Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

Sitér
On ‎11‎.‎09‎.‎2017 at 9.38, Knut O E61 skrev:

Jeg anskaffet en Fufatec Fistune til min 2017 BMW 330i x Touring (bruktimport fra Sverige). Forhandleren som leverte enheten tilbød meg retur fordi den ikke ville passe. På sidene til GS var den anbefalt til mitt chassisnummer men nå er det endret. Vet ikke hva som er problemet. Er det noen andre som har hørt om dette? Da blir det kanskje Dension DBU 3. gen. på meg.

Nå svarer jeg på mitt eget innlegg. Det er sikkert andre som også har nytte av kunnskapen. Jeg snakket med en bruktbilimportør som opplyste at nyeste gen iDrive som 3 serien fikk fra sommeren 2016 ikke passer sammen med dagens integrerte løsninger fra Kufatec eller Dension. Ifølge den kilden finnes det ikke akseptable løsninger ennå, men det skal være under utvikling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bak i tråden ble det snakket om problemer med Fistune på E61 2009 modell, produsert sent 2008 (CCC). Dette var vistnok et kjent problem som flere hadde opplevd. Da jeg selv har en bil av denne typen, og vurderte Fistune, så tok jeg kontakt med GS og direkte med Kufatec i Tyskland. De kunne begge bekrefte at det hadde vært problemer, men at dette nå var løst. For de som måtte være interessert så ble det løst med programvareversjon 1,59.

Jeg har nå bestilt en Fistune, og tenkte i utgangspunktet å installere selv. Nå har jeg fått litt kalde føtter, med tanke på hvor mange som virker å få problemer. Lurte derfor på om det er noen her, eller noen som vet om noen, som kunne tenke seg å hjelpe meg? Gjerne rundt Oppegård, eller i Oslo-området. Selvfølgelig mot en slant eller to. :) Send PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎04‎.‎09‎.‎2017 at 13.53, jepekj skrev:

Bra tips. Stor sansynlighet for at ender opp med den løsninger. Men no skal eg gi det 1 forsøk til i kveld. Fikk denne oppskriften fra leverandør av kabel/programmvare:

LMA (Light Control Module) is actually the second module that stores VO options (the list where you added $654), for your car LMA is displayed with a different name like ALSZ or LSZ or FRM or NFRM or FRMFA..
 
It's not really necessary to store the $654 VO code in the Light control module, if you follow the steps from the ReadMe.html -> How to use NcsExpert, only make sure that in step 5 you select CAS because that module does have $654 option that you added earlier.
- Then press F6 BACK
- F4 Process ECU and choose CCC module
- Select ReadECU and wait for a Notepad window to show up, after it shows up you can close it
- Select F5 Basic Functions and choose "coapiReadSgGetFswPsw" and Ok, in a few seconds a pop up window will show a message, click Ok
- Select F2 “Job” and choose SG_CODIEREN and press Ok

- Press F3 to execute the job and wait for the buttons to become active again, when done it's all coded

 

Ikke F om jeg får til dette. Kan ikkje skjønne at det skal være så vanskelig. Det er alltid en eller annen kommando eller bokstavkode som ikkje stemmer med guidene. Får vel krype til korset og bruke proffesjonell hjelp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, jepekj skrev:

Ikke F om jeg får til dette. Kan ikkje skjønne at det skal være så vanskelig. Det er alltid en eller annen kommando eller bokstavkode som ikkje stemmer med guidene. Får vel krype til korset og bruke proffesjonell hjelp :(

Sikkert noen som kan hjelpe deg hvis du har Internett og teamviewer på PC når du sitter i bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå testet ut teorien min om at det er mulig å bytte ut diversity antenne forsterker med en som har utgang for DAB. Jeg kan bekrefte at det går. Er bare å bytte uten videre.

Jeg har nå mye bedre signal og mye bedre dekning på mottak. 

Jeg kjøpte en brukt antennesplitter fra en bil som har hatt DAB. Kjøpte RG174 SMB antenne kabel med Fakra (gul) plugg fra Ebay for noen få kroner.

Så teorien min om at bakruta allerede har DAB antenne stemmer. I hvertfall på 7-serie F01

Men vil påstå at det stemmer for alle som blir levert med DAB originalt i samme produksjonsår så lenge det finnes kun ett delenummer for bakrute. Vil tippe det er det samme for touring biler også.

Endret av nokiaas
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge GS må programvaren på bilens radio-/navi-enhet være nyere enn 09/09 for Kufatec 40148. Jeg har funnet fram til den "hemmelige" menyen i bilen min (CCC), og listen i "versionskontrolle". Det jeg sliter med er å finne ut hvilken linje i listen som er versjonsnummeret jeg er ute etter.

Jeg har funnet to alternativer som kanskje kan være riktig (se bilder). Noen som vet hvilken som er versjonsnummeret til iDrive'n, eventuelt om det ligger et annet sted?

IMG_20170922_174737.jpg

IMG_20170922_174743.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎25‎.‎09‎.‎2017 at 9.08, Guleboj skrev:

I følge GS må programvaren på bilens radio-/navi-enhet være nyere enn 09/09 for Kufatec 40148. Jeg har funnet fram til den "hemmelige" menyen i bilen min (CCC), og listen i "versionskontrolle". Det jeg sliter med er å finne ut hvilken linje i listen som er versjonsnummeret jeg er ute etter.

Eg forstod det slik at biler før dette måtte få DAB manuelt aktivert. Og at då skulle 40148 funke. Mulig eg må til BMW og få oppdatert programmvaren på bilen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Knutmyr skrev:

Tviler igrunn på at det må oppgraderes noe. Bare å legge inn 654 i vo og kode ccc så skal det virke. 

Håper jo det. Eg har programmvare og alt, men min inkomeptanse hindrer meg nok i å få det til hrrhrr. Er DU en racer på programmering og muligens kan bidra? Feks vi teamviewer? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, jepekj skrev:

Håper jo det. Eg har programmvare og alt, men min inkomeptanse hindrer meg nok i å få det til hrrhrr. Er DU en racer på programmering og muligens kan bidra? Feks vi teamviewer? 

 

 

Racer er jeg ikke, men skal kunne få til noe tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Tviler også på det. Skal ikke påstå det ikke finnes tilfeller der dette ikke er nødvendig, men det fungerer normalt uten.

Antar dette gjelder min bil også (E61 2009)? Kan du ut i fra bildene over se hvilken programvareversjon det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...