulen, hvilke farge er til hva på den?

Noen som har bilder av dette?

Endret av TIH
Hvilke farge på ledninger er til hva?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt  Det virker som du er mest oppegående på dette med DAB+ Jeg har montert Kufatec, når jeg omsider fant Bluetooth-modulen. Det var rein plankekjøring, plug and play. Koblet fiber først, satte på tenning, ventet et par min, plugget så inn strøm. Som forventet kodet ikke Kufatec seg inn. Før jeg satte i strøm, så virket ingenting av radio/aux osv. Helt naturlig siden fiberkrets da ikke var lukket. Når Kufatec  fikk strøm, så var alt som det skulle. Da tenker jeg at alt er på stell med tanke på tilkobling.

Jeg ringte til forhandler, lurte på om de kunne kode inn dette for meg. Da fikk jeg plutselig vite at, 2009 mod med CCC og nye kontrollen ikke var kompatibel med Kufatec 40148. Dette syns jeg høres litt rart ut. De hadde prøvd på flere og ikke fått til. For meg virker dette helt merkelig, Når jeg bestilte, så fikk de vite nr på bilen, jeg fikk bekreftet på fon at dette var den jeg skulle ha, og at det var plug and play. Dette ble videre bekreftet når jeg hentet at det var rette boksen. Sitter igjen med en litt dårlig smak av hele greia, når jeg ga noen små kr under 5000 for dette.

Er ette tilfelle, at noen få modeller ikke kan ha Kufatec og helintegrert, må det evt bli usb-boks?

Hvis noen andre skulle ha erfaringer eller tips rundt dette, så er jeg takknemlig for innspill, eller om noen i Grenlandsområdet kunne bistå med koding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SweetBMW kan nok hjelpe deg med kodingen.

Vedr. CCC tror jeg forhandleren blander, da 2009-modeller normalt har CIC, og der virker ikke denne modellen. Jeg skal likevel ikke være altfor påståelig her, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skal fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, awt skrev:

@SweetBMW kan nok hjelpe deg med kodingen.

Vedr. CCC tror jeg forhandleren blander, da 2009-modeller normalt har CIC, og der virker ikke denne modellen. Jeg skal likevel ikke være altfor påståelig her, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skal fungere.

Takk igjen for kjapt svar

Da sjekker jeg det ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å monterer Fistune 40148 i min E61 CCC. Tanken var å montere den bak ved TCU enheten. Har klart å surre til hva som er + og hva som er jord på den medfølgende ledningen. Skulle kutte av litt  for å lage alt så ryddig og fint. Ytters stod det merket tydlig med + og jord men lenger inn står det bare kufatech.de:-( Er vel pin 8 og 9 i pluggen der jeg ikke vet hva som er hva. Hadde vært konge om noen som har en slik ledning kunne sjekke. (må nok fjerne tapen)

 

Den bør ha strøm fra et punkt som bare er på når tenningen eller radioen er på ikke sant? Om den står med strøm hele tiden vil den tappe batteriet??

Endret av Baker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Baker skrev:

Driver å monterer Fistune 40148 i min E61 CCC. Tanken var å montere den bak ved TCU enheten. Har klart å surre til hva som er + og hva som er jord på den medfølgende ledningen. Skulle kutte av litt  for å lage alt så ryddig og fint. Ytters stod det merket tydlig med + og jord men lenger inn står det bare kufatech.de:-( Er vel pin 8 og 9 i pluggen der jeg ikke vet hva som er hva. Hadde vært konge om noen som har en slik ledning kunne sjekke. (må nok fjerne tapen)

 

Den bør ha strøm fra et punkt som bare er på når tenningen eller radioen er på ikke sant? Om den står med strøm hele tiden vil den tappe batteriet??

Fant ut av det med strømmledningen. Så Fistunen fungerer nå. Men synes ikke mottaket var så bra det jeg har prøvd så langt. Har montert en glassantenne i venstre sidevindu bak. Sånn med jording mot c-stolpen. Får bare inn NRK kanalene uten problemer. Har brukt samme type antenne i frontruta på en gammel Seat og der fungerte den mye bedre. Kan det være et problem om antenna krysser noen andre tråder i sideruta (tror det er fm antenna)?

 

Ellers fortsatt i tvil om hvor jeg skal ta strømmen fra. Kun gjort det midlertidig nå.Punktet på pluggen til TCU(bluetooth enheten) som jeg tenkte å bruke har jo strøm hele tiden. Dere som har gjort dette før, har dere koblet til konstant strøm eller? Takknemmlig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Baker skrev:

Fant ut av det med strømmledningen. Så Fistunen fungerer nå. Men synes ikke mottaket var så bra det jeg har prøvd så langt. Har montert en glassantenne i venstre sidevindu bak. Sånn med jording mot c-stolpen. Får bare inn NRK kanalene uten problemer. Har brukt samme type antenne i frontruta på en gammel Seat og der fungerte den mye bedre. Kan det være et problem om antenna krysser noen andre tråder i sideruta (tror det er fm antenna)?

 

Ellers fortsatt i tvil om hvor jeg skal ta strømmen fra. Kun gjort det midlertidig nå.Punktet på pluggen til TCU(bluetooth enheten) som jeg tenkte å bruke har jo strøm hele tiden. Dere som har gjort dette før, har dere koblet til konstant strøm eller? Takknemmlig for tips.

@Baker Hvilken årsmodell har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Baker skrev:

Produsert mars 2007

 

Jeg har en som er produsert seint september 2008, som du sikkert har sett, så får jeg ikke kontakt med Fistune. Er CCC men usikker på resten, forhandler visste lite, om modeller som er akkurat i overgangen.

Fikk du boksen til å kode seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, TIH skrev:

Jeg har en som er produsert seint september 2008, som du sikkert har sett, så får jeg ikke kontakt med Fistune. Er CCC men usikker på resten, forhandler visste lite, om modeller som er akkurat i overgangen.

Fikk du boksen til å kode seg selv?

Ja. Jeg koblet opp strøm og antenne på fistune boksen og koblet fiberloopen på enden av fiberen som skal inn i fistuneboksen. Skrudde på spilleren, ventet litt, tok av fiberloopen og satte den inn i fistuneboksen. Da så jeg at skjermen slukket og tente igjen og så fant jeg DAB i menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Baker skrev:

Ja. Jeg koblet opp strøm og antenne på fistune boksen og koblet fiberloopen på enden av fiberen som skal inn i fistuneboksen. Skrudde på spilleren, ventet litt, tok av fiberloopen og satte den inn i fistuneboksen. Da så jeg at skjermen slukket og tente igjen og så fant jeg DAB i menyen.

Takk for svar, har prøvd samme uten hell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, TIH skrev:

Takk for svar, har prøvd samme uten hell

Har lagt merke til at det finnes flere installeringsveiledninger som avviker fra hverandre

Den på GS inneholder ikke dette med å bruke denne fiberloopen. Det fungerte ikke for meg.

http://www.gsbildeler.no/dokumenter/vare/3776256/40148 og 40148-1.pdf

Her brukes fiberloopen slik som jeg gjorde.

https://www.bilkomponenter.no/users/kufatec_mystore_no/Image/Fistune/40148_-_FISTUNE_BMW_E-Series_CCC_without_DAB_Tuner_with_factory-installed_DAB_Tuner_englisch.pdf

PDFn fra GS er nyest, men merkelig nok var det ikke den som virket enda min fistuneboks er produsert for bare en måned siden.

TIH: kan jeg spørre hvor du tok strømmen fra?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Æ e en stolt eier av en BMW F11. Men har et lite problem. Dette er en tyskimport bil uten nett å dab+. Sitt derfor å fundere på om æ ikke like greit skal bytte ut hele cic delen me en orginal CIC/DAB+ del. Så her e spørsmålet. I den cic delen som sitter i bilen no står det et elektronisk simkort som er tysk, dette får man ikke koblet opp å brukt i Norge. Men vist jeg bytter til ny cic mondul vil æ da kunne bruke nettdelen i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første innlegg i denne tråden er følgende tilføyd:

(oppdatert 26.10.16) mObridge fungerer ikke på 2010-modeller og nyere! Gjelder både e- og f-modeller

Jeg har en E60 med CIC produsert i november 2009 (3 uker før produksjonsstopp av E60). Er min bil å anse som 2009 eller 2010 når det gjelder om jeg kan bruke mObridge eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...