matros72 Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 Hei. Har en bmw 520i med m52 motor. problemet er at det lukter til tider brent oljelukt inne i kupeen,og det henger også oljedråper under motoren. Hvor er det mest vanlig at disse motorene lekker olje? Bilen er gått 163000km så er ikke akkurat utslitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 hei og velkommen. sykdommen er topdeksel pakningen, bytt den indre og ytre, samt tetningene rundt boltene. dette er ca 1 times arbeid. ¨husk pakningstoff mellom toppen og registerdekselet. jeg smører alle mine pakinger med flytendes permatex, har aldri lekket for meg siden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Juni 4, 2016 Share Skrevet Juni 4, 2016 (endret) 5 timer siden, D.Toft skrev: dette er ca 1 times arbeid. For en erfaren DIY-er vel og merke. Det er forøvrig også den tiden jeg ble fakturert da jeg valgte det sløve valget å outsource jobben til "mitt" uavhengige BMW-verksted. jeg er forøvrig enig i at det er sannsynlig at det er toppdekselpakningen. Endret Juni 4, 2016 av Hollabaloo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matros72 Skrevet Juni 4, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 4, 2016 ok så det er den som er synderen ja. Ta skal den byttes omgående. Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet Juni 5, 2016 Share Skrevet Juni 5, 2016 Du vil ofte se lekkasjen feks bak på venstre side av motoren sett forfra. Det kan dryppe olje ned på eksosmanifold og derfor bli svidd lukt.. Ligger mange gode videoer på YouTube på selve jobben å bytte pakning.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Juni 5, 2016 Share Skrevet Juni 5, 2016 ..og nå det er gjort så må du ta morovask og få vekk all olje som ligger der, ellers vil det lukte igjen selv om pakninger er ny. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Juni 5, 2016 Share Skrevet Juni 5, 2016 (endret) 22 timer siden, matros72 skrev: ok så det er den som er synderen ja. Ta skal den byttes omgående. Takker for svar Er ikke 100% sikkert at det er det da, men det er ihvertfall vanlig at toppdekselpakningen blir tørr/sprø og begynner å lekke til slutt. Så dersom motoren fortsatt har original pakning så er det uansett bare bra å bytte den. Det er forøvrig viktig det D.Toft skriver om å ha pakningsstoff mellom topp og registerdekselet (Drei Bond 1209 er det som er foreskrevet). Her er instruksjon for m52 1996-1998. Har du M52tu-motoren (1999-2000) så er det en annen instruksjon. Endret Juni 5, 2016 av Hollabaloo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matros72 Skrevet Juni 6, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 6, 2016 (endret) Ok. Har sjekket litt rundt motor nå,og ser det lekker i bakant fra toppdeksel og ned på manifoil. Er for øvrig m54 motorn jeg har,og ikke m52 som jeg skrev.2001 mod 520 facelift.Har bestillt pakningssett nå,så da skal det bli bytta ivertfall. Så får vi se hvordan det blir med lekasjen ettervert.. Endret Juni 6, 2016 av matros72 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Juni 6, 2016 Share Skrevet Juni 6, 2016 (endret) 18 timer siden, matros72 skrev: Ok. Har sjekket litt rundt motor nå,og ser det lekker i bakant fra toppdeksel og ned på manifoil. Er for øvrig m54 motorn jeg har,og ikke m52 som jeg skrev.2001 mod 520 facelift.Har bestillt pakningssett nå,så da skal det bli bytta ivertfall. Så får vi se hvordan det blir med lekasjen ettervert.. Da er det denne instruksjonen du skal følge. Side1. Side2. Drei Bond 1209 har forresten delenummer 07589062376 og koster ca 150 kr. Endret Juni 6, 2016 av Hollabaloo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matros72 Skrevet Juni 6, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 6, 2016 Flotters! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matros72 Skrevet Juni 7, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 7, 2016 Må det være dette drei bond stoffet,eller kan annen paknings masse brukes. Får da ikke tak i slikt i en fart her ute. Toppdekel pakningen er tydeligvis gjort noe med før her. Det tyter pakningsmasse ut alle steder rudt dekslet,å lekker som en sil i bakkant. Må være noen som ikke har gjort jobben sin her:( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Juni 7, 2016 Share Skrevet Juni 7, 2016 må ikke være dreibond, helt vanlig high temp pakningsilikon funker. biltema sin er faktisk ganske så bra. bare husk å vaske rein alle flater matros72 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matros72 Skrevet Juni 8, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2016 Snakket med han som har hatt bilen før meg (9 år) og han kunne fortelle at toppdekselpakning ble byttet høsten 2015. Og da ble den byttet for 2.gang på under 1 år. Her må det da være noe mer galt? Får pakningsettet i morgen,så da skal det bli spennende å se under der hvordan det ser ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet Juni 8, 2016 Share Skrevet Juni 8, 2016 Hei Har ikkje du spurt litt ang. veivhusventilasjonen òg? Hvis den er tett og det blir for mykje trykk i toppetasjen kan det fort ta knekken på ein toppdekselpakning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matros72 Skrevet Juni 9, 2016 Forfatter Share Skrevet Juni 9, 2016 Joda jeg har spurt ang veivhusventilasjon. Og vist den teorien om at "jo mer vacum man får i påfyllingslokk,jo tettere er ventilsjonen" stemmer,så er min helt i orden da det knapt er antydning til vacum der. Derfor er det litt spesiellt at toppdekselpakning ryker 2-3 ganger på 1 år? Men nok om d. Har i dag hatt av toppdeksel og byttet pakning rudt deksel og plugger. Mange av "gummiskivene" rundt bolter var harde,så disse er bestillt og blir byttet og. Når jeg tok av lokket åpenbarte det seg litt av et syn. Verkstedet som sist gjorde jobben liker tydeligvis pakningsmasse på tube. Det var pakningsmasse rundt hele toppdeksel,plugghull og bolter. Og det i store mengder.!! Ikke rart det begynner å lekke når de holder på sånn. Massen lå ivertfall ikke der den skulle,så rengjøring har nok ikke vært det store temaet. Ble ivertfall rengjort å satt sammen,å nå er det tett å fint.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå