ConCon Skrevet Juli 18, 2016 Share Skrevet Juli 18, 2016 (endret) Hei Må antageligvis bytte viskosekobling til bilen min, men ser hos både Koed og GS at det er 2 ulike delenumre når jeg ser i ETK katalogen som tilhører bilens regnummer. Delenumrene er "11521740962" (BEHR) og "11521723918" (F&S). Noen som vet hva som er forskjellen på dem? og hvilken jeg eventuelt skal ha? Det er 4 hull til vifta i bilen min, men har forstått det som at begge delenumrene er til 4-hulls... ? Bilen det er snakk om er en 1998 modell E36 320iA (M52B20) sedan med digital klima (dersom det har noen betydning)... Endret August 13, 2016 av ConCon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 18, 2016 Share Skrevet Juli 18, 2016 Du kan nok bruke begge, etter som jeg har forstått det er 3 hulls viskose til biler uten Klima. Jeg byttet selv på min E39 nylig, var flere nummer der også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ConCon Skrevet Juli 19, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2016 Prøvde å bruke flere ulike regnumre nå til E36 biler, både med og uten klima, var 4 hull på de jeg sjekket, utenom en M3, den hadde 3 hull og helt annet delenummer Men sånn angående symptomer... Når bilen er vanlig varm, men avskrudd, er det riktig at jeg kan snurre viften rundt med henda, og at den fortsetter å gå litt rundt etter jeg slipper? eller er dette tegn på sliten viskose? Viften stopper også relativt lett hvis jeg kommer borti den mens den går rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 19, 2016 Share Skrevet Juli 19, 2016 Når motor er varm skal vifta gå tregt, om du kan stikke en avis inni vifta mens den går og den stopper så er den gåen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ConCon Skrevet Juli 19, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2016 Ved avskrudd bil er det kun når motor er kald at vifta går tregt rundt når jeg forsøker snurre den... men er nok gåen, jeg får jo stoppet den.. prøvde med et blad en gang, som jeg rullet sammen på skrå... Er uoriginal viskose like bra som original? er en del prisforskjell på Koed ser jeg... Kan jeg bytte viskose uten å demontere radiator? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 19, 2016 Share Skrevet Juli 19, 2016 Om uorginal er like bra som orginal det aner jeg ikke, den jeg byttet til var en Topran viskose som jeg betalte rundt 500,- i Danmark, orginal koster 2600,- men jeg ser at det er enkelte rundt om på nettet som klager på Topran viskose at den står inne hele tiden etter noen uker, altså at den er i fullt inngrep hele tiden (Det kan nemlig skje det også) men for min del var det bare en nødløsning slik at vi kom oss hjem til Norge igjen. Jeg aner ikke hvordan det er å bytte på E36 men på min løsnet jeg bare hele greia og tok den ned under bilen og ut, uten å løsne noe som helst annet enn viskosen. Den er forøvrig links. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ConCon Skrevet Juli 19, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2016 Takker for svar Bestilte på Koed nå... ble "11521723918A", det var visst en slags mellomting av original og uoriginal fikk jeg inntrykk av... sto "Varen er i original kvalitet, fra leverandør til BMW"... og var bare ca 150 kr dyrere enn den uoriginale Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 19, 2016 Share Skrevet Juli 19, 2016 7 minutter siden, ConCon skrev: Takker for svar Bestilte på Koed nå... ble "11521723918A", det var visst en slags mellomting av original og uoriginal fikk jeg inntrykk av... sto "Varen er i original kvalitet, fra leverandør til BMW"... og var bare ca 150 kr dyrere enn den uoriginale Er sikkert Febi eller tilsvarende skal være helt kurant kvalitet, du har jo uansett 5 år's reklamasjon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ConCon Skrevet August 13, 2016 Forfatter Share Skrevet August 13, 2016 (endret) Fortsetter videre på denne tråden her nå etter litt tid... Mottok raskt den nye viskosekoblingen jeg bestilte.. var forresten av merket Sachs Det jeg sitter og lurer på nå er evenetuelt om den nye viskosa kan være defekt? Har testet med å stoppe vifta med en sammenrullet avis mens bilen står og går på tomgang ved følgende motortemperaturer: - Når bilen er helt kald, og jeg nylig har startet den, så klarer jeg ikke stoppe vifta. - Når bilen er lunken (nål ved den hvite streken mot blått felt), kan jeg enkelt stoppe vifta. - Når bilen er driftsvarm (nål rett opp), kan jeg enkelt stoppe vifta. - Når bilen er varmere enn den skal (nål ved den hvite streken mot rødt felt), kan jeg også enkelt stoppe vifta. Kan noen bekrefte om dette er rett symptomer til en ny viskosekobling? eventuelt forklare hvordan den Skal fungere? Endret August 13, 2016 av ConCon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet August 13, 2016 Share Skrevet August 13, 2016 Det ligger litt i navnet egentlig, Viskose eller viskositet er ett mål på hvor tykk eller tynn en væske eller gass er. Når motoren din blir varm, endres viskositeten i væska som er inni vifteviskosen slik at væsken blir mer tregtflytende noe som gjør at vifta vil følge mer med motorens turtall siden koplingen blir tregere og låser seg mer. Så en viskose som virker skal man ikke kunne stoppe så lett når motoren er varm nei, jeg tror du trygt kan reklamere på den. Sachs er ett bra merke på støtdempere iallefall, men de er gjerne ikke så bra på kjøledeler kanskje, tror jeg ville ha satset på Behr eller noe sånn. Selvfølgelig kan du jo ha fått en mandagsutgave. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ConCon Skrevet August 14, 2016 Forfatter Share Skrevet August 14, 2016 (endret) Takker for svar Da var det nok som jeg trodde, at den er "defekt", så da blir det reklamasjon. Er det lurt å montere på den gamle viskosa igjen mens den nye sendes inn? eller gir det ingen merkbar kjøling for motor/radiator når den bare slurer rundt? Endret August 14, 2016 av ConCon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet August 15, 2016 Share Skrevet August 15, 2016 Jeg har oppfattet dette litt motsatt jeg.. Når den er normalt varm så går vifta løst rundt, men så fort den blir for varm kniper vifta og blåser mer.. Har selv opplevd det sist jeg kjørte opp trollstigen midt på sommeren. Etter et stykke oppover var det voldsomt hvor det susa fremmi der, hørtes ut som en gammel 240.. Etter jeg kom på toppen og hadde kjørt et stykke så var vifta helt rolig igjen.. Når den er kald skal den jo ikke ta i det hele tatt, da den kjøler motoren som prøver og bli varm..? Må sjekke dette på min senere i dag når jeg starter på kald motor.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet August 15, 2016 Share Skrevet August 15, 2016 7 minutter siden, Alpejohn skrev: Jeg har oppfattet dette litt motsatt jeg.. Når den er normalt varm så går vifta løst rundt, men så fort den blir for varm kniper vifta og blåser mer.. Har selv opplevd det sist jeg kjørte opp trollstigen midt på sommeren. Etter et stykke oppover var det voldsomt hvor det susa fremmi der, hørtes ut som en gammel 240.. Etter jeg kom på toppen og hadde kjørt et stykke så var vifta helt rolig igjen.. Når den er kald skal den jo ikke ta i det hele tatt, da den kjøler motoren som prøver og bli varm..? Må sjekke dette på min senere i dag når jeg starter på kald motor.. Det er jo dette jeg sier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet August 15, 2016 Share Skrevet August 15, 2016 Selvsagt.. Leste litt fort! Ble bare surr.. hehe Skal uansett ta en titt på vifta, så jeg vet hvordan den oppfører seg nå når den virker, sånn jeg vet det til den gangen den ryker og jeg må teste.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ConCon Skrevet August 15, 2016 Forfatter Share Skrevet August 15, 2016 Har nå tatt av den nye viskosa for å sende den inn til reklamasjon Satte på den gamle viskosa igjen mens jeg venter på svar... Den gamle kniper også godt når motor er helt kald, men blir fort slapp, akkurat som den nye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå