Gå til innhold

oljebruk


mege34
 Share

Anbefalte innlegg

ok, først og fremst må jeg jo bare legge meg flat og innrømme at det lønner seg ikke og ha dårlig tid!

så til saken. jeg har bygget om en m50 og i den forbinnelse har den fått ny veiv og råder og stempler, disse delene kommer fra en m54b30.

da jeg monterte dette hadde jeg (som sikkert forstått) dårlige tid en jeg burde ha hatt og det resulterte i at det ble gjenbruk av stempelringene som fulgte med stemplene (gått ca 110k, de så mer enn ok ut, de ble aldri tatt av stemplene og det var ingen koksbygging eller drit rundt de.

under kompresjonstest så har jeg mellom 14,2-15 bar over hele rekken, toppen har fått nye ventiltettninger og er planfrest. motoren drar godt så kompresjonen er god

men motoren bruker mye olje! den brenner det, klart værst ifra 3500rpm og oppover i registeret. da røyklegger den alt og alle bak seg og (den får nok for mye bensin og)

under litt aktiv kjøring kan den fort gå fra maks til min på peilepinnen iløpet av to dagers kjøring (8-10 mil?) 

hjernen er chippet av velkjent firma så det burde være greit, men får feil på lamda så har nok noe med det å gjøre.

noen som har noe tips til hva jeg kan teste før jeg river ut igjen motoren og bytter til nye ringer og honer sylinderne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veivhusventilasjonen er helt åpen, 

3 minutter siden, MrBrum skrev:

Hvordan står det til med veivhus ventilasjonen? Har du svakt sug når du tar av oljepåfyllingslokket på tomgang, eller har du trykk ut derfra?

den er helt åpen, har hatt den i en flaske noen dager og får å sjekke men kom omtrent bare litt kondensvann, og ikke mye..

har muligens svakt sug, jeg kjenner ikke noe trykk ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mege34 skrev:

veivhusventilasjonen er helt åpen, 

den er helt åpen, har hatt den i en flaske noen dager og får å sjekke men kom omtrent bare litt kondensvann, og ikke mye..

har muligens svakt sug, jeg kjenner ikke noe trykk ihvertfall.

Da skulle det være utelukket. :-)

Om stempelringene dine forårsaker stort oljeforbruk har jeg ikke nok eraring til å si noe om egentlig. Bortsett fra at en brukket ring er nok til å røyklegge bilene bak deg...

Eller om toppakningen eller en sprekk et sted kan lekke olje inn i sylinder..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, MrBrum skrev:

Da skulle det være utelukket. :-)

Om stempelringene dine forårsaker stort oljeforbruk har jeg ikke nok eraring til å si noe om egentlig. Bortsett fra at en brukket ring er nok til å røyklegge bilene bak deg...

Eller om toppakningen eller en sprekk et sted kan lekke olje inn i sylinder..?

var det jeg og tenkte :/

er sant som du sier ang. brukket ring, men ser for meg at det skulle vist på komptest då? kansje komp ringene er gode men oljeringene er boss.

toppen er planet og det er ny pakning. om det er sprekk vet jeg egentlig ikke da jeg bare har tatt han jeg kjøpte motor av på ordet om at den gikk helt fint da den ble tatt ut av bil så er jo mulig.

jeg får vell bare plukke den og se hva jeg finner ut :)

er det kansje noe måte å sjekke ringene på hvis jeg tar av toppen med motor i bil? helle diesel eller noe i sylinderne og se om det synker eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fliid skrev:

Først og fremst, skift ut stempelringene. For det andre, ble sylinderene honet?

 

ja det er jo også det det heller mot nå, jeg tok en sjangse når jeg brukte opp igjen de gammle og det straffet seg. enkelt og greit.

så blir nok bytte ringer og hone som er på tapeten nå, planer da selvfølgelig toppen på nytt og bytter toppakning og bolter.

jeg kommer også til og se over oljepumpen da og se at ikke den fjæren i den har kilt seg eller rustet fast eller noe, hvis det har skjedd så vil vell den pumpe så mye olje på høyt turtall at det blir presset forbi tettnignene i toppen muligens?

vet du om det er noe jeg kunne hellt nedi sylinderene med toppen av for å teste om ringene slipper forbi? diesel eller noe annet ?

2 timer siden, iittala skrev:

Da ville jeg lett litt mer etter andre feil enn stempelringer. At alle skal være like dårligere virker litt rart. Er det brukt riktige ventiltettinger f.eks, og er de montert uten å bli ødelagt?

ja det synes jo jeg og er litt rart, men vet ikke lenger hva annet det kan være.

ja det er brukt riktige ventiltettninger og jeg kan ikke være 100% sikker på om de ble skadet under montering eller ikke, men er 99% sikker på at det gikk fint.

har prøvd og ta noen gode motorbremser for og se om det skaper røyksky men det er "ingenting" bak bilen da iforhold til hvordan det er under pådrag.

så tror nok det er ringene ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke svarer på om sylinderene har blitt honet, så regner jeg med at det ikke er gjort. Da har du glaserte flater, og ringene vil aldri tilpasse seg. Det er da nødt til å bli lekkasje, på alle 6. Sot på tennplugger er ett tegn på for mye drivstoff. Ett fuktig sort belegg på pluggene, er olje. Fjæren i oljepumpen bør nok ikke undersøkes, da oversiden av en ventiltetning er trykkløs. Har du defekte tetninger, så renner det ned langs ventilstang på innsug, og på eksos vil du få trykk oppbygning i toppdeksel. Mtp. Vidunderstoff for å finne ut det ene eller det andre er ikke fornuftig i dette tilfelle. For motoren er designet med underspyling, og du vil da få gode resultater på en kompresjonstest, nettopp pga. Det er olje rundt stempelringene pga. Undrspylingen. Det som derimot kan gi deg svar, er en sylinderlekkasjetest, på alle 6 sylinderene. Da blåser du vekk oljefilmen rundt ringene, og får en måling som er reéll. En kompresjonstest er igrunn verdiløs. Plane toppen ville jeg ikke gjort, for det er ikke det som tilsier at motoren bruker olje. Det er heller ringene og mangel på honing. Så lenge toppen er plan (sjekk med ett rettholdt), så er det bare å sette den sammen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fliid skrev:

Siden du ikke svarer på om sylinderene har blitt honet, så regner jeg med at det ikke er gjort. Da har du glaserte flater, og ringene vil aldri tilpasse seg. Det er da nødt til å bli lekkasje, på alle 6. Sot på tennplugger er ett tegn på for mye drivstoff. Ett fuktig sort belegg på pluggene, er olje. Fjæren i oljepumpen bør nok ikke undersøkes, da oversiden av en ventiltetning er trykkløs. Har du defekte tetninger, så renner det ned langs ventilstang på innsug, og på eksos vil du få trykk oppbygning i toppdeksel. Mtp. Vidunderstoff for å finne ut det ene eller det andre er ikke fornuftig i dette tilfelle. For motoren er designet med underspyling, og du vil da få gode resultater på en kompresjonstest, nettopp pga. Det er olje rundt stempelringene pga. Undrspylingen. Det som derimot kan gi deg svar, er en sylinderlekkasjetest, på alle 6 sylinderene. Da blåser du vekk oljefilmen rundt ringene, og får en måling som er reéll. En kompresjonstest er igrunn verdiløs. Plane toppen ville jeg ikke gjort, for det er ikke det som tilsier at motoren bruker olje. Det er heller ringene og mangel på honing. Så lenge toppen er plan (sjekk med ett rettholdt), så er det bare å sette den sammen igjen :)

Beklager det ikke ble svart på, men nei du har helt rett de ble ikke honet. så då er det som jeg fryktet då. jeg får bare begynne og plukke fra hverandre igjen. denne gangen har jeg fått tak i en annen bil jeg kan kjøre i mellomtiden så jeg slipper og ta det på en helg så det hjelper jo på :)

Hjertlig takk for svaret ditt! utfyldene og godt skrevet :) nå er det ingen tvil lenger, bare å begynne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...