Gå til innhold

E36 318is for høy HC

Julianv
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått en mangel på EU-kontroll hvor det er for høy avgass (HC). Bilen går pent og som normalt stort sett, men litt rufsete tomgang.
Den er og litt tregstartet på halvvarm motor og går veldig ugjevnt på varmstart de første 30 sekundene.

Jeg får dessverre ikke tatt diagnose på den da det er noe feil så jeg får ikke kontakt med hjernen.
Tørr jeg å konkludere med feil på kamakselsensor? Det er ny veivsensor som er orginal BMW.

Jeg har fikset to vakumlekkasjer, men tror den har en liten til som ikke påvirker motoren.

Normalt sett pleier disse feilene å være ganske åpenbare, men ikke denne gangen..
Jeg kan lukte bensinen fra eksosen så den går rimelig rikt.

Håper noen har noen gode ideer å komme med så bilen får 2 nye år på veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har kontakt med hjernen og ikke får feilmeldinger så kan det vel like gjerne være ødelagt LMM, og at motoren går i nødmodus? Ikke at jeg vet så mye om dette, men det er vel en mere normal og enkel feil å fikse? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det er vel ikke originalhjerne på den, eller noe slags chip. Kanskje du kan få tak i en original hjerne med fjernet EWS, slik at du kan få lest ut feilkoder? Kamsensor kan nå skape litt humbug, men det spørs om ikke det er kommet en mekanisk feil på bilen. Enten i form av intern slitasje i motoren eller sliten katalysator. Hvis det er katalysator på den nå da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambda kan være et alternativ ja. Er lenge siden jeg har feilsøkt på bil uten diagnosefunksjon merker jeg :lol:

Som sagt så er den veldig muggen når den blir startet på halvvarm motor. Starter tvert, men hopper på tomgang og mangler 100 ponnier helt til jeg gir full gass så kommer den som normalt. 

Tror ikke den er chippet, men vet jo aldri. Kanskje jeg burde fått tak i en orginal hjerne å prøve. Usikker på om denne har EWS? Siden det er 1992. Husker meg og Thundercoil slet med å finne ut av det sist gang :)

Motoren virker tipp topp, og det føles som en sensor-feil utifra egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...