Gå til innhold

Plutselig tap av motorkraft under kjøring og nå får jeg ikke startet bilen.


Nexsor
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti dette?

Her om dagen kom jeg kjørende på motorveien. Lå i 110-120km\h og plutselig merket jeg at jeg begynte og miste motorkraft. Det skjedde ikke noe når jeg trykket på gasspedalen. Jeg hadde ingen annet valg enn å gire ned og kjøre ut til siden. Når bilen kommer til stilstand så gikk bilen veldig ugjevnt på mellom 100 og 1000 rpm. Når jeg trykket på gassen, så var det null reaksjon. Fikk ikke over 1000rpm igjen. Den hostet og harket en stund før den stoppet. Jeg prøvde og starte den flere gang og det samme skjedde stort sett hver gang. Enten så startet den og gikk mellom 100 og 900 rpm i ugjevn takt før den stoppet med en gang eller etter noen sekunder. Fortsatt null respons på gasspedalen. Når jeg fikk den hjem senere på kvelden, så prøvde jeg og starte den igjen, men da ville den ikke starte i det store og hele...

Det som er rart er at under kjøring eller når den stoppet for meg, eller de gangen jeg har fått den til å tenne, så har ikke en eneste varsellampe lyst. 

Bilen er en BMW E46 316i 2004 mod. Gått 177000km.

 

Setter pris på all svar eller spekulasjoner. Håper å finne ut av dette selv eller eliminere bort så mye som mulig før jeg må gi opp og sende den på reperasjon.

 

Mvh

Thomas Søreng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Fidelio skrev:

Når du vrir om nøkkelen får du den surrende lyden? 

Kanskje bensinpumpen din har gitt seg.

Har ikke hørt noen surrende lyd. Vanskelig å høre når motoren prøver og starte.

Tanken på at pumpen har gitt seg har slått meg. Men det kan jeg vel finne ut med å vri om og så ta ut en av pluggene for å se om den er våt og lukter bensin?

23 minutter siden, Shattered skrev:

Har du forsøkt å kjøre diagnose på den?

Nei, eg har ikke det. Har ikke diagnoseutstyr og kommer meg ikke så langt siden bilen ikke starter. 

Men hvis f-eks bensinpumpen har gitt seg, ville ikke dette gitt en feilmelding i dashbordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler jeg på - har ikke bensinbil selv, men har opplevd at ene dieselpumpa i en bil tok kvelden. Ingen feilmeldinger, så da vi kjørte på med diagnose viste det seg å være en elektrisk komponent på pumpa som hadde sagt farvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nexsor skrev:

Har ikke hørt noen surrende lyd. Vanskelig å høre når motoren prøver og starte.

Tanken på at pumpen har gitt seg har slått meg. Men det kan jeg vel finne ut med å vri om og så ta ut en av pluggene for å se om den er våt og lukter bensin?

Nei, eg har ikke det. Har ikke diagnoseutstyr og kommer meg ikke så langt siden bilen ikke starter. 

Men hvis f-eks bensinpumpen har gitt seg, ville ikke dette gitt en feilmelding i dashbordet?

Du trenger ikke å starte motoren for og høre om bensinpumpe går. Bare vri om nøkkelen til tenningen slår seg på så skal du høre en summelyd eller lignende.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinpumpen er vel den som sitter bak passasjersetet? I så fall, så er det ikke mye lyd ifra den verken når eg vrir om tenningen eller prøver og starte bilen. Men, den koster en del ny, så er det noen som har tips til hvordan jeg kan få sjekket for sikkerhet at det er den som er ryket? Kan ikke være en sikring eller rele? Tror jeg fant riktig sikring og den var ikke gått, men det er vel et rele også?

DSC_1262.JPG

Endret av Nexsor
Fant ut svar på det jeg spurte om først.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en sikring til bensinpumpa, samt at du kan sette strøm direkte på pumpekontaktene for å sjekke om den går. Setter du strøm rett på pumpa og ingenting skjer så er den ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Shattered skrev:

Som sagt, diagnose ;)

Har ikke diagnoseutstyr eller kjenner noen med dessverre.

 

34 minutter siden, E.C. skrev:

Du har en sikring til bensinpumpa, samt at du kan sette strøm direkte på pumpekontaktene for å sjekke om den går. Setter du strøm rett på pumpa og ingenting skjer så er den ferdig.

Har prøvd og målt på kontakten nå med et multimeter og da får eg bare 4,98v uansett hvordan jeg måler på de 4 ledningene. Litt usikker på hva som er pluss og minus, men 4,98v med tenningen på er jo alt for lite. Bare for og sjekke, så målte jeg batteriet også og det viste 11,9v.

Er ikke det litt for lite volt, eller skal den kanskje ikke ha mer volt? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, E.C. skrev:

11,9V er litt dårlig.

Sjekk diagnosetråden om noen bor i nærområdet ditt.

Har prøvd og starte bilen noen gang siden eg fikk stopp, så 11,9v på batteriet er nok ikke noe og si på akkurat nå. :) Men tenkte mer på om ikke pumpa skal ha mer en 4.98v? 

 

Kan ringe BMW norge i mårra. De burde vel kan svare meg på dette. 

Endret av Nexsor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...