minim Skrevet September 9, 2016 Share Skrevet September 9, 2016 (endret) Kan ikke se at det var en tråd på dete emnet fra før, men det er sikkert mange innpå her som bruker det likevel så tenkte jeg kunne lage en tråd med litt generell info og så kunne folk poste sine erfaringer. Jeg kan ikke så mye om den, men skriver det lille jeg har fanget opp. Xprog er en IC/ECU/MCU programmerer og kan flashe/lese mange av IC/MCU/ECUene vi har i våres BMW og i andre merker. I utgangspunktet er dette en ganske kostbar sak, men det florerer av kina-kopier med varierende kvalitet som vanlig. Jeg brukte denne til å flashe inn ny programware til MCUen som sitter i en FRM3 modul som ikke lenger hadde kontakt med bilen etter et batteri bytte. Jeg tror dette er en relativt vanlig sak med FRM modulene og dette var derfor en rimelig fiks i dette tilfellet. Den kan også brukes på mye annet om det f.eks har feilet ved oppdatering av programvare eller lignende. Den kan også fjerne immobilizer/startsperre på ganske mange modeller. I de fleste tilfeller så kan man flashe "incircuit" som metyr at man lodder på ledninger direkte på kretskortet hvor det er tilgjengelige loddebaner nært MCU eller med micrograbbers på bena til mcu, men i noen tilfeller må man lodde ut for å flashe. Veldig mye av elektronikken er nå såkalt "surface mount" så det krever at man bruker varm luft til å lodde de av. Xprog har også sikkerhets bypass til mange ECUer. Google de forskjellige utgavene av Xprog og se hva de selger lisenser til. Kina Xprog har somregel alle sikkerhets bypass inkludert. For å experimentere med Xprog bør man ha loddebolt og i noen tilfeller varmlufts loddestasjon og litt erfaring med lodding samt litt generell datakunnskap. Litt tilbake til FRM3 modulen som ble nevnt tidligere. Det var ikke mulig å få kontakt med denne etter at bilen hadde vært spenningsløs. Dette skyldes en bug som gjør at EEPROM blir korrupt når man tar spenning av den. Det er litt uflaks/timing som bestemmer om dette skjer, men det er et relativt kjent problem og i USA så har de utvidet garantien til 120k miles/8år på denne modulen av denne årsaken. Når dette skjer er det altså ikke noe galt med hardware, kun programmet som kjøres på denne. Jeg fikk lest ut den korrupte EEPROMen med Xprog og bekreftet at dette faktisk var tilfelle på denne modulen. Lastet så inn ny fungerende EEPROM og P data til MCU. Med Xprog tar denne prosessen ca. 5 minutter. Når den ble koblet i bil igjen var det bare å skrive FA/VIN til den med ncsexpert og legge inn riktig frm3 software med winkfp. Håper flere tar seg tid til å skrive litt erfaringer rundt dette. Jeg er spessielt intressert i Immobilizer bypass og kommer til å forsøke dette selv på en VW bruksbil jeg har siden jeg har mistet en nøkkel og Møller skal ha en formue for å selge meg en ny + koding Om noen vil stjele den så er det nesten bare å ta den under armen likevel så er ikke mye bekymret for det Om jeg har skrevet noe feil her så er det også bare å komme med tilbakemelding så jeg får rettet det så jeg ikke sprer masse feilinformasjon her Endret September 9, 2016 av minim uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet Desember 21, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 21, 2016 Her var det ikke mye liv. Prøver med å legge inn litt bilder igjen av en FRM som nylig ble flashet. Husket å ta litt bilder denne gangen. Dette er FRM i fra en E91. Her er oppsiden av FRM modulen etter deksel er av. Sånn omtrent der under MCUen er det man må lodde inn fire ledninger for å kunne flashe "in circuit" uten å varmluftslodde ut hele MCUen. Sikkert skikkelig PITA å få det til uten å dra av mer komponenter enn nødvendig så jeg tørr ihvertfall ikke å begynne med det. Her vises MCU type man må velge i Xprog. Legger først flussmiddel på loddepunktene for å få tinnet til å ta skikkelig. Ferdig loddet. Har sett at noen bare teiper ledningene på også, men skjønner ikke hvordan de får god kontakt med det. Det er vanvittig smått og lett å få ledningene bort i noe de ikke skal bort i. Ligger skjema i xprog for hvordan det skal kobles til chippen (ser at jeg har tatt bilde av feil MCU nå men dere skjønner sikkert poenget Tilkobling på Xprog flasheren. Oppsettet under flashing. Ganske primitivt, men det fungerer. Her er en typisk readout av en FRM modul som har tatt kvelden. Korrupt partisjon har det vært på alle jeg har lest av etter de har feilet pga buggen i FRM programvaren til BMW (den er fikset nå i nyere versjoner så om dere har oppdatert er det ingen fare etter det jeg har hørt). Og litt flashing/lesing. P-flash her, den vet jeg egentlig ikke om man trenger å røre. Tror egentlig det holder med EEprom. Dette er egentlig kun for å få kontakt med enheten igjen via diagnose kabel slik at man får flashet den med riktig program så ikke kritisk om man prøver med å gjøre for lite første gangen. Og slik ser det ut når den er flashet og lest ut igjen. Når alt er ferdig bruker jeg å lese ut minst to ganger og sammenligne lastet fil mot de to og de to avlesningene mot hverandre. Dette er bare for å være helt sikker på at ikke noen buggs skjedde under lasting. Har egentlig aldri opplevd problemer med det og Xprog verifiserer selv etter flashing ved å lese tilbake filen så skal være unødvendig. Er bare for at dette tar 2-3min å gjøre for å være sikker så slipper jeg å lodde av/på kablene flere ganger enn nødvendig. Når den blir satt i bilen igjen nå så må den få riktig programvare lastet inn og den må kodes til VIN/FA på bilen den står i. Dette gjøres med winkfp og ncsexpert. Vet noen har prøvd med ISTA-P også, men det programmet blir helt forvirret når en modul med feil programvare/VIN/FA plutselig dukker opp og så vil den laste en hel røys med moduler som ikke skal lastes. uglefossen, Sand1 og tennbrikket reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Desember 21, 2016 Share Skrevet Desember 21, 2016 11 minutter siden, minim skrev: Her var det ikke mye liv. Prøver med å legge inn litt bilder igjen av en FRM som nylig ble flashet. Husket å ta litt bilder denne gangen. Dette er FRM i fra en E91. Her er oppsiden av FRM modulen etter deksel er av. Sånn omtrent der under MCUen er det man må lodde inn fire ledninger for å kunne flashe "in circuit" uten å varmluftslodde ut hele MCUen. Sikkert skikkelig PITA å få det til uten å dra av mer komponenter enn nødvendig så jeg tørr ihvertfall ikke å begynne med det. Her vises MCU type man må velge i Xprog. Legger først flussmiddel på loddepunktene for å få tinnet til å ta skikkelig. Ferdig loddet. Har sett at noen bare teiper ledningene på også, men skjønner ikke hvordan de får god kontakt med det. Det er vanvittig smått og lett å få ledningene bort i noe de ikke skal bort i. Ligger skjema i xprog for hvordan det skal kobles til chippen (ser at jeg har tatt bilde av feil MCU nå men dere skjønner sikkert poenget Tilkobling på Xprog flasheren. Oppsettet under flashing. Ganske primitivt, men det fungerer. Her er en typisk readout av en FRM modul som har tatt kvelden. Korrupt partisjon har det vært på alle jeg har lest av etter de har feilet pga buggen i FRM programvaren til BMW (den er fikset nå i nyere versjoner så om dere har oppdatert er det ingen fare etter det jeg har hørt). Og litt flashing/lesing. P-flash her, den vet jeg egentlig ikke om man trenger å røre. Tror egentlig det holder med EEprom. Dette er egentlig kun for å få kontakt med enheten igjen via diagnose kabel slik at man får flashet den med riktig program så ikke kritisk om man prøver med å gjøre for lite første gangen. Og slik ser det ut når den er flashet og lest ut igjen. Når alt er ferdig bruker jeg å lese ut minst to ganger og sammenligne lastet fil mot de to og de to avlesningene mot hverandre. Dette er bare for å være helt sikker på at ikke noen buggs skjedde under lasting. Har egentlig aldri opplevd problemer med det og Xprog verifiserer selv etter flashing ved å lese tilbake filen så skal være unødvendig. Er bare for at dette tar 2-3min å gjøre for å være sikker så slipper jeg å lodde av/på kablene flere ganger enn nødvendig. Når den blir satt i bilen igjen nå så må den få riktig programvare lastet inn og den må kodes til VIN/FA på bilen den står i. Dette gjøres med winkfp og ncsexpert. Vet noen har prøvd med ISTA-P også, men det programmet blir helt forvirret når en modul med feil programvare/VIN/FA plutselig dukker opp og så vil den laste en hel røys med moduler som ikke skal lastes. Imponerende, syns sånt er morsomt å lese Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sAlnes Skrevet Mai 14, 2021 Share Skrevet Mai 14, 2021 Hei, ser dette er gammel tråd, men har du dette utstyret fremdeles? Har et speedometer til en e90 jeg skulle ha fått resatt med VIN nr og kmstand.😃 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Mai 14, 2021 Share Skrevet Mai 14, 2021 1 time siden, sAlnes skrev: Hei, ser dette er gammel tråd, men har du dette utstyret fremdeles? Har et speedometer til en e90 jeg skulle ha fått resatt med VIN nr og kmstand.😃 Trådstarter har ikke vært pålogget her siden desember 2020 så du får nok bedre kontakt med de her: BimmerUpgradeNorway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sAlnes Skrevet Mai 14, 2021 Share Skrevet Mai 14, 2021 5 timer siden, Reef89 skrev: Trådstarter har ikke vært pålogget her siden desember 2020 så du får nok bedre kontakt med de her: BimmerUpgradeNorway Okei, takk for svar. Da hører jeg der🤩 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå