Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har gått til innkjøp av eit Canon 550D speglreflekskamera og har store ambisjonar om å bli fotograf i verdensklasse! (neida)

Tingen er berre det at eg ikkje har snøring whatsoever når det gjeld innstillingar, redigering, ISO osv... Sidan det er ein del flinke folk innpå her so tek utruleg bra bilder so lurte eg på om nokon kan peika meg i rett retning når det gjeld redigeringsprogram, kor eg kan læra litt om forskjellige innstillingar og generelt ting som kan vera greit å vita :)

Endret av RF91
Skrevet

Vil tipse deg om å besøke akam.no og foto.no for ulike artikler om hvordan kamerainnstilingene fungerer og hvordan man tar gode bilder.

Blir altfor mye å skrive i en post her for å gå i detalj.

Men mine råd er som følger

- ta bilder med ditt kamera helst i godt lys for å få best mulig resultat. I mørke omgivelser ville jeg ha hatt fullformat

- ikke bruk auto, lær deg forskjellen på blenderprioritet og lukkertidprioritet. På blender prioritet (ofte kalt Ap) vil man kunne stille inn en gitt faktor på blenderåpning. Blenderåpning er faktoren som viser hvor mye lys som slippes inn til bildesensoren. Eks et 50mm f1.8 vil ha maks 1.8 i blenderåpning. På maks Ap vil bakgrunnen bli slørete og fokusområdet bli kortere. Tre hakk, vil slippe inn dobbelt så mye lys og bli enda kortere fokusomrpde. Et portrettbilde er ofte penest med f mellom 1.0 og 2.8, landskap 8.0-32. 

På 32 som ofte er den høyeste verdien men lavest innslipte lys må man gjerne ha lang lukkertid, og da må man ha stativ.

- noe som naturlig er mitt neste tips, bruk stativ! Kjøp et skikkelig stativ, billige stativ er som regel lett og vibrerer av vind eller at du rører kameraet

- lek litt med lukkertiden. 1/200 er det som brukes med blitz, under det må du være stødig på hånda.

- Adobe har en rimelig fotopakke på lightroom + photoshop der man betaler litt pr mnd. Finnes uendelig mange tutorials på youtube på de programmene. Ingen grenser for hva man kan gjøre med photoshop.

- skal du ha noen nye objektiv, kjøp fast, 50 1.4 er rimelig og gir flotte bilder, samt den enda billigere 50 1.8

Til slutt vil jeg si prøv deg frem for å forstå kameraet. Ta bilder med lav blenderåpning (f), ta makrobilder og bilder av stua osv, så ser du forskjellen :)

Spør om det er noe annet du lurer på :) tok det bare på sparket

Skrevet

Ble visst endel lengre enn planlagt, men tror jeg fikk med en ok oppsummering av de viktigste tingene i hvert fall. Er delt opp i avsnitt som tar for seg: noen grunnleggende tips, litt om utstyr, litt om bildebehandling/redigering og en liten oppsumering med noen tisp. Les det du orker ;) 

Som det er nevnt over her er det noen sentrale ting som er viktig for å få tatt de bildene du vil ha :) Bra kort oppsummering av @Gorg på sentrale ting :) Brukte selv et 550D som første speilrefleks og lærte meg "alt" basic med det før jeg kjøpte 5Den :) Først og fremst er det viktig å forstå hva ISO, lukkertid og blenderåpning er. Det er de innstillingene som vil ha størst betydning for hvordan bildet ser ut. Når du har fått en ok forståelse av hva de forskjellige er og hvordan du endrer de på kameraet følte jeg at jeg lærte absolutt mest av å sette kamera i full manuell modus (M på valghjulet på toppen av kamera) og bare prøve meg frem. Prøv ulike innstillinger og se hva de gjør med bildet og hva som skal til for å oppnå det resultatet du selv ønsker. Når de begynner å sitte greit kan man se på komposisjon av bilder, hva ulike brennvidder (antall mm på objektivet) gjør med motivene, vikler man tar bilder fra, avstander osv. Noe som er svært hjelpsomt er å kunne bruke optisk søker og forstå hva infoen i søkeren betyr. Live View, altså se bildet på skjermen, kan være greit å bruke av og til, men ved serieopptak, sterkt lys osv har man mye bedre kontroll med søkeren. Ellers er det bare å komme seg ut og ta mest mulig bilder. Ikke kjøp alt mulig utstyr med en gang, se heller om foto er noe for deg :) 

Canon har to objektivfester som heter EF og EF-S. EF-S objektivene er billigere, men kan heller ikke brukes på fullformat kameraer samt at de ofte ikke er i nærheten like gode. Om du ser at foto er noe for deg ville jeg heller kjøpt noen ok->gode EF linser som så godt som alltid er bygget bedre, tåler mer og produserer bedre bilder. L-linsene til Canon er en sikker slager uansett hvilke du går for, men de er dyre! Sigma sin Art serie er f.eks. et veldig godt alternativ her, men disse er heller ikke spesielt billige. Noen objektiver har også værtetting som holder lett regn og fukt ute, samme med kameraer. 550D har ikke noe værtetting, men om objektivet er "tettet" er det i hvert fall en mindre ting å dekke til i regnvær. Objektivene får man i både "zoom-utførelse" (zoom-optikk) og med fast brennvidde (fastoptikk). Fastoptikk gir som oftest bedre kvalitet pr.krone for objektivet, men krever ofte flere objektiver og gjør at man kan bli avhengig av å ha flere objektiver og må skifte hyppigere mellom disse. Har man mulighet til å kunne endre avstand mellom kamera og objektet man skal ta bildet av er fastoptikk et godt valg, men har man behov for å endre brennvidde kjapt er zoom-objektiver et godt valg. Viktigste å huske på et at det ikke finnes et objektiv som passer til alt, og jo større "range" det er mellom minste og største brennvidde på objektivet, jo større kompromisser har det også blitt tatt ved utvikling og produksjon av objektivet. En god blitz gjør også underverker i forhold til den innebygde, men er ikke veldig nødvendig i starten. Et stativ kan også være kjekt å ha, og som nevnt lenger opp kjøp for all del ikke noe spinkelt og billig, de gjør nesten mer ugang enn nytte. Finn først ut hvor mye du kommer til å bruke kamera, hva du skal bruke det til og hva du ønsker å få ut av bildene før du bruker penger på ting du får lite eller ingen bruk for senere :)  Hva man velger å kjøpe etterhvert blir da selvfølgelig opp til hvordan bruk man ser for seg å bruke det og hvor mye penger man er villig til å legge i det.

Bildene bør minimun tas i L kvalitet med den glatte buen foran, men om du har planer om å etterbehandle, altså redigere bildene er det mye bedre med RAW format. Anbefalingen av program lenger ope støtter jeg fullt ut. Adobe har nok de mest brukte proff-programmet til redigering og har uante muligheter. Kan leies herfra https://www.adobe.com/no/creativecloud/photography.html?promoid=MLR7SH57&mv=other og er en god pakke med både Lightroom og Photoshop, evt kan man kjøpe Lightroom som et enkelt program her f.eks http://www.scandinavianphoto.no/produkt/1008579536/adobe/lightroom-6-eng-win-mac. Lightroom er et avansert bildebibliotek til håndtering av alle bildene dine med RAW prosessering og med mange muligheter for bildebehandling for justering av farger, lys, "cropping" osv og er nesten et must om man har mange bilder. Tar kameraet bilder i RAW format er man uansett avhengig av å ha et program som takler denne filtypen. Terskelen for å komme igang er relativt lav og det er lette å lære seg mer etterhvert på egenhånd eller med hjelp av YouTube. Photoshop har alle de samme bildebehandlingsmulighetene som Lightroom har samt uendelig mange flere muligheter. Her får man også langt flere muligheter til manipulering av bilder, men personlig syntes jeg det var tungt å komme igang med og krever veldig mye mere tid å lære seg. Photoshop har heller ingen struktur for å håndtere bilder i mapper, importere fra kamera osv slik Lightroom har. Samme er programmene uslåelige og man har omtrent ubegrensede muligheter av etterbehandling. Søk litt på YouTube og se hvordan de ser ut, så får du et inntrykk av hva de går ut på. Liten kjekk ting å vite er at bildebehandling og bilderedigering/manipulasjon ikke er det samme, og at alle bilder på en eller annen måte er blitt behandlet, enten av kamera dersom du tar i f.eks. L kvalitet som lagrer bildene i JPG format eller av personen som har bildene i et program hvis man tar i RAW. Velger man å behandle bildene selv er det lettere å oppnå bedre resultater samt flere muligheter til å redde et bilde som kanskje ble litt mørkt/lyst, litt feil hvitbalanse osv. JPG filer kan også etterbehandles, men man vil aldri oppnå samme kvalitet på resultatet som om de ble tatt i RAW format. Ulempen med RAW er at du må bruke litt lengre tid i etterkant med bildene enn om de ble tatt i JPG samt at bildefilene er en god del større. Ønsker man begge deler kan man lagre bildene i begge formatene samtidig, men de bruker opp unødvendig mye plass både på minnekort og på datamaskin. Uskarpe bilder er det lite å gjøre med i etterkant dessverre. Har man et program som takler RAW filer er det egentlig bare å komme igang med RAW først som sist om man vil få optimale resultater. Når man redigerer derimot endrer man på ting som egentlig ikke så sånn ut i virkeligheten når bildet ble tatt :) 

Start med utstyret du har, kit-objektivet som sikkert fulgte med kamera fungerer helt ok i startet og er et godt sted å starte læringskurven. Husk å ha et godt minnekort i kamera så du er sikker på at det ikke opstår feil som bildene forsvinner samt at de er kjappe nok til å kunne lagre bilder etterhvert som bildene blir tatt dersom man skal ta lengre bildesekvenser. Backup av PC/Mac er som alltid lurt å tenke på om man er redd for å miste bilder eller andre ting man har lagret :) Et godt tips er også å finne noen du kjenner eller bli kjent med noen som kan litt om kamera, da er det lettere å få hjelp om man lurer på noe og man slipper å finne ut alt på egenhånd. Når du kommer til det å kjøpe med utstyr er det lurt å lese tester av aktuelle produkter, så slipper man å kjøpe noe man angrer på senere. De som jobber i elektrobutikker har ofte liten til ingen kunnskap og anbefaler ofte bare det de tjener mest penger på. Om du plutselig sitter med masse utstyr og mangel på interesse er det alltid en utvei å selge utstyret og kjøpte man noe som i utgangspunktet var bra og som har blitt godt tatt vare på er min erfaring at prisen ikke faller så alt for mye. Verditapet er i hvert fall langt fra hva man fort kan oppnå om man kjøper en nybil :-P 

Skrevet

Selv bruker jeg Lightroom CC og Photoshop CC (2015), og kan trygt anbefale disse. Synes PS er hakket bedre til manipulering og fjerning av øyesår, men ellers bruker jeg Lightroom til 90 % av jobben. Kan også anbefale Google Nik pakken (spesielt RAW Sharpener og Color Efex)

Har tidligere brukt Gimp i stedet for PS, siden Gimp er gratis, enkelt og litt mer logisk i bruk, men når det kommer til smarte verktøy og endelig kvalitet, så er PS overlegent. Sparer deg mye tid også. 

Fotografpakken til Adobe koster 94kr/mnd og innebærer Lightroom CC og Photoshop CC, nettsky, galleri osv og samme programmer til bilde/videoredigering på telefonen din også. 

Ellers ligger Lightroom 4 på bukten, og PS CS5. Men det valget må du selv ta. Disse er noe utdatert og PS CS5 vil ikke støtte RAW formatet til 550d, så du må drive og konvertere alle bildene for å kunne åpne i PS. Konverter er gratis hos Adobe. Jeg skal innrømme at jeg "lånte" programmene en stund, men jeg likte dem godt og valgte å betale for å fortsette bruken. Ellers har Lightroom CC minst 5 vesentlige oppgraderinger jeg elsker, vs Lightroom 4, så ville aldri gått tilbake :P 

Du kan bruke Canon EF og EFS, eller Sigma DC og DG. Men hvis du senere skal oppgradere til fullformat kan du ikke lenger bruke Canon EFS og Sigma DC objektivene. Liker også L objektivene, men ikke prisen. Haha. Selv bruker jeg et EF 70-300 f/4-5,6 IS USM som stort sett ligger mellom 85mm-200mm maks. Tenkte å handle EF 50mm f/1,4 IS og EF 85 mm f/1.8 IS. Disse får du nå rimelig og i god stand på bruktmarkedet :) Ellers kan du skaffe et kortere vidvinkel objektiv, dersom du skal ta landskapsbilder. f/8-32, som Gorg nevner. 

Skrevet

@olenikolai Innlegget ditt var so langt (og bra) at eg har måtte lesa da fleire ganga :P Men slikt sette eg stor pris på! Det blir ikkje kjøpt utstyr for ei einaste krona endå då eg: 1) ikkje har fått brukt kameraet so veldig mykje. 2) Pga liten bruk ikkje veit ke eg skulle kjøpt ein gang. 3) Det fulgte med eit ekstra objektiv, trur det var 75-300mm, so eg får forska meg ferdig med det før eg utvida utstyrsparken :P

@Thundercoil Takk for innspel :) Eg er ikkje so veldig ute etter å redigera bilder i den forstand at eg skal legga til dinosaurar, laserstrålar og gamle damer i rosa støvlar :P E kun for å sjå om eg klara å få bilda litt "finare", so eg trur Lightroom er det eg går for å første omgang vertfall. Blir muligens "låning" på meg og i første omgang då eg vil sjå om dette er noko for meg :P

Generelt so kan eg jo alltids nevna at det stort sett vil bli bilder av bilar, motorsyklar og diverse andre slike ting. Portrett av folk, nærbilder av blomstrar og aktfotografering overlata eg til andre :)

Skrevet

Tenkte ikke heeelt på dinosaurer og sånt :P Mest som i å fjerne en flekk, stygg refleksjon, et øyesår som skilt, lyktestolpe osv. Slik finpuss er ofte best å gjøre i PS. Men siste Lightroom klarer dette greit nok, og hvert fall på bilder som ikke er så store. 

Skrevet
45 minutter siden, Thundercoil skrev:

Tenkte ikke heeelt på dinosaurer og sånt :P Mest som i å fjerne en flekk, stygg refleksjon, et øyesår som skilt, lyktestolpe osv. Slik finpuss er ofte best å gjøre i PS. Men siste Lightroom klarer dette greit nok, og hvert fall på bilder som ikke er så store. 

Ser ut so eg har ein del å setta meg inn i :P Men detta er supre greie! Sette veldig stor pris på alt av tips triks :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...