Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor jeg kan få tak i dyser til denne bilen - er jo et kjent problem på disse bilene og nå ser det ut som jeg ikke overraskende har fått dyseproblem! På GS bildeler er de dyre - noen tips om andre steder de kan fås tak i rimeligere? 

Vil en diagnose vise hvilken dyse som er gåen?

Takk for svar

mvh

Sunny

Skrevet

Jeg kjøpte på Koed til 1-serien (tror det er samme type). Ikke direkte billige der heller (rundt 2500,- pr. stk.), men det billigste jeg fant.

Jeg feilsøkte enkelt ved å koble fra kontakten til coilen på en og en sylinder (og deretter byttet coil og plugg med en annen sylinder), men du vil nok få opp hvilken sylinder som ikke går. Hvorvidt en får feil på selve dysen vet jeg ikke.

Skrevet

Hva var symptomene dine? Her ligger bilen og jager på tomgang, går forsåvidt greit med litt turtall! Måtte du kode den nye dysa? 

er det ikke mulig å koble fra kontakt på dysene for feilsøking?

 

Skrevet

Den begynte å gå på tre sylindre (firesylindret motor), så jeg sjekket coil og plugger først (byttet med annen sylinder), deretter byttet jeg dyse mellom to sylindre, og da flyttet problemet seg. Hvorvidt det er dyse hos deg er vanskelig å si, men om den er defekt vil den bare gå på fem sylindre. Den kan likevel begynne å tulle litt før den gir seg helt. Om man tar ut en dyse og setter den tilbake igjen, skal man egentlig bytte pakning. Hvorvidt dette er nødvendig er det litt delte meninger om, men det er ihvertfall en drittjobb uten rett verktøy (som koster en formue med tanke på hva du får).

Nå har jeg riktignok samme problem igjen, og enda en dyse er handlet inn. Denne gang har jeg ikke byttet om på dysene, men har sjekket at det ikke er coil eller plugg, så da "gambler" jeg på at det er det samme igjen.

Det står noen verdier på dysene, disse må legges inn via diagnoseprogram. Relativt enkelt om du har programvaren til det.

Du kan ta av kontakten til dysen, men i teorien kan det jo være elektronikkfeil eller kabelbrudd som gjør at dysen ikke gjør det den skal, så du får ikke sjekket selve dysen på denne måten. Du vil heller ikke merke noen forskjell om du tar av pluggen til denne, eller pluggen til coilen så lenge den ikke går på den sylinderen.

Skrevet

Har fått opp dysefeil på diagnoseapparat - før det fikk jeg LMM og NOX feil - har byttet NOX og LMM uten bedring - etterpå kom det opp dysefeil - for noe dritt - herlige motorer når de fungerer men drit når det begynner å skape seg.

Spørsmål: Ville det evt ha kommet opp feil på bensinpumpe på diagnose ?

Takker for svar.

Skrevet

Ja, bensinpumpe feil skal komme på diagnose. 

Det er dog ikke bestandig at feilkoder sier hva som er feil. Problemet kan være noe annet. Derfor man skal feilsøke og ikke bare lese feilkoder. 

Skrevet

Jeg tror den vil gå normalt (ihvertfall etter det jeg har lest), men jeg testet aldri selv.

Skrevet

På diesel så er overhaling stort sett "så der" har jeg fått forståelse av. Har dog ingen fakta på om det er bra eller dårlig.

Jeg nevnte diesel da n53 er ganske lik en diesel i oppbygning. 

Skrevet

Da har jg feilsøkt litt og funnet ut at bilen suger vaakum - gisper etter luft når jeg åpner oljepåfyllingslokket! Samtidig er det akkurat som bilen plystrer litt! 

Tenker tett Veivhusventilasjon men finner ikke noe i delekatalogen! 

Noen som vet hvordan oppbygningen er på denne motoren?

Sunny

Skrevet

Veivhus-ventilasjonen er integrert på undersiden av topp-deksel. Må skifte toppdeksel for å bytte veivhusventilasjon....slik eg har forstått det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...