kval1 Skrevet Februar 3, 2016 Skrevet Februar 3, 2016 Jeg lurer enkelt og greit på hva som må til for å godkjenne ombygging av 318 til 330 både mtp. godkjenning og hva jeg må ha over. Jeg har en e46 318ci stående, og en kollisjonsskadet 330ci(med relativt helt understell). Begge biler er tyskimporterte og har vært regga i norge i over 10 år. Tar jeg helt feil om jeg tenker at jeg trenger stort sett bremser og drivkraft fra understell? er bærearmer, stag og spindeler osv forskjellige? Har også cruise control på begge biler, bare at det er forskjellige system, 318 har denne lille boksa som ligger ved gassvaieren i motorrommet, la merke til at 330'n hadde noe elektroniske greier bak gasspedalen. må jeg da over med hele cruisecontrol systemet fra 330'n? hadde lyst til å få det til uten å ta ut dashen. Og når det gjelder godkjenning, er dette et mareritt å få til? har donorbilen registrert på meg selv for øyeblikket. Hadde vært supert om noen som har vært borti dette kunne gitt meg noen pekepinner
CrZyWiz Skrevet Februar 3, 2016 Skrevet Februar 3, 2016 Bare å gå inn på www.realoem.com, og sammenligne deler
kval1 Skrevet Februar 3, 2016 Forfatter Skrevet Februar 3, 2016 Ok, takker. Det burde få meg litt klokere ang. deler som må over hvertfall
D.Toft Skrevet Februar 3, 2016 Skrevet Februar 3, 2016 først må du dokumentere at karosseriet er likt så det tåler påkjenningene. så er det å sende inn en søknad til vegvesenet, og si du skal bytte over alt aom er ulikt. anbefaler å ta donorbil med for plombering av deler til vegvesenet.
kval1 Skrevet Februar 3, 2016 Forfatter Skrevet Februar 3, 2016 Jaa å dokumentere at karrosseriene er lik burde vel ikke være vanskelig med VIN nummer osv? Hva mener du med plombering av deler?
D.Toft Skrevet Februar 3, 2016 Skrevet Februar 3, 2016 neida, det er ikke vanskelig. jeg brukte realoem.com når jeg bygget om, og det godtok vegvesenet. vegvesenet setter på merketagger på dem vitale delene du må bruke, motor, girkasse, bakstilling og forstilling f.eks. da vet dem hva bil delene stammer fra, samt at dem vet at det er rette deler som benyttes
kval1 Skrevet Februar 3, 2016 Forfatter Skrevet Februar 3, 2016 Åja, da forstår jeg Problemet er at donorbilen ikke er kjempelett å flytte på ettersom at mye er plukket av, den er ikke engang trillbar for øyeblikket, men det må vel være mulig å få til. I og med du har godkjent ombygging, blir det mye utgifter i dette bortsett fra det jeg allerede har tror du? evt. avgifter og blir det mange timer på BT osv?
D.Toft Skrevet Februar 3, 2016 Skrevet Februar 3, 2016 klask den på henger trillbar du. kostet meg en 500 lapp ca for ombyggingen, bare til vegvesenet, så kommer alle deler utenom såklart at bilen skal bygges på er regget i norge i 10 år og mer. jeg var inne 2 ganger, første gangen var det visning av donorbil for plombering av deler, og visning av bil som skal bygges om, at den egner seg for ombygging så dem så fint kaller det. så var det siste visning for godkjenning, nok en gang masse papirer ble avlevert, dem så over bilen og fant ikke noe å si negativt om, en del venting og kjørte derfra med ALT godkjent, motor, bremser, coilovers og 18" felger
kval1 Skrevet Februar 4, 2016 Forfatter Skrevet Februar 4, 2016 Hørest relativt smertefritt ut, hehe Frakta den til meg kun på bakhjula på bilhenger, da den var plukka litt i deler forran, så skal nok greie å få den på henger igjen Ja min ble godkjent med coilovers for noen måneder siden, har sjekket opp belastning osv på dette settet, og det ser ut til at det kan brukes på 330 også mtp. akselvekt. så da vil det vel sikkert være nok med en firhjulskontroll etter ombygging? Den liten ulempe er vel det at jeg bor i ålesund , har hatt mye problemer med biltilsynet her tidligere, de er ekstra strenge på det meste. men sålenge alt er skikkelig og godt dokumentert burde det da ikke være noe stort problem?
D.Toft Skrevet Februar 4, 2016 Skrevet Februar 4, 2016 ja dette klarer du. firhjulskontroll må ok til igjen ja, så er du safe. begynn med en rein og ryddig søknad, der du selv dokumentere likheter og ulikheter. jo mer du dokumenterer, jo lettere er dem å jobbe med, det er min erfaring fra Bergen
kval1 Skrevet Februar 4, 2016 Forfatter Skrevet Februar 4, 2016 Ok, supert, da har jeg litt oversikt over hva jeg må gjøre tusen takk for hjelpen ! D.Toft reagerte på dette 1
Maxmek Skrevet Februar 9, 2016 Skrevet Februar 9, 2016 Hei, kompis skulle bygge om en 318 til M3, det medførte bla at han fikk problemer med akselvekter foran, og måtte bytte ut orginalseter til lette sportsstoler fjerne gulvmatter 0-spyleveske etc. han gikk klar med 6 kilo på innveiing hos BT. Så å putte 6'er i en 318 er er en utfordring.
Thundercoil Skrevet Februar 9, 2016 Skrevet Februar 9, 2016 Men heldigvis har M54 alublokk, kontra den tyngre S54
kval1 Skrevet Februar 11, 2016 Forfatter Skrevet Februar 11, 2016 Åja, ja stusset litt i dette, har hørt 4er til 6er kan bli utfordring. Men nå har jeg komplett 330 delebil, så det blir vel da evt å flytte over alt som er nødvendig
kval1 Skrevet Februar 12, 2016 Forfatter Skrevet Februar 12, 2016 http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging/Amatorbygg fant denne på statens vegesen sine sider med søknadsskjema osv. "Gebyr og avgiftVed skriftlig søknad om igangsetting av byggeprosjekt vil det påløpe et gebyr på 5150 kr for motorsykkel og 6170 kr for bil." gjelder dette også mitt prosjekt? Blir da vel isåfall mer enn bare timer hos biltilsynet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå