Gå til innhold

Hva skjedde med E36 etter 1993?


JabE39
 Share

Anbefalte innlegg

Hva skjedde med E36 etter 93? Hørte at det kom en facelift og at den ble tyngere? Jeg har en 98 mod E36. Hva er forskjellen untatt nyrene? Er facelift teknisk bedre?

E36 fikk facelift på 96-modellene. Nyrene ble annerledes, nye sideblinkere, ODBII, nytt ratt og lakkerte sideskjørt og støtfanger (standard E36 ja).

Ellers interiørmessig er jeg usikker i skrivende stund.

Nye motorer kom det også på E36 iløpet av dens produksjonsår.

316i og 318i hadde i starten M40-motoren, mens 94-modeller fikk den sterkt oppgraderte M43-motoren.

318is hadde fram til 96 M42-motoren og fikk da M44.

320i og 325i hadde i starten M50-motoren, denne fikk i 93 singel Vanos, og ble i 95 bytttet ut med M52 og da kom 328i og 323i på markedet istedet for 325i.

M3 har alltid hatt S50-motoren, men gikk fra 3.0L (S50B30) på 286hk til 3.2L(S50B32) på 321hk i 95.

At bilen ble tyngre? Edit: se svar til santho96.

At facelift er teknisk bedre? Det regner jeg med, med bl.a. nyere motor, ODBII og at barndomsfeil utbedret vil jeg regne som teknisk bedre.

BMW3Series-E36-Sedan-767_3.jpg

Edit: Glemte 318is + at det kom litt diverse spesielle/sære modeller av E36 som f.eks. M3 Lightweight, M3 GT, 318is Class II, Compact

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt info om hvorfor den ble tyngre. 

Jeg har hatt rundt 10-13 E36, fra 1991-1998, cab, sedan, touring, coupe. 

 

Hovedsakelig delebiler, men det er også derfor jeg vet hvorfor faceliftene er tyngre. 

Det jeg kan garantere er at det jeg nevner gjelder for: 1996-1998: (kan hende det gjelder for noen tidligere modeller også)

-Kanaler har dobbelt lag med metall, den vanlig tynne som ligger ytterst men også en mye tykker metall ramme som ligger på innsida som gjør jekkfester mye mer solid (kjent svakhet på tidlig e36er). Det er faktisk utrolig hvor mye mer solid 96-98 modellene er bygget med tanke på kanalene, brukte flere kappskiver på å kutte ut kanaler fra en 97´Cab når jeg brukte den som delebil. 

-Du har kanskje hørt om subframedisaster ? Ikke ? I såfall så vil det kortforklart si at de 4 hovedfestene til bakstillinga på midten av bilen under baksete/bagasjerom blir revet løs og bakstillinga ikke henger fast i bilen lenger. Kostbar rep om man ikke gjør det selv. Men jeg gjor en slik rep på en 1991´e36, da kappa jeg ut det som var igjen av bakstillings feste fra 91`karosseriet, og kappet ut nytt bakstillingsfeste fra en 96´ e36 å sveiset det inn i 91´E36. Det jeg merket når jeg kappet ut karosseriet fra 96modellen var at det var 1mm tykkere samt at det var laget til flere bøyer og forsterkninger til selve bakstillingsfestet på 96` modellen kontra 91´modellen (mer metall = mer vekt.) 

Ellers regner jeg med at det er flere punkter karosseriet har blitt forsterket fra de tidlige modellene kontra de siste modellene. Hvis jeg skulle kjøpt e36 på nytt, så står valget mellom 96-98 modeller. Drømmen er selvfølgelig 3.2 M3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...