Mons1 Skrevet Januar 23, 2016 Skrevet Januar 23, 2016 Er det noen som har gjort denne jobben med hell? Finnes det en god DIY på nettet? Hvor vanskelig er det å lufte en slik motor etterpå? Det lille jeg har sett, så ser det ut som at radiatoren må ut. Hvor tømmer man systemet? Er det en plugg eller løsner man bare slangen med alt sølet det medfører?
Otis Skrevet Januar 23, 2016 Skrevet Januar 23, 2016 https://drive.google.com/file/d/0B-5KtFtiv6tFRVhtTVp4d1lYT0E/view?usp=docslist_api
Mons1 Skrevet Januar 24, 2016 Forfatter Skrevet Januar 24, 2016 Takk! Dokumentet beskrev prosedyren for M5x 6-syl, men jeg regner med at dette kan gjøres på alle av BMWs motorer. Fant forresten en Youtube som jeg tror vil hjelpe. Der ser det ut som man tar ut radiatoren, men at ekspanssjonstanken står igjen. Jeg trodde dette var en enhet? Det er iallefall ingen enkel jobb der mye må demonteres bl.a eksoskjøleren til EGR. Får bare mote seg opp og prøve å ta jobben https://drive.google.com/file/d/0B-5KtFtiv6tFRVhtTVp4d1lYT0E/view?usp=docslist_api
Otis Skrevet Januar 24, 2016 Skrevet Januar 24, 2016 Det står for m47 også. Jeg bare hentet det ut fra mitt rammenummer. Så det er samme måte. Jeg hadde egentlig aldri fulgt denne metoden, men nå har jeg vært plaget en god stund med luft. Også har jeg nå fulgt denne og da er det nesten perfekt, men det er tydeligvis mye luft inni mitt kjølesystem!
Mons1 Skrevet Januar 24, 2016 Forfatter Skrevet Januar 24, 2016 Det som har vært tidligere en vanlig feil å gjøre er å glemme å sette varmen på full (begge sider ved 2-sone) slik at det ikke sirkuleres igjennom varmeapparatet. Da legger det seg luft i varmeapparatet. Det er ekstremt viktig at mesteparten av luften er ute før man kjører. Hvis ikke så risikerer man at man har bare kjøling i halve toppen og da kan toppen slå seg og sprekke. Alle som har Webasto har en fordel at den har en elektrisk vannpumpe som hjelper til å sirkulere vannet og få trykket luft-proppen igjennom.Vi bare forsikre meg at det er en god prosedyre på dette for ikke å risikere problemer. Det står for m47 også. Jeg bare hentet det ut fra mitt rammenummer.Så det er samme måte.Jeg hadde egentlig aldri fulgt denne metoden, men nå har jeg vært plaget en god stund med luft. Også har jeg nå fulgt denne og da er det nesten perfekt, men det er tydeligvis mye luft inni mitt kjølesystem!
Mons1 Skrevet Januar 24, 2016 Forfatter Skrevet Januar 24, 2016 Ser at på biler med EGR så er det en til termostat som er koblet til eksoskjøleren. Hva skjer hvis denne termostaten sviker (konstant åpen/konstant lukket)? Jeg sliter med at jeg ikke får opp normal driftstemperatur om vinteren. Må kjøre 20-30km og enda når ikke nåla opp til midten i ca. 5-10minus. Vil termostaten til eksoskjøleren påvirke motorens driftstemperatur?
Otis Skrevet Januar 24, 2016 Skrevet Januar 24, 2016 Du har helt rett i det ang at man glemmer å sette varmen til maks på klima. Da fikk jeg problemer ihvertfall. Og det er meget kjent sak at egr termostat til BMW er dritt. Det er den som faktisk feiler oftest! Men jeg byttet begge termostater uansett, for å slippe å gjøre mer jobb om det ikke ble bra.
Claus3000 Skrevet Januar 24, 2016 Skrevet Januar 24, 2016 Kan være EGR-termostat. Jeg skal bytte den først og fremst på min bil. Tar jo bare 3-4 minutter å bytte. Har en du kan få kjøpe. Finnes to forskjellige typer og jeg kjøpte selvsagt feil Er en Mahle-termostat som tilsvarer BMW delenr 11717787870. Ny og ubrukt selvsagt.
Mons1 Skrevet Januar 24, 2016 Forfatter Skrevet Januar 24, 2016 Pris -> PM Kan være EGR-termostat. Jeg skal bytte den først og fremst på min bil. Tar jo bare 3-4 minutter å bytte. Har en du kan få kjøpe. Finnes to forskjellige typer og jeg kjøpte selvsagt feil Er en Mahle-termostat som tilsvarer BMW delenr 11717787870. Ny og ubrukt selvsagt.
CrZyWiz Skrevet Januar 25, 2016 Skrevet Januar 25, 2016 Visst M47N motoren er ganske lik TU2 motoren, så kan du fint bytte begge termostatene uten å ta ut radiator. Viften må dog tas ut. Som regel er det EGR thermostaten som er synderen, så bytt denne først.
tobiasw Skrevet Januar 25, 2016 Skrevet Januar 25, 2016 Dette må jeg og gjøre da driftstemperaturen på bilen ikke blir optimal når det er kaldere enn +5 grader ute. Legg gjerne ut litt bilder/erfaringer fra jobben
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå