Poppy Skrevet Februar 7, 2016 Share Skrevet Februar 7, 2016 (endret) Heisann. Har søkt og søkt og søkt enda mer etter noen med et svar på det her, men jeg prøver enda engang. Bilen min (520i 1997 manuell) har nå i det siste begynt å gå litt røft på tomgang. Den rister på en måte litt og turtallet hopper litt opp og ned, ganske minimalt. Og ved gasspådrag på lave omdreininger så lugger bilen ganske kraftig, dette øker desto høyere gir jeg er i. Dessuten går bilen mye dårligere enn før. For å prøve å løse problemene har jeg sålangt byttet: tennplugger, innsugsbelg og toppdekselpakning(pga olje på plugger). Ingen forskjell. Diagnose (BMW scanner) viser at bilen har "Shadow" feil på "ignition cylinder 2". Men har sjekket at denne har gnist og at coilen ser grei ut. Ingen feil på veiv-eller kamakselsensor. Kan det være at en av disse er dårlig/ødelagt uten at det kommer opp på diagnose? Evt noen som har andre ideer på hva det kan være? Bare å spørre om det er noe som mangler i beskrivelsen av problemet. Takk for hjelp Endret Februar 11, 2016 av Poppy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 7, 2016 Share Skrevet Februar 7, 2016 Kan muligens være kamsensor eller vanos, men da får du som regel feilkode. Angående ignition-feilen så kan du vel bare flytte om på 2 coiler og se om problemet flytter seg. Falskluft og LMM er potensielle kandidater. Sjekk ellers live-data om det er noen unormale verdier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Sandvik Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 kan virke som det er luft? hvis turtallet hopper på tomgang kan det virke som den ikke klarer å justere riktig luftmengde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 (endret) Det er ikke ofte det er feil på LMM, men her tror jeg den kan være synderen. Men det hadde vært greit om du fikk lånt en for å prøve først. Spesielt hvis du kjører med sport luftinntak er LMM utsatt. Blir lett grumsete. Av egen erfaring har jeg plukket av sport inntaket og satt på original luftfilter boks. Så lenge motoren er original hjelper sport inntak kun på lyden og ikke effekten. Dessuten drar sport inntaket inn varm luft fra motor rommet, mens det originale tar inn litt kjøligere luft fra utsiden via rør. Kjøligere luft inn gir bedre effekt. Endret Februar 8, 2016 av MrBrum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poppy Skrevet Februar 8, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 8, 2016 (endret) 2 timer siden, MrBrum skrev: Det er ikke ofte det er feil på LMM, men her tror jeg den kan være synderen. Men det hadde vært greit om du fikk lånt en for å prøve først. Spesielt hvis du kjører med sport luftinntak er LMM utsatt. Blir lett grumsete. Av egen erfaring har jeg plukket av sport inntaket og satt på original luftfilter boks. Så lenge motoren er original hjelper sport inntak kun på lyden og ikke effekten. Dessuten drar sport inntaket inn varm luft fra motor rommet, mens det originale tar inn litt kjøligere luft fra utsiden via rør. Kjøligere luft inn gir bedre effekt. Har ikke sport luftinntak. Alt er originalt. Har tatt ut lmm og den ser helt prikkfri og rein ut, har også startet motoren når lmm har vært koblet ut og den ristet akkurat likedan. Endret Februar 8, 2016 av Poppy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 Var det noen andre ord i feilmeldingen, eller er det alt? Forsøk å flytte coilen på nr 2 til en annen sylinder og se om feilen flytter seg dit. Da er i så fall coilen defekt. Husk at coil kan være defekt selv om den måles til riktig ohm verdi. Pga overslag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poppy Skrevet Februar 8, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 8, 2016 Har flytta på coilen. Var forsatt shadow på nr 2. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 Begge er da gule, så de er ikke til stedet nå. Får du slettet de slik at du kan se når de eventuelt dukker opp igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poppy Skrevet Februar 8, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 8, 2016 1 time siden, E.C. skrev: Begge er da gule, så de er ikke til stedet nå. Får du slettet de slik at du kan se når de eventuelt dukker opp igjen? Jepp, har gjort det. Den kommer tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 Da er vel neste skritt å sjekke ledning til coilen på nr 2. Om det er irring eller om du klarer å spore opp brudd/løs kontakt noe sted. Du må også sjekke ledningen til bensin dysa på nr 2. Også her kan det være irring eller brudd. Men det kan også være feil på selve bensindysa på nr 2. Falsk luft genererer også slike feilkoder, men oftest sammen med feil på flere sylindre samt feil på begge lambda sondene. Men du kan jo se etter falsk luft for sikkerhets skyld. Koble fra batteriet når du holder på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 Det er noen shadowkoder som henger seg fast og som man ikke får vekk. Jeg har feil på mufflerflap, noe som ikke en gang finnes på min bil. Det skjedde angivelig også når temperaturen var -43 grader, så det tror jeg er bare humbug. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poppy Skrevet Februar 8, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 8, 2016 3 minutter siden, MrBrum skrev: Da er vel neste skritt å sjekke ledning til coilen på nr 2. Om det er irring eller om du klarer å spore opp brudd/løs kontakt noe sted. Du må også sjekke ledningen til bensin dysa på nr 2. Også her kan det være irring eller brudd. Men det kan også være feil på selve bensindysa på nr 2. Falsk luft genererer også slike feilkoder, men oftest sammen med feil på flere sylindre samt feil på begge lambda sondene. Men du kan jo se etter falsk luft for sikkerhets skyld. Koble fra batteriet når du holder på. Jepp det skal jeg gjør. Skal se etter falsk luft problemer imorgen, har hatt samme ignition feil på nummer 3 før om jeg husker rett. Hvordan skal jeg gå frem for å finne ut hvor den suger falsk luft? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 Rett og slett se etter synlige sprekker i gummi rør og slanger. Og skjøter mellom disse. Inkludert luftfilter boksen. Den belgen her er utsatt: http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-e39-touring-520im52/etk_delekatalog-innsproytning/belg_innsproytning_e_39_m52_original__13541740931__3148 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poppy Skrevet Februar 8, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 8, 2016 4 minutter siden, MrBrum skrev: Rett og slett se etter synlige sprekker i gummi rør og slanger. Og skjøter mellom disse. Inkludert luftfilter boksen. Den belgen her er utsatt: http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-e39-touring-520im52/etk_delekatalog-innsproytning/belg_innsproytning_e_39_m52_original__13541740931__3148 Ja det er den jeg har byttet før. Den var det 1 stort og et lite hull i, men skal se over resten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[P-Man] Skrevet Februar 9, 2016 Share Skrevet Februar 9, 2016 Jeg har også slitt med lignende symptomer på min bil. Den kan gå helt rent i noen minutter og så går det et rykk i hele bilen og så går den sånn som du beskriver. Bare hakker seg avgårde. Også hadde min feilkode at det var feiltenning på 2 sylindre, men alt av tennplugger og coiler var nytt. Jeg byttet da et spjeld i innsuget (Husker ikke hva det heter nå) men den stenger av luften for sylindre 1-2-3 i et visst turtall. Ingen tipset meg om dette mens jeg brukte 2 år på å feilsøke, samt 2 ganger inne på merkeverksted klarte de heller ikke å finne ut av det. Etter at jeg byttet dette spjeldet så ble den helt fin. Begynt så smått igjen nå, så jeg mistenker at det jeg kjøpte en kinaversjon..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå