Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått ved flere anledninger redusert motorkraft og feilmelding på motoren. Ved ene anledningen dro jeg innom BMW for å feilsøke. De fant ingenting feil, motoren funket som normalt.

Nå har jeg fått det opp tre-fire ganger på et halvt år, senest idag.

Feilsøkte med Carly, og fant da 002A99 og 0030E9.

Sletta feilkodene, og alt fungerer som normalt.

002A99 - Crank shaft - outlet camshaft, correlation

0030E9 - DFE Failure / Nitric oxide catalyst aging

Noen som vet hva dette kan være?

Har IF sin finn.no forsikring frem til mai, blant annet på motor. 

Forøvrig er det dette forsikringen dekker:

Forsikringen omfatter skader på

• Motor: Motorkomponenter inkl elektronikk til motorstyring
  • Drivlinje: mellom/drivaksler, bakaksel, fordelingskasse og hjullager(utenom gummimansjetter)
  • Girkasse og elektronikk for styring av girkasse
  • Clutch
  • Drivstoffsystem (utenom tank, tankmåler, filter, slanger, ledninger)
  • Startmotor og dynamo
  • Turbo og ladeluftkjøler
  • Bremseservo og hovedsylinder. samt styreenheter og følere for ABS
  • Antispinn system inkl. givere
  • Stag og foringer i for og bakstilling
  • Servostyring inklusive pumple og tannstang
  • Kompressor til aircondition.

Forsikringen omfatter ikke:

• Skade som skyldes normal påregnelig slitasje
  • At fabrikantens sikkerhetsforskrifter, anvisninger og servicer ikke er fulgt
  • At motoreffekten er øket fra bilens originale effekt (trimmet, chipet)
  • FEILarrow-10x10.pngbruk av bilen, overbelastning eller feilmontert ekstrautstyr
  • Feilreparasjoner og montering
  • Kortslutning, vannskade, rust, korrosjon eller frost, inklusive skader som er oppstått pgaFEILarrow-10x10.png med kjøleveske.
  • Tyveri, brann, trafikkulykke eller annen ytre hendelse som kunne vært dekket av bilens kasko-/delkaskoforsikring
  • FEILarrow-10x10.pngsom er anmerket på egenerklæringsskjemaet
  • Feil som ikke er anmerket på egenerklæringsskjemaet, men som var på bilen ved kjøpstidspunktet.
  • Verdiforringelse, tap av arbeidsfortjeneste eller når eier er hindret i bruke bilen
  • Skade som oppstår ved deltakelse i eller trening til hastighetsløp og fartsprøver eller som følge av bruk av bilen til snøbrøyting, ved bruk av egen vinsj eller under terrengkjøring

Vil tro at katalysator vil være på motoren om det er noe feil med den? Og er det flere katalysatorer på N53? Ser ut som det kan være cd92.png

Exhaust manifold with catalyst

35d3.png

Catalytic converter/front silencer

Noen med peiling som kan forklare, synse osv? :) 

Tenker uansett å ringe Bmw på mandag, å høre med de, men er greit å gjøre research på forhånd.

Skrevet

Jeg fikk ikke noe fornuftig av ISTA+ heller, finner jo feilkoden, men det står ikke noe om hvordan man feilsøker på den. Så mitt tips er at du skaffer deg kabel og programvaren som jeg har i min signatur. Da kan du finne ut av slike ting selv.

Skrevet

Joda, det er vel ikke meningen at det skal være tilgjengelig for oss, men vi har det nå. Se i linken.

Skrevet

Jeg tror du har noe feil med VANOS. (den første feilkoden) Kanskje ikke så vanlig feil. Det kan være noe med fjær/pakning i dette systemet så den registrerer at den er litt ute av posisjon. Eller at feil på veivhusventilasjonen påvirker dette.

Den andre feilkoden tror jeg er en følgekode som kommer av feilen den første koden refererer til. Derfor tror jeg den blir borte når den første feilen rettes.

Skrevet

Tar en telefon til If på mandags morgen, så får vi se hvordan Ifs bruktbilgaranti fungerer. 

Kjekt å kunne dokumentere feilmelding i så tilfelle

• 4 weeks later...
Skrevet

Oppdatering:

Bilen skal inn å de skal av med topp og bunn. 

Det er noe som ikke er helt samstemt mellom kamaksel og veivaksel, og register skal muligens også byttes.

Har If bedre bilbytte, via finn.no og de tar heldigvis saken :)

Hadde nok mest sannsynlig ikke funnet ut hva det var om jeg ikke hadde hatt iCarly! Ikke nok å si at det er feilmelding til verkstedet hvis de ikke finner den igjen, blir vanskelig å finne feil da. 

Verkstedet sa det kom antageligvis å gå 1.5 dag på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...