Gå til innhold

NBT retrofit BMW F25 2011. Tips? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hei, har kjørt min mor sin F25 i det siste og det har plaget meg litt at denne kun har aux og FM radio. Snakket med min mor hun var enig at bilen trenger en oppdatering slik at hun får dab+, BT stream,større skjerm, Internett osv. Bilen er en 2011 modell så den har den eldre typen iDrive. Har søkt litt og sett at det ligger en del NBT kits eller skjerm,data og sånn controller på eBay til 5-8 tusen. Så til spørsmålet. Hvordan er det å ettermontere dette? Enheten kan bli sendt ferdig kodet til bilen. Og jeg lurer på og jeg må ha en adapter til den touch controleren. Mer enn dette vet jeg ikke. 

Tar i mot alle tips, erfaringer og formeninger om dette. Har erfaring med koding og ettermontering på litt eldre E chassises. Men hadde vært gøy å se om jeg fikk til noe på denne bilen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha adapter til touchen ja. Og hvis bilen er før den egnetlig kunne hatt NBT så må du ha en emulator for å få tent enheten i det hele tatt... Finnes på ebay eller de som selger NBT retrofit kit :) CAS4 emulator heter de vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, SweetBMW skrev:

Du må ha adapter til touchen ja. Og hvis bilen er før den egnetlig kunne hatt NBT så må du ha en emulator for å få tent enheten i det hele tatt... Finnes på ebay eller de som selger NBT retrofit kit :) CAS4 emulator heter de vel.

Ja okei takk for svar, skal se hva jeg finner. Men sånn bortsett fra det så trenger jeg ikke noe mer bortsett fra antenne til dab, bt osv? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke den gamle skjermkablen virke?

Edit: Må bilen også kodes? eller holder det å kode enheten?

Har ista p og d men ikke icom. Kun USB. Kan man kode med ista p med Ethernet kabel på f serie?

Endret av salnes34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er forskjellige kabler....

Bilen må vel ikke kodes generelt men enhten må det. Du kan ikke bruke ISTA P på en bil hvor det er ettermontert moduler som man ikke fikk på din opprinnelig (altså samme årsmodell).

Du må bruke ESYS her. Der kan du bruke Ethernet. Du kan i 99% av tilfellene ikke bruke USB-OBD kabler på F serie. ENET er det som gjelder her da gatewayen på F serie opererer på ENET.

Du må også ha en emulator som aktiverer navigasjon i tillegg til tenningssignalet fra "CAS4" og ZGW, Så sant du ikke har en som gjør begge deler i en.

Sidetips: Du bør IKKE bruke ISTA P på å flashe hele biler med USB - OBD kabel. Du vil finne deg i en bedriten verden om du ødelegger noe for så prøve å gjenopprette alt med USB kabel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei så sånn jeg har forstått det nå da så må jeg ha:

Ny kabel til skjermen.

Emulator til touchen.

Emulator til tenningssignalet og en til å aktivere navigasjonen.

Enten få enhet ferdig kodet eller kode med ENET kabel og ESYS.

Vet du hvordan det er med plass bak hovedenhet i bilen? Sånn i forhold til at jeg trenger disse emulatorene som tar litt plass.

Nei bruker ikke ista p mye med USB for det går fryktelig treigt og det er litt risky. :P Er lettere å bruke NCS på de eldre uansett. Blir vel å investere i en icom når jeg selv får nyere bil. :) 

Men uansett takk for hjelpen. :D Nå vet jeg hva jeg trenger så spør jeg videre når jeg kommer så langt til å montere osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
On 30.7.2016 at 1.38, salnes34 skrev:

Hei, har kjørt min mor sin F25 i det siste og det har plaget meg litt at denne kun har aux og FM radio. Snakket med min mor hun var enig at bilen trenger en oppdatering slik at hun får dab+, BT stream,større skjerm, Internett osv.

Hvorfor plager det deg, når det er din mor sin bil? Hvis jeg oppfatter rett, så har du greid å overtale henne til å ta en gedigen utgift for noe du savner når du låner hennes bil, men som hun selv knapt har lagt merke til. Legg til at dette kanskje er det mest overprisede ekstrautstyret BMW leverer, som allerede er utdatert og neppe gir noen reell gevinst ved salg av bilen.

Hvis det er DAB moren din ønsker, så finnes det langt billigere muligheter, som sikkert blir enda billigere neste år når FM blir slått av og omsetningen større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...