Gå til innhold

Problemer med speiljustering E70 X5

humpfy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå er jeg snart ved veis ende, hva gjelder min (og xoutpost) kompetanse. Kanskje noen her inne (med E6X/E7X) har vært borte i samme problem.

Problemet er speilene, mer spesifikt justering: Justering på venstre (fører-) side fungerer ikke i det hele tatt, dvs. hverken opp eller ned. Fungerer dog en sjelden gang. På høyre (passasjer-) side fungerer sidejustering, men ikke høyde. Speilet tilter heller ikke ved rygging, uansett hvilken posisjon justeringen står på. Er klar over at den skal stå på førerside for at tilt skal være akivert, men det utgjør ingen forskjell på resultatet.

Har gjort følgende:

- Sjekka koblinger på speil (varme)

- Tatt ut og åpnet huset med motorene, smørt hjul/motorer, renset kobling/sensorpunkter for høyde/side og justert kontaktpinner

- Sjekket kobling til speilhuset

- Sjekket kobling til motorhuset

- Demontert bryter (i kupé) ned til kretskort og renset koblingspunkter

- Sikring er utelukket i og med at sidejustering på venstre side fungerer (en sikring totalt for speilfunksjoner)

Bilen har forøvrig (full)elektriske sportsseter med minne, samt varme i speil. Ikke automatisk avblendbare og innfellbare ytterspeil.

Any thoughts? Såvidt jeg har forstått har ikke speilene egen styringsboks, kan noen verifisere? Mistenker også at varmen i venstre (passasjer-) speil er kaputt. Kan det ha noe å si, dersom kretsen ikke lukkes?

Gøy og finne feil selv, om enn med hjelp av forum. Nå står jeg fast og liker ikke å gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ledninger går til selve speilet, tre eller fire?

Om det er fire er det en ledning til hver funksjon, (en felles, to for justering, og en for varme) mens om det er tre er det pluss, minus og signal.

Har du sjekket at ingenting er skadet i overføringen til døren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er 4, men har ikke hatt speilet av bilen og sjekket. Synes det skulle være rart om det er ledningsbrudd, når speilene oppfører seg som de gjør. Kan selvsagt hende, skal sjekke opp dette sporenstreks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har sett denne, men slik ser det ut med fire ledninger. Jeg ser det går direkte mellom bryter og speil på førersiden, så der bør det ikke være mulig å få brudd, men på passasjersiden kan dette være en mulig årsak, så er det om dette evt. forplanter seg om man får en kortslutning.

56eeb69427e00_Skjermbilde2016-03-20kl.15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nettopp for ledningsbrudd gjennom hele døra ink. gjennomføring og det ser greit ut.

Er forøvrig 3-pin speil, ikke 4 som først antatt.

Dermed gjelder ikke koblingsskjemaet du fant frem, men jeg ser det er to sikringsbokser. Stemmer det, eller tolker jeg feil (ikke flink på slike skjema). Noen som vet hvor den andre eventuelt er? Har kun sjekket sikring under hanskerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...