Gå til innhold

E38 Servotronic problemer


Daniel.
 Share

Anbefalte innlegg

Har et problem med servoen på min E38 (740ia). Er servotronic på den. Under kjøring så er det vanlig tyngde på rattet, men når jeg står i ro så er rattet utrolig tungt. Hvis jeg gir litt gass så blir rattet plutselig lettere (av en eller annen grunn så ruser motor seg opp en gang til selv om jeg bare ga gass en gang).

Men det som er enda mer rart er at f.eks om morgenen når jeg skal rygge ut av parkeringsplass så gir jeg jo ikke gass siden automay biler stort sett ruller av seg selv, men da er faktisk rattet ikke tungt, men med en gang jeg stopper og skal svinge andre veien blir det tyngre igjen.

Og noen ganger når jeg bremser ned og svinger så kan rattet plutselig begynne å lugge og bli tyngre.

Prøvde full sving mens jeg stod i ro og da kom det en ule/durelyd når jeg traff "enden av rattutslaget".

Så.. Er det noen som kjenner til dette problemet? Har sett litt på andre tråder og jeg syns ikke de har helt de samme problemene som jeg har.

Kan jo være alt mulig..

Kom over en tråd på et utenlandsk forum så var det en som sa noe om at noe med EDC kjøre servopumpe tørr om det ikke er i orden men det skjønte jeg ikke helt..

Forrige eier fikk servooljen byttet nylig, men kan det være at de som byttet har brukt feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servotronic er elektrisk styrt av grunnmodul. Den skal være aktiv mellom 0-40km/t (ish) 

Jeg kjøpte en brukt gm3 high modul på Ebay og da virka servotronic igjen. Jeg har E39 og servotronic juksa mer og mer helt til den slutta helt å virke.  Bytte til en brukt grunnmodul er billig og enkelt og i hvert fall et sted å begynne

Kan jo hende at du kan sette 12v direkte på stikk på tannstang for å teste men dette vet jeg ikke så det må i så fall bli på eget ansvar

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, D.Toft skrev:

sjekk hva servo olje dem skal ha, noen skal ha vanlig rød servo olje, mens andre skal ha grønn chf olje

 

skal stå på servo beholder lokket

Står ATF på lokket og er rød servo olje i beholderen.

1 time siden, Hpi skrev:

Servotronic er elektrisk styrt av grunnmodul. Den skal være aktiv mellom 0-40km/t (ish) 

Jeg kjøpte en brukt gm3 high modul på Ebay og da virka servotronic igjen. Jeg har E39 og servotronic juksa mer og mer helt til den slutta helt å virke.  Bytte til en brukt grunnmodul er billig og enkelt og i hvert fall et sted å begynne

Kan jo hende at du kan sette 12v direkte på stikk på tannstang for å teste men dette vet jeg ikke så det må i så fall bli på eget ansvar

Hmm, får vel prøve å bytte modulen da. Men får se om jeg får tatt den opp på bukk å sett om jeg fant noe annet som kan være gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eide en UF35400 i 3-4 uker, men fikk hevet kjøpet. Var rød servolje på den når jeg skiftet, brukte anbefalt Castrol olje. Jeg antok at det var den styrrenheten, men dette kan du feilsøke før du bestiller, som han over her har nevnt. De må slik jeg har forstått det kodes til bilen om de ikke er identisk utstyrt.

At begge nøkklene ikke blir godtatt av bilen samtidig kan også spores tilbake til den styrrenheten.

Til info så skiftet jeg bla. de indre klima filtrene på den bilen. Så de trenger du ikke å tenke på :)

Endret av Gustav C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnmodul må kodes ja for å få de samme funksjonene du hadde. Jeg har fremdeles ikke gjort det og har nå mista regnsensor men har istedenfor fått et blink når jeg låser bilen og sentrallås låser når jeg begynner å kjøre.

Begge nøkler måtte registreres på ny vha en enkel prosedyre i tenning og knappene på nøkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gustav C. skrev:

Jeg eide en UF35400 i 3-4 uker, men fikk hevet kjøpet. Var rød servolje på den når jeg skiftet, brukte anbefalt Castrol olje. Jeg antok at det var den styrrenheten, men dette kan du feilsøke før du bestiller, som han over her har nevnt. De må slik jeg har forstått det kodes til bilen om de ikke er identisk utstyrt.

At begge nøkklene ikke blir godtatt av bilen samtidig kan også spores tilbake til den styrrenheten.

Til info så skiftet jeg bla. de indre klima filtrene på den bilen. Så de trenger du ikke å tenke på :)

Du som hevet kjøpet pga kanalene? :P

Så den rød servo oljen som er i nå er den Castrol oljen du skiftet til? Sjekket du servoslanger og den ventilen til servotronicen også, eller kun oljen?

Styreenheten kan jeg sikkert få kodet om på jobb :)

Det små filteret under/bak hanskerommet? Hva annet har du gjort da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok meg :) men hadde det bare vært kanalene så hadde jeg ikke hevet kjøpet. Utrolig fin bil, riktige farger, riktig utstyr osv, men grunnen til at jeg hevet kjøpet kan jeg ta på pm viss du er interessert. 

Endret av Gustav C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Gustav C. skrev:

Ja det er nok meg :) men hadde det bare vært kanalene så hadde jeg ikke hevet kjøpet. Utrolig fin bil, riktige farger, riktig utstyr osv, men grunnen til at jeg hevet kjøpet kan jeg ta på pm viss du er interessert. 

Send en pm du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
On 9/6/2016 at 8:20 AM, Hpi said:

Grunnmodul må kodes ja for å få de samme funksjonene du hadde. Jeg har fremdeles ikke gjort det og har nå mista regnsensor men har istedenfor fått et blink når jeg låser bilen og sentrallås låser når jeg begynner å kjøre.

Begge nøkler måtte registreres på ny vha en enkel prosedyre i tenning og knappene på nøkler.

Hei,

Blir det et verksted som da koder om?

Jeg har en E38 750iL 1997, hvor servotronic ikke fungerer i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...