Gå til innhold

Sliter med valg av nye hjul til F11 xdrive


rstand
 Share

Anbefalte innlegg

Våren er her og endelig skal jeg få sette på skikkelige hjul på kjerra.

Jeg kjøpte den i sensommer, da med RFT. Dekkene var forferdelige å kjøre på, men allikevel vant fornuften den gang; "jeg kjøper nye vinterdekk, legger de på 18" jeg kjører med nå og  kjøper heller skikkelige sommerhjul til våren!"

Nå er våren her og jeg sliter som f... med å bestemme meg for hva jeg skal gå for!! P.t. så holder jeg en knapp på Avantgarde 510 m/Michelin PSS. Jeg er usikker på om jeg skal ha samme dimm rund baut, eller om jeg skal sette på bredere bak (usikker mtp. at det er xdrive).

Som om ikke dette er nok så dukket det opp en ny problemstilling... Sjekket opp dekkene i dimm 245x35x20, og det viser seg at de er 95y. Problem blir det jo da det står i vognkortet at jeg må ha min 96y. 

Så ettersom jeg nå lider av akutt beslutningsvegring, så trenger jeg deres hjelp! Bilder, linker, meninger tas i mot med stor takk!! :):)

 

Endret av rstand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes M510 er fine, har det selv i 21" på min F11. Men IKKE gå for samme dimensjon/felger foran og bak, fremfelgene er ganske kjipe og nesten ikke konkave (på grensen til konvekse) - det er først i kombinasjon med bredere bakfelger det ser pent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Walkabout skrev:

Synes M510 er fine, har det selv i 21" på min F11. Men IKKE gå for samme dimensjon/felger foran og bak, fremfelgene er ganske kjipe og nesten ikke konkave (på grensen til konvekse) - det er først i kombinasjon med bredere bakfelger det ser pent ut.

Jeg har sett din F11, og den er mye av grunnen til at jeg heller mot disse felgene :)
Kler bilen utrolig godt!!

Problemet er at man ikke får bredere felger bak i 20". Da MÅ jeg opp til 21", og da frykter jeg at det går på bekostning av komfort...?!

Et annet "problem" er at det da ikke følger BMW sin anbefaling om lik dimm rund baut på xDrive.

Men hva står det om lasteindeksen i ditt vognkort? Og hvilken lasteindeks står det på dine bakdekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.H.D skrev:

Står ikke 245/35/20 som en alternativ dekkdim i dørstolpen? 21" dekk med 30 og 35 profil tror jeg har ennå lavere lasteindeks. 

Må sjekke i morgen da jeg henter bilen.

Den ble akutt syk for 3 uker siden, og det viste seg at høytrykkspumpa til dieselen hadde røket!

Så nå har jeg kjørt Mazda CX-5 i 3 uker og lider nå av "Mazda-rygg" (dvs drit vondt i ryggen av de ELENDIGE setene!!).

Må sjekke opp dette med dimensjoner, da jeg blir helt svimmel av dette. Det som er merkelig er at ikke de som til daglig selger dekk/felg vet det engang?!

 

Men hva gjelder felgvalg så tar jeg gjerne i mot tips!

Jeg liker de originale M-351 hjula, men de er kun i 19".

Avantgarde leder an, men jeg har også sansen for Breyton m/kant.

Anyone else with an opinion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, rstand skrev:

Jeg har sett din F11, og den er mye av grunnen til at jeg heller mot disse felgene :)
Kler bilen utrolig godt!!

Problemet er at man ikke får bredere felger bak i 20". Da MÅ jeg opp til 21", og da frykter jeg at det går på bekostning av komfort...?!

Et annet "problem" er at det da ikke følger BMW sin anbefaling om lik dimm rund baut på xDrive.

Men hva står det om lasteindeksen i ditt vognkort? Og hvilken lasteindeks står det på dine bakdekk?

Jeg ville nok gått for 20", man får en del bedre komfort med de enn å gå opp til 21". Sikker på at du ikke får M510 i bredere bak også? Har sett flere F10 i USA med bredere felger bak i alle fall. Hør med Dekk1 for eksempel. Jeg skal få sjekket lasteindeks og vognkortet mitt i løpet av helgen, gir deg en tilbakemelding da :) 

Edit: Vossen CVT og Vertini Concave er fine felger som kler F10/11 synes jeg, men vet ikke helt hva prisen her ligger på.

Dobbeledit: Eller så smeller du bare til på 21" her, meget billig: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=72913805 - skulle du synes de blir for store så får du solgt de til samme prisen tenker jeg. Har du EDC på bilen din så skal det ikke være noe problem, min er jo senket i tillegg, kjører 20.000 kilometer i året og synes det er kurant å kjøre med 21".

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Walkabout skrev:

Jeg ville nok gått for 20", man får en del bedre komfort med de enn å gå opp til 21". Sikker på at du ikke får M510 i bredere bak også? Har sett flere F10 i USA med bredere felger bak i alle fall. Hør med Dekk1 for eksempel. Jeg skal få sjekket lasteindeks og vognkortet mitt i løpet av helgen, gir deg en tilbakemelding da :) 

Edit: Vossen CVT og Vertini Concave er fine felger som kler F10/11 synes jeg, men vet ikke helt hva prisen her ligger på.

Dobbeledit: Eller så smeller du bare til på 21" her, meget billig: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=72913805 - skulle du synes de blir for store så får du solgt de til samme prisen tenker jeg. Har du EDC på bilen din så skal det ikke være noe problem, min er jo senket i tillegg, kjører 20.000 kilometer i året og synes det er kurant å kjøre med 21".

Nå har jeg endelig hentet bilen fra verkstedet, og fy f.... så deilig å få den hjem igjen!!

Jeg forhørte meg litt med en av gutta på Bilia, og han gav meg noen gode svar. Blant annet så forteller han det samme som E.H.D sier, at det er godkjent med ulik bredde foran og bak. Men det som er heeelt dustete er at i døra så står det 245x35x20 foran og 275x30x20 bak, som et alternativ dekkvalg (også som E.H.D. sier)! Det står også at lasteindeks på forhjul er 95y, og 96y bak.

MEN i vognkortet står det faktisk 96y!! Han mener at Vegvesenet har gjort en feil her, og at de mest sannsynlig har skrevet det bilen stod på. Altså en RÆVA jobb av vegvesenet. Jeg vil vel tro at ingeniørene til BMW er litt mer kompetente til å sette lasteindeks på sine egne biler, enn det vegvesenet her til lands! Hans råd: smell på det som står i døra og dra til vegvesenet for å skrive det inn i vognkortet. 

Interessant å vite hva det står i vognkortene til andre med F11 xDrive!

Hva gjelder M510 hjula, så fikk i hvertfall ikke hjulbutikken til en kompis av meg bestilt de. Han mente at de ikke kom i ulike bredder i 20", men at man da måtte opp i 21". Jeg vet ikke jeg altså. Kan sjekke opp med et par andre nettbutikker bare for å være sikker.

Jeg er usikker på om jeg har EDC?! Jeg har luftfjæring bak sa han på Bilia, og han mente at senken her kunne gjøres elektronisk. Hva er fasiten her? Har alle F11 luftfjæring, og EDC som et tilvalg? Eller er dette det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle F11 (stasjonsvogn) har luftfjæring bak. Den kan senkes på diagnose ja, det er gjort med min. EDC er Electric Damper Control eller noe slikt, betyr at du kan regulere stivheten i demperne. Min 520d har det, regner med det er vanlig ekstrautstyr på 530d også. Send meg reg.nr. ditt på PM så skal jeg søke opp ekstrautstyrslisten din og se om du har :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...