Gå til innhold

brent oljelukt.


matros72
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en bmw 520i med m52 motor. problemet er at det lukter til tider brent oljelukt inne i kupeen,og det henger også oljedråper under motoren. Hvor er det mest vanlig at disse motorene lekker olje?

 Bilen er gått 163000km så er ikke akkurat utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og velkommen.

sykdommen er topdeksel pakningen,

bytt den indre og ytre, samt tetningene rundt boltene.

dette er ca 1 times arbeid.

¨husk pakningstoff mellom toppen og registerdekselet.

jeg smører alle mine pakinger med flytendes permatex, har aldri lekket for meg siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, D.Toft skrev:

dette er ca 1 times arbeid.

For en erfaren DIY-er vel og merke. Det er forøvrig også den tiden jeg ble fakturert da jeg valgte det sløve valget å outsource jobben til "mitt" uavhengige BMW-verksted. 

jeg er forøvrig enig i at det er sannsynlig at det er toppdekselpakningen. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ofte se lekkasjen feks bak på venstre side av motoren sett forfra. Det kan dryppe olje ned på eksosmanifold og derfor bli svidd lukt.. 

Ligger mange gode videoer  på YouTube på selve jobben å

bytte pakning.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, matros72 skrev:

ok så det er den som er synderen ja. Ta skal den byttes omgående.

Takker for svar :)

Er ikke 100% sikkert at det er det da, men det er ihvertfall vanlig at toppdekselpakningen blir tørr/sprø og begynner å lekke til slutt. Så dersom motoren fortsatt har original pakning så er det uansett bare bra å bytte den. Det er forøvrig viktig det D.Toft skriver om å ha pakningsstoff mellom topp og registerdekselet (Drei Bond 1209 er det som er foreskrevet). Her er instruksjon for m52 1996-1998. Har du M52tu-motoren (1999-2000) så er det en annen instruksjon.

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har sjekket litt rundt motor nå,og ser det lekker i bakant fra toppdeksel og ned på manifoil. Er for øvrig m54 motorn jeg har,og ikke m52 som jeg skrev.2001 mod 520 facelift.Har bestillt pakningssett nå,så da skal det bli bytta ivertfall.

Så får vi se hvordan det blir med lekasjen ettervert..

Endret av matros72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, matros72 skrev:

Ok. Har sjekket litt rundt motor nå,og ser det lekker i bakant fra toppdeksel og ned på manifoil. Er for øvrig m54 motorn jeg har,og ikke m52 som jeg skrev.2001 mod 520 facelift.Har bestillt pakningssett nå,så da skal det bli bytta ivertfall.

Så får vi se hvordan det blir med lekasjen ettervert..

Da er det denne instruksjonen du skal følge. Side1. Side2.

Drei Bond 1209 har forresten delenummer 07589062376 og koster ca 150 kr. 

0799376_1.jpg

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må det være dette drei bond stoffet,eller kan annen paknings masse brukes. Får da ikke tak i slikt i en fart her ute.

Toppdekel pakningen er tydeligvis gjort noe med før her. Det tyter pakningsmasse ut alle steder rudt dekslet,å lekker som en sil i bakkant. Må være noen som ikke har gjort jobben sin her:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med han som har hatt bilen før meg (9 år) og han kunne fortelle at toppdekselpakning ble byttet høsten 2015. Og da ble den byttet for 2.gang på under 1 år. Her må det da være noe mer galt?

Får pakningsettet i morgen,så da skal det bli spennende å se under der hvordan det ser ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg har spurt ang veivhusventilasjon. Og vist den teorien om at "jo mer vacum man får i påfyllingslokk,jo tettere er ventilsjonen" stemmer,så er min helt i orden da det knapt er antydning til vacum der. Derfor er det litt spesiellt at toppdekselpakning ryker 2-3 ganger på 1 år?

Men nok om d. Har i dag hatt av toppdeksel og byttet pakning rudt deksel og plugger. Mange av "gummiskivene" rundt bolter var harde,så disse er bestillt og blir byttet og. Når jeg tok av lokket åpenbarte det seg litt av et syn. Verkstedet som sist gjorde jobben liker tydeligvis pakningsmasse på tube. Det var pakningsmasse rundt hele toppdeksel,plugghull og bolter. Og det i store mengder.!! Ikke rart det begynner å lekke når de holder på sånn. Massen lå ivertfall ikke der den skulle,så rengjøring har nok ikke vært det store temaet.

Ble ivertfall rengjort å satt sammen,å nå er det tett å fint..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...