Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er nokså sent å lage en prosjekt tråd nå, 10 måneder etter at jeg har kjøpt fatterns E39.. men bedre sent enn aldri! Tråden er kanskje litt til for egen lesning også :D 

Det er en BMW E39 520ia 2002 mod. som har hatt 3 tidligere eiere. Har fulgt bilen siden 2010 da pappa tok over rattet. Har aldri vært spesielt bil interessert, selv om fattern er bil entusiast så slo det meg ikke før i fjor. Interessen vokste kraftig da det begynte å gå opp for meg at jeg skulle kjøpe pappas bil :D Også takket være mye lesing inne på bimmers da jeg først begynte å skjønne hva som faktisk går an å få til med disse bilene!

Da jeg kjøpte bilen viste jeg såvidt hvor spylervæskelokket var plassert, og var nesten i tvil om blinklysolje faktisk eksisterte. Merk, Jeg sa nesten. så dette har vært en lærerik og arti prosess. Alle oppgraderingene på bilen er gjort takket være DIY'er på bimmers, E39Source, osv. Det er vel verdt å nevne at det er herfra galskapen kommer også. Det er utrolig hva man kan trøkke inn i en bil:-D

Bilen hadde orginalt beige skinninteriør, skipose, standard varme seter, nussbaum interiør lister, automat, DSC, klimaanlegg, xenon og sportsratt med multifunksjon.

Det eneste jeg mislikte med bilen var vel det beige interiøret. Kunne heller tenkt meg svart skinn, men det ble alt for mye jobb, SA jeg. plutselig dukker det opp en delebil 3 mil unna med svart interiør. Billig var det også... Vi kommer tilbake til det! :)

11. April 2015 så bilen sånn ut!

BMWn før.jpgBMW bak.jpg

Noen måneder etterpå ser bilen slik ut

BMW E39 M-sport.jpg

Bildet er tatt i Juli 2015. Første bilde med M-sport montert utvendig, og shadowline nyrer. :)Fangere ble kjøpt hos TrollTuning, og lakkert hos det lokale bilskadesenteret. Montert med god hjelp av mitt kjære internett, og en svoger som har E39 selv.

bmw e39 M-SPORT BAKFANGER MONTERES.JPG

Interiør-bytte

Da jeg fant et nesten komplett interiør en halvtime unna, da var det ingenting å spekulere på lenger. Kjør og hent!

BMW NSS.jpgEr så heldig å få bruke verkstedet på jobb på ettermiddag / helg, så det ble benyttet. Kjørte inn bilen fredag 7. August, og der sto den til sent søndag kveld.

svart matte.jpgFikk rensa gulvmatta som skulle inn med Autoglym sin SmartCarpet, og matta ble god som ny.

beige matte.jpgDemonteringen kunne begynne. Vil gjerne nevne at jeg hadde ikke ANELSE om hva jeg holdt på med. skrudde ut alle skruer jeg fant, og lirka å dro i det som skulle ut.

matte bytte.jpg

Etter noen timer ser det slik ut. Jeg minnes en litt skremt kar som sto å så på bilen sin..

tom e39.jpg

Så var det bare å gjøre alt i revers!

ting tar form .jpg

Sent søndagkveld ser det slik ut. FORNØYD!

svart interiør.jpg

Kjørte med svart interiør og beige seter i 4 måneder da jeg flytta ut og fikk andre ting å tenke på en god stund. Men nå! Februar 2016 skjer det ting igjen :D

Jeg som alle andre har da planer for bilen :P Lager derfor en liste over ting som er gjort, ting som jeg har lyst til å gjøre om penger ikke var et spørsmål, og ting som SKAL gjøres. :)  Lista er skrevet i rekkefølgen oppgraderingene er utført.

(x) = Montert | (x) = Tanken har slått meg | (x) SKAL gjøres en gang i fremtiden

(x) Eonon D5166Z Spiller 

(x) Chrome ringer i speedometer

(x) M5 frontfanger

(x) M-Sport støtlister

(x) M-Sport bakfanger

(x) M-sport innstegslister

(x) LED i skiltlys

(x) Interiørbytte til svart skinninteriør (Nedre Dash, dørpaneler og gulvmatte)

(x) Aluminium interiørlister

(x) Elektrisk justerbare sportsstoler i svart skinn

(x) Svart Taktrekk

(x) Byttet ut plastikkskilt med aluminiumsskilt

(x) Svart hattehylle med elektrisk rullgardin

(x) Skyvbart armlene med oppbevaring

(x) Facelift M-sport ratt

(x) M-sport Fothviler

(x) Svarte skinnseter bak

(x) M-sport ''sverd'' i framfanger

(x) Lys i dørhåndtak innvendig

(x) Oppgradere lydanlegget på en eller annen måte

(x) Dobbel eksos (Ble ikke særlig pent med nedovertut etter at M-sport bakfanger ble montert.)

(x)  Montere elektrisk rattstamme

(x) LED i tåkelys

(x) LED Interiørlys

(x) Koble opp memory seter/speil/rattstamme (Her mangler det kompetanse...)

(x) M-sport understell

(x) Bavsound Stage One kit

(x) Trøkke ned i en M54B30 motor

(x) Apple lightningkontakt i askebeger

Jeg kjenner meg selv såpass godt at denne lista vil bli lengre med tiden.. Forslag til oppgraderinger, tips og erfaringer mottas med takk! Lærer stadig noe nytt om disse bilene..

Tråden blir vel svart på jevnlig, og oppdatert så fort lommeboka tillater bildeler!

Endret av Bækkmann
Skrevet

Fin bil du har, og morsom tråd ;) Gøy med fler E39'er. Veldig fine planer framover også. Hadde kanskje kjøpt coilovers framfor M-sport understell. Supersport Black Evo har jeg hørt mye godt om, og er nok mitt førstevalg når jeg skal ha senk igjen. Ellers så er oppgradering av lyd noe som fremmer kjøreglede veldig! Monter en sånn plug-and-play forsterker til høyttalerne så får du fort mye bedre lyd. En grei basskasse baki også, så blir det fort mye fyldigere og mer komplett lyd. Eventuelt kan du slenge i et annet frontsett òg. Anyways, følger med videre! Kjør på med oppdateringer på stort og smått :) 

Skrevet

Takk for det! Ang. Coilovers så vet jeg ikke helt egentlig. Har veldig lyst til å oppgradere med bmw deler, og bruke kun orginale deler. Men så er jeg blank på området også da ;) Målet er iværtfall ikke å senke bilen noe voldsomt, har aldri helt skjønt det der :P Det ser grisefett ut, men i Norges land er det ikke særlig praktisk bestandig.. Særlig ikke her i trønderland :) 

Skrevet

Haha, skjønner! Er jo morro med litt originalpoliziei også ;) Ser ut som du har god smak uansett, så dette blir nok veldig bra uansett.

Skrevet (endret)

Hyggelig pakke i posten i dag!

12698919_589147731234287_828614892_o.thu

12736917_589147721234288_254350567_o.thuViste seg å være svart hattehylle med elektrisk rullgardin! :D Det ble ikke  det store inngrepet i dag, men er iværtfall ett steg nærmere komplett svart interiør.

Mangler bryterpanel og ledningsnett for å koble opp rullgardina, så det blir gjort ved en senere anledning :) Rop ut om noen har å selge!

12695139_589147724567621_1511572394_o.thSlik ser altså interiøret ut for øyeblikket.. Svart interiør med beige bakseter og beige sikkerhetsbelter. Jobber med saken...

12695427_589147707900956_219495607_o.thuDet å bytte ut hattehylla er gjort ganske kjapt. Skriver en liten DIY på dette, bestandig kjekt å finne :)  Ta av nakkestøttene, riv ut baksetet, fjern dekslene på hver side bak, og skruv ut midtre nakkestøtte holder. Sitter 4 sånn plastikkspiker som jeg kaller det i selve hattehylla.

12698776_589147704567623_1577264391_o.th

12675212_589147697900957_1472700411_o.thBilder sier mer enn 1000 ord sies det..

12696663_589147651234295_904733577_o.thuLøsne beltene nede ved setet. Festet med 17mm mutter.

12695174_589147687900958_1325177536_o.thSå er det bare å lirke ut hattehylla forsiktig. Kjennes ut som den sitter fast, men den gjør nok ikke det, så makt er bortkasta. Snakker av erfaring! :) 

Deretter gjør alt i revers. Gjort på en liten time ;)

Hvis noen har sorte sikkerhetsbelter så er det av interesse..

12736889_589147644567629_640934616_o.jpg

Endret av Kizza95
Skrevet
On 10.2.2016 at 8.45, Gabz skrev:

Supersport Black Evo har jeg hørt mye godt om, og er nok mitt førstevalg når jeg skal ha senk igjen.

Jeg har hatt SBE på E39 touring. Og det ble ubrukelig stivt å kjøre med når bilen var sånn passe lav.

Føltes som å kjøre med kappa fjærer. Bilen hoppa mer enn den fjæra. Kommer aldri til å vurdere det settet igjen.

Skrevet
4 timer siden, Poppy skrev:

Har komt seg voldsomt denne på kort tid! Hva måtte du ut med for lakk på M sport delene? :D

Ikke sant! :D Jeg mener det ble 4500 for lakkering av framfanger og bakfanger :)

3 timer siden, T.H.O skrev:

Jeg har hatt SBE på E39 touring. Og det ble ubrukelig stivt å kjøre med når bilen var sånn passe lav.

Føltes som å kjøre med kappa fjærer. Bilen hoppa mer enn den fjæra. Kommer aldri til å vurdere det settet igjen.

Jeg liker å tro at BMW kan sakene sine :) Derfor vil jeg prøve M-sport understell :) Også gidder jeg ikke alt det styret med godkjenning osv.. Altså, jeg vil tro det er enklere å få det godkjent med orginale deler. Eller tar jeg feil her?

Skrevet
3 minutter siden, Kizza95 skrev:

Ikke sant! :D Jeg mener det ble 4500 for lakkering av framfanger og bakfanger :)

Jeg liker å tro at BMW kan sakene sine :) Derfor vil jeg prøve M-sport understell :) Også gidder jeg ikke alt det styret med godkjenning osv.. Altså, jeg vil tro det er enklere å få det godkjent med orginale deler. Eller tar jeg feil her?

Skjønner! Jeg har M-sport understell og har ingen planer om å senke videre. Meget fornøyd med kjørecomfort og høyde egentlig :D

Skrevet
5 minutter siden, Poppy skrev:

Skjønner! Jeg har M-sport understell og har ingen planer om å senke videre. Meget fornøyd med kjørecomfort og høyde egentlig :D

Hmm, vurderes sterkt! :P Vært kjekt å fått prøve en bil med M-sport.. Men alt til sin tid! :) 

Skrevet

I all praksis er det ikke noe behov å godkjenne m-sport understell, er ingen noensinne som kommer til å ta deg for det, selv om det i teorien skal godkjennes (mye som i teorien skal det)

Ville vurdert senkeskåler forran samtidig, da de ofte ser litt høye ut i fronten på orginale understell, (er øvre fjerskål, senker ca 1-1,5cm) ellers er m-sport understell godt å kjøre med.

Skrevet
On 13.2.2016 at 19.39, T.H.O skrev:

merkelig, jeg har SBE på min touring, og jeg syns settet fungerer helt fint! :) faktisk litt slapt i ræva for min del :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...