bjorneoen Skrevet Februar 23, 2016 Share Skrevet Februar 23, 2016 Hei! Etter å ha søkt en del på google så har jeg skjønt at DAB-III antennen på E91 er et mysterium... Er det noen som vet hvor denne er? Jeg vet at DAB-L antennen er i haifinnen på taket, men hvor er DAB-III antennen?? E90 har den i bakruten, men E91 er forskjellig.. Noen sier at den sitter i den bakre sideruter (rear quarter glass), men klarer ikke finne noe slikt glass med antenne.. ikke noe delenr for det heller.. Eneste jeg finner er delenummer for TV/DAB forsterkeren, som er koblet til både DAB tuneren, enten i DAB-modulen,CIC eller NBT, og i TV modulen og selvfølgelig også til antennene, men klarer ikke finne ut hvor den er montert på bilen. Noen som vet? Jeg er i gang med ettermontering av NBT med DAB+ i min 2009 E91, og vil helst montere det så nært originalt som mulig, men klarer ikke finne den dumme DAB-III antennen.. I Rheingold diagnose programmet, så finner jeg bilder av E91 sitt antenne system, og på det bildet så viser den kun DAB-L antennen i haifinnen. E91 og E70 er ganske like når det kommer til antenne systemet, og på E70 sitt antennesystem så viser bildet både DAB-III og TV antenne i bakre siderute (rear quarter glass), og DAB-L antennen i haifinnen, men for E91 så eksisterer den ikke virker det som?? merkelig.. Bildet av E91 antennesystemet viser TV antennen i den bakre sideruten, men sier ingenting om DAB-III antennen, noen som har et delenr for denne ruten? E91 rear quarter glass: E70 rear quarter glass: Setter pris på all hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 23, 2016 Share Skrevet Februar 23, 2016 Jeg skal ikke påstå jeg har så mye kunnskap ang. dette, men du er sikker på det ikke er felles med TV-antennen uansett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorneoen Skrevet Februar 23, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2016 13 minutter siden, awt skrev: Jeg skal ikke påstå jeg har så mye kunnskap ang. dette, men du er sikker på det ikke er felles med TV-antennen uansett? Er ikke helt sikker, men tror ikke det for DAB-III antennen skal være vertikale linjer for å få signal, og ser at på E70 glasset så er tv antennen de horisontale linjene, mens DAB-III antennen er de vertikale linjene, og dette har ikke E91 glasset på bildet :/ Kun tv-antennen som er der så tror ikke de er felles, rart det ikke står DAB nevnt på noen av antenne dokumentene i Rheingold eller på bildet ovenfor også, og i tillegg så finner jeg ikke noe delenr eller bilder av E91 med et slikt glass verken med TV eller TV og DAB antenne.. Skal ringe til en bilglass leverandør imorgen, og høre hvilke ruter de kan tilby til forskjellige utstyrsnivå for å sjekke om en slik rute i det hele tatt er å få tak i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 23, 2016 Share Skrevet Februar 23, 2016 Har du sett denne? Uansett, så virker jo det som om den må være der, så merkelig den ikke "finnes". Har du funnet den på f.eks. e90, e92 eller e93? e93 bør jo ha en annen løsning enn de andre, så mulig det kan benyttes noe herfra også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorneoen Skrevet Februar 23, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2016 (endret) 42 minutter siden, awt skrev: Har du sett denne? Uansett, så virker jo det som om den må være der, så merkelig den ikke "finnes". Har du funnet den på f.eks. e90, e92 eller e93? e93 bør jo ha en annen løsning enn de andre, så mulig det kan benyttes noe herfra også? Ja har sett den, ser at han skriver: " One of the forum member confirmed that its on the driver side rear glass (wiring) and thats where the dab amplifier sits. Unfortunately, we'll have to change that glass if one wants to go down the oem route. " så hvis det faktisk stemmer så bør det jo være mulig å få tak i et slikt glass E90 og E92 har den i bakruten, men her er det også dårlig dokumentert.. for på bildet av antenner i bakruten på Rheingold, så viser den ingen DAB.. men på oversikten over antennesystemet så er DAB-L i haifinnen og DAB-III i bakruten. Det som er rart da er at på E90 og E92 så står DAB-III antennen i oversikten over det totale antenne systemet i bilen, mens på E91 så står det kun DAB-L.. DAB-III eksisterer ikke på E91 oversikten.. E90/E92: (DAB-L er nummer 18, altså i haifinnen, og DAB-III er 19, altså i bakruten, TV er også her i bakruten og det er ingen antenne i siderutene bak) E91: (DAB-L er nummer 17, altså i haifinnen, mens TV er 20 og 21, DAB-III eksisterer ikke her...) E93: (DAB-L er nummer 36, altså i frontruten, og DAB-III er i bakfangeren nummer 17) Så E93 har DAB-III antennen i bakfangeren, dette er kanskje noe jeg kan bruke på E91 da, bør jo være mulig å få tak i det! Endret Februar 23, 2016 av bjorneoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 23, 2016 Share Skrevet Februar 23, 2016 Når man sammenligner skjemaet mellom e90/e92 og e91 går det to piler til nummer seks, som jeg antar er antenneforsterkeren for radio? Isåfall vil jeg tro at 18 og 19 på e91-tegningen er for DAB III? Ganske teit at de har lagt DAB III til vinduene, det er jo den man trenger. DAB L er jo ikke i bruk noe sted. Uansett så tror jeg det kan være en tanke å sjekke opp mulighetene for å bruke deler fra e93 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorneoen Skrevet Februar 23, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2016 (endret) 22 minutter siden, awt skrev: Når man sammenligner skjemaet mellom e90/e92 og e91 går det to piler til nummer seks, som jeg antar er antenneforsterkeren for radio? Isåfall vil jeg tro at 18 og 19 på e91-tegningen er for DAB III? Ganske teit at de har lagt DAB III til vinduene, det er jo den man trenger. DAB L er jo ikke i bruk noe sted. Uansett så tror jeg det kan være en tanke å sjekke opp mulighetene for å bruke deler fra e93 Nummer 6 er DAB-modulen som brukes hos de med CCC eller Professional radio, så nummer 6 kan byttes ut med CIC/NBT med integrert DAB om man har det, mens 18 og 19 er bare bakre siderute venstre og høyre E90/E92 har ifølge tegningen ikke noen egen løs TV/DAB antenneforsterker da de har en kombinert radio/tv/dab forsterker som er nummer 1. E91 derimot har to egne løse forsterkere i tillegg til den vanlige radioforsterkeren(nummer 1), disse er nummer 23 som er TV forsterkeren, og 22 som er kombinert TV/DAB forsterker, og nummer 5 er altså TV modulen Nummer 3 på E90/E92 og nummer 2 på E91, er Sirius HD radio modulen som er brukt i USA. Ja vet.. Kjedelig at det ikke er den som er i haifinnen, det hadde gjort ting så mye enklere! Og virker ikke som disse vinduene er lette å få tak i, om det i det hele tatt går ann lenger.. Antenne fra E93 er en mulighet, men da må det nok bli ny via BMW, for å finne brukt var ikke lett da det ikke er noen på ebay. Endret Februar 23, 2016 av bjorneoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vagsfjord Skrevet Desember 25, 2016 Share Skrevet Desember 25, 2016 Det må korrigeres litt her. Jeg ser det blir kommentert at det er vanskelig å få tak i vindu med antenne men det er feil. Har nylig byttet vindu høyre bak på min E91 for å få DAB antenne og alle jeg spurte om pris kunne levere dette kjapt. Men det kan jo tenkes at det i korte perioder kan bli leveringsproblemer om mange samtidig velger å bytte glasset. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Desember 25, 2016 Share Skrevet Desember 25, 2016 1 time siden, Vagsfjord skrev: Det må korrigeres litt her. Jeg ser det blir kommentert at det er vanskelig å få tak i vindu med antenne men det er feil. Har nylig byttet vindu høyre bak på min E91 for å få DAB antenne og alle jeg spurte om pris kunne levere dette kjapt. Men det kan jo tenkes at det i korte perioder kan bli leveringsproblemer om mange samtidig velger å bytte glasset. Kan jeg spørre hvor mye dette glasset koster? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vagsfjord Skrevet Desember 25, 2016 Share Skrevet Desember 25, 2016 6 minutter siden, papertiger skrev: Kan jeg spørre hvor mye dette glasset koster? Bilia tar 5500kr ferdig montert for kun glasset. Andre uavhengige glass firma ga alle pris mellom 4500-5000kr. Da må man selv strekke kabler og ordne med alt det praktiske. Glasset krever BMW DAB/TV forsterker om man ikke skal klippe i kabler fra glasset og ordne egen forsterker. Den originale antenneforsterkeren får AC strøm via antennekabel fra CIC DAB tuner. Strømmen forstyrrer ikke signalet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Desember 25, 2016 Share Skrevet Desember 25, 2016 Ah ok da blir det nok ikke aktuelt her i gården. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå