Gå til innhold

Godkjenne ombygging av 318ci til 330ci.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer enkelt og greit på hva som må til for å godkjenne ombygging av 318 til 330 både mtp. godkjenning og hva jeg må ha over. 

Jeg har en e46 318ci stående, og en kollisjonsskadet 330ci(med relativt helt understell).

Begge biler er tyskimporterte og har vært regga i norge i over 10 år. 

Tar jeg helt feil om jeg tenker at jeg trenger stort sett bremser og drivkraft fra understell? er bærearmer, stag og spindeler osv forskjellige?

Har også cruise control på begge biler, bare at det er forskjellige system, 318 har denne lille boksa som ligger ved gassvaieren i motorrommet, la merke til at 330'n hadde noe elektroniske greier bak gasspedalen. må jeg da over med hele cruisecontrol systemet fra 330'n? hadde lyst til å få det til uten å ta ut dashen. 

Og når det gjelder godkjenning, er dette et mareritt å få til? har donorbilen registrert på meg selv for øyeblikket. 


Hadde vært supert om noen som har vært borti dette kunne gitt meg noen pekepinner :)

Skrevet

først må du dokumentere at karosseriet er likt så det tåler påkjenningene.

så er det å sende inn en søknad til vegvesenet, og si du skal bytte over alt aom er ulikt. anbefaler å ta donorbil med for plombering av deler til vegvesenet.

Skrevet

Jaa å dokumentere at karrosseriene er lik burde vel ikke være vanskelig med VIN nummer osv? 

 

Hva mener du med plombering av deler?

Skrevet

neida, det er ikke vanskelig.

jeg brukte realoem.com når jeg bygget om, og det godtok vegvesenet.

 

vegvesenet setter på merketagger på dem vitale delene du må bruke, motor, girkasse, bakstilling og forstilling f.eks.

da vet dem hva bil delene stammer fra, samt at dem vet at det er rette deler som benyttes

Skrevet

Åja, da forstår jeg :) 
Problemet er at donorbilen ikke er kjempelett å flytte på ettersom at mye er plukket av, den er ikke engang trillbar for øyeblikket, men det må vel være mulig å få til.

I og med du har godkjent ombygging, blir det mye utgifter i dette bortsett fra det jeg allerede har tror du? evt. avgifter og blir det mange timer på BT osv?

Skrevet

klask den på henger trillbar du.

 

kostet meg en 500 lapp ca for ombyggingen, bare til vegvesenet, så kommer alle deler utenom :P

såklart at bilen skal bygges på er regget i norge i 10 år og mer.

jeg var inne 2 ganger, første gangen var det visning av donorbil for plombering av deler, og visning av bil som skal bygges om, at den egner seg for ombygging så dem så fint kaller det.

 

så var det siste visning for godkjenning, nok en gang masse papirer ble avlevert, dem så over bilen og fant ikke noe å si negativt om, en del venting og kjørte derfra med ALT godkjent, motor, bremser, coilovers og 18" felger

Skrevet

Hørest relativt smertefritt ut, hehe :)

Frakta den til meg kun på bakhjula på bilhenger, da den var plukka litt i deler forran, så skal nok greie å få den på henger igjen :) 

Ja min ble godkjent med coilovers for noen måneder siden, har sjekket opp belastning osv på dette settet, og det ser ut til at det kan brukes på 330 også mtp. akselvekt. så da vil det vel sikkert være nok med en firhjulskontroll etter ombygging? 

Den liten ulempe er vel det at jeg bor i ålesund :?, har hatt mye problemer med biltilsynet her tidligere, de er ekstra strenge på det meste. men sålenge alt er skikkelig og godt dokumentert burde det da ikke være noe stort problem?

Skrevet

ja dette klarer du.

 

firhjulskontroll må ok til igjen ja, så er du safe.

begynn med en rein og ryddig søknad, der du selv dokumentere likheter og ulikheter. jo mer du dokumenterer, jo lettere er dem å jobbe med, det er min erfaring fra Bergen :)

Skrevet

Hei, kompis skulle bygge om en 318 til M3, det medførte bla at han fikk problemer med akselvekter foran, og måtte bytte ut orginalseter til lette sportsstoler fjerne gulvmatter 0-spyleveske etc. han gikk klar med 6 kilo på innveiing hos BT. Så å putte 6'er i en 318 er er en utfordring.

Skrevet

Åja, ja stusset litt i dette, har hørt 4er til 6er kan bli utfordring. Men nå har jeg komplett 330 delebil, så det blir vel da evt å flytte over alt som er nødvendig :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...