Gå til innhold

e92 335i tips\råd


Lstore
 Share

Anbefalte innlegg

Med fare for å åpne alle internettforums "pandoras eske" så forsøker jeg meg på følgende: :grin:

Er på jakt etter ny bruksbil og ønsker primært en bakhjulsdrevet coupe med passe effekt og da ser jeg for meg at en 335i ville passet meg godt.

Jeg har dog et par spørsmål til dem som er kjent med bilen. 2009-2011 modell som er mest aktuelt. Under 100K km.

Ser for meg manuell gir og lite utstyr = mindre som kan gå i stykker.

Hvordan er disse å eie? Dyr service? Feil og evt. reparasjonskostnader? Tenker da HPFP\turboer o.l. Hva må man regne med på en 5 år gammel 335?

Ble alle disse levert uten diffsperre? Forstår at det er enkelt å bytte diff.

Forsikring! Jeg sjekker på nett hos Gjensidige med 75% 3.år bonus - 12K kjørelengde og får 12-15.000 i årspremie alt etter ønsket egenandel. Er dette "normalt" nivå? (det alene blir mer enn jeg idag totalt betaler for å forsikre 2 biler med kasko, en enebolig og en katt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eigd 335i i snart halv år og er fornøyd. Har vært lite tull bortsett fra 1 coil, tennplugger og tårnlager. Trur ikke 335i er noe dyrere i service enn andre modeller, bortsett fra kanskje bremser som er større. Jeg har det meste av extra utstyr og er veldig fornøyd. Kjipt med ribba bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min '08 335i i snart tre år og er veldig fornøyd. Godt drag og morsom å kjøre, bruker ca 1 liter på mila med vanlig kjøring. Service er ikke noe særlig dyrere enn andre biler vil jeg tro. Har ikke følt at jeg legger ut mye mere på denne enn min tidligere 320d. Litt større bremser er det så den deler er nok litt dyrere.

Et kjent problem på disse bilene er at den elektriske vannpumpa ryker (ingen fasit på km-stand), Min røk nettopp på 99.000km og det er helt vanlig i forhold det jeg har sett hos andre. Dette er en reparasjon som er kostbar (6-8000kr i deler og så verkstedsregning i tillegg om du ikke gjør det selv. Turboene kan jo også være en kostbar affære om man skulle være uheldig, hør etter klakkelyd når du prøvekjører. Hvis du skal ha coupe så sjekk om beltegiveren er knukket. Den som skal ta tak i beltet og føre det frem. Ikke noe spesielt med 335i, men alle E92.

Når det kommer til utstyr så er det mye lettere å selge en bil med mye utstyr kontra en som er ribbet.

Edit: Alle 335i er levert originalt med åpen diff. Noen er sveist så det er litt styr å få åpnet de og byttet innmat. (tror det er nyere utgaver som har det). Ikke sveist i den forstand at hjulene er låst, men noen deler er montert med hjelp av sveis.

Det er mye info på E90post.com :)

Endret av Frode D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Er noe bekymret for at jeg kjøper meg en "money pit", men det er generelt svært dårlig utvalg av akseptabelt motoriserte coupèer på denne siden av Atlanterhavet. (Ihvertfall når man er vanlig lønnsmottaker...) 

Forsikring da? Hvordan ligger dere an kontra de 12-15K årlig jeg får tilbud om på nett? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som har kommet seg helskinnet til midtveis i 30-årene uten skader så føles over 1000 kroner måneden i forsikring på en enkelt bil alene litt grovt. Men men... Nok om den gjerrige familieøkonomen... :-D

Hva bør man ha av utstyr på denne type\årsmodell BMW?

Kanskje litt banalt, men er det DAB+ på noen av originalradioene? Klarer meg lenge med blåtann og spotify på mobil, men hadde vært greit om ikke radioen ble helt tyst over nyttår...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hente en i Tyskland vil jeg tro er det greieste. Å kjøpe en mandagsbil kan man risikere uansett om det er en 320d eller 335i, sånn er det bare å kjøpe bruktbil.

Jeg har rett i underkant av 11k hos DNB (26år 70%). Ingen som har klart å slå dette enda.

Er DAB på de nyeste utgavene, men da må du kjøpe LCI, og personlig syns jeg ikke frontlyktene på de er fine.

Jeg ville hatt navigasjon, manuell gir og komplett M-pakke som det viktigste. Jeg forstår ikke hvorfor folk vil ha automatkasse i en sånn bil. Så får man vurdere fargekombinasjoner, hifi-pakke osv etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler ca 10-11K hos gjensidige for M5en. Da med fullkasko, 6K egenandel, 16000 km (førere 28 og 27, 70 %/ 2. år) Betalte vel ca. 11K hos gjensidige for fullkasko på 2002 E46 330Ci med 70 %/1 år, 8K egenandel og kun 8000km kjørelengde. Aldrende 3-serie med stor motor er ikke billig :P Men trodde faktisk at M5en kom til å bli dyrere, og ikke en del billigere. Har vel statistikken og gubbene å takke :) Så får man jo kundeutbyttet i tillegg. Var forresten totalkunde hos Gjensidige under eierskap av begge biler. Innbo, bil x2, helse og reise x2 og kjæledyr x3.  Så det er ingen upris du har fått, men det er så klart ikke billig heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Frode D skrev:

Å hente en i Tyskland vil jeg tro er det greieste. Å kjøpe en mandagsbil kan man risikere uansett om det er en 320d eller 335i, sånn er det bare å kjøpe bruktbil.

Jeg har rett i underkant av 11k hos DNB (26år 70%). Ingen som har klart å slå dette enda.

Er DAB på de nyeste utgavene, men da må du kjøpe LCI, og personlig syns jeg ikke frontlyktene på de er fine.

Jeg ville hatt navigasjon, manuell gir og komplett M-pakke som det viktigste. Jeg forstår ikke hvorfor folk vil ha automatkasse i en sånn bil. Så får man vurdere fargekombinasjoner, hifi-pakke osv etter det.

Euro`en jo lite fordelaktig for tiden, men ser at jeg kan finne biler i Tyskland som kommer innenfor budsjett, helt opp til 2011 modeller. 

Mye å sette seg inn når det kommer til varianter og ekstrautstyr. Jeg klarer meg egentlig fint så lenge jeg kan ettermontere en tilnærmet "original" integrert løsning slik den den "DAB tråden" viser eksempler på. LCI er generelt styggere front på, ikke bare lykter...

M-pakke er grei, er ingen fan av beige interiør. Auto vs. manuell er jeg generelt litt likegyldig til, men det kommer såklart an på kassen. Antar at begge autokassene disse kommer med vil være akseptable i mine øyne. Det skal tross at et barnesete bak i denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skulle nok testet de ulike for å gjøre meg opp en mening. Manuell eller DKG som er aktuelt da.

Har avtale om salg på bilen den skal erstatte idag så kan så smått begynne å se på biler på nett.

Kan man forvente å få prutet ned prisene som er listet f.eks på mobile? Sjekke historikken på aktuelle biler? Anbefalte forhandlere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da ser det ut som jeg har handlet meg en bil.

Jeg får av en eller annen grunn ikke linket direkte til annonsen, men den finnes under ref. nummer 216888654 på mobile.de.

Kom gjerne med kommentarer hvis det er noe jeg har oversett eller som gjør denne til et mindre godt valg.

Farge vil det klart alltid være delte meninger om, men det er et bevisst valg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...