Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har problemer med at min 520IA E39 enkel vanos ikke går skikkelig. Motoren hakker og det høres ut som den går kun på 5 sylindre. Har hatt problemer med at den har stoppet tidligere og brukt flere verksted som har byttet kamaksel og veivakselsensor. Får kun opp kamakselproblem ved diagnostikk. Bilen går etter skifte men problemet kommer tilbake. Oppdaget selv at luftinntaksbelgen var ødelagt, så skiftet denne, to coiler, alle plugger og hetter, ny LMM og kamakselsensor. Bilen går bedre,men fortsatt hakkete og kanskje på 5 sylindre, dårlig trekkraft. Motoren slår inn etter en stund når jeg drar på. Har brukt mange tusen på verksted uten hjelp, så vil ikke prøve det en gang til. Noen gode råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du sku fått noen til diagnose et annet sted og se hva den sier? Nå vet jeg om du har brukt samme verksted til og lese ut feilkoder for deg men. En tanke slo meg gåen toppdekselpakning men da hadde du vel sett dette når du skiftet Plugger/coiler fordi da hadde dem var full av olje. Disse delene som har blitt skiftet som veivakselsensor og kamakselsensor er det orginal deler eller uorginalt? Vet at mange av disse bmwene ikke er noe glad i uorginale sensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her høres det ut som verkstedet du har brukt ikke har skikkelig diagnose system som får frem alt som ligger i systemene til E39. Ettersom bilen din ikke er OBD2 kompatibel. Hvor i landet holder du til? Det er sikkert folk her inne som kan hjelpe til med diagnose. Inkludert meg selv. For det er skikkelig diagnose som trengs. En bil som E39 er vanskelig å reparere med "bytt og se" metoden.

Er det satt på original kam/veiv sensor eller billig utgaven? Det MÅ brukes originale på disse motorene. Kina varianten er for dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg brukte først Brages i Ålesund første gangen. De skiftet kamakselsensor og bilen gikk hjem til garasjen, ikke en meter lengre. Der oppdaget jeg selv at luftinntaksbelgen var delt i to. Skiftet denne og bilen gikk noen km til før det ble full stans igjen. Brukte så ett lokalt selskap som skiftet kamsensor igjen. Denne var uorginal og bilen gikk kun ene veien til Ålesund. Brages skifte igjen kamsensor til original, og bilen gikk en liten stund. Oppgitt over bilen kjøpte jeg meg en ny, og 520 har stått still siden april. Nå har jeg skiftet alt som står lister i første innlegg, men har fortsatt problemer. Bilen har kun gått 136000 og aldri svettet olje før, men ser at dette har kommet etter disse problemene startet. Ligger litt olje rundt tennpluggene i enkelte hull. 

Endret av oroald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om det ligger litt olje rundt plugghullene så er det nok til at bilen din begynner og kutte sylindere. Dette er nok mest sannsynligvis toppdekselpakningen din, denne blir alltid dårlig på disse rekke6 motorene gjennom tiden.
Koster ikke all verden for en ny. 
Men når bilen din kutter merker du om den går på bare 4-5 eller sylindere når dette skjer?

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det er på grunn av overslag? Det høres ut som den går på 5, men at den 6. slår inn ved pådrag i 80-100 km/t. Toppdekselpakningen er nok gåend, men rart at en BMW forhandler som  Brages ikke vil påpeke dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke første gangen det skjer nei. Prøv og søk i tråder her på bimmers så ser du nok at flere har slitet med dette.
Bilen klarer ikke og tenne når det havner oljesøl på pluggene/coilene.

Det du kan gjøre er og prøve og rengjøre rundt plugghullene best mulig, og se om det hjelper problemet ditt litt. Men la tennpluggene stå i om du rengjør rundt plugghullene.
 

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har olje i plugghullene er nok det synderen. Skifte toppdekselpakningen og det er løst. Er pakningen mellom plugghullene som er synderen her. Den blir hard med tiden og slutter å tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra hva jeg har lest om mine problemer, som tildels ligner, så henger lekk toppdekselpakning og lekk pakning mellom plugghullene ofte sammen med tett veivhusventilasjon, så det kan være greit å bytte den samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg skrudd av og skiftet toppdekselpakning. Begge pakningene i hver ende av sylinderrekken var gåen. Lekk mellom plugghullene. Har ikke skiftet veivhusventlilasjon så håper det holder med ny pakning. Skrudde sammen og finner søren meg ikke siste M6 bolten. Fatter ikke hvor den har blitt av og må vente i 2 dager på ny før jeg får startet opp og sjekket. Makan til nedtur :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er godlyden tilbake og bilen går som den skal. Fikk en nedtur når den ikke gikk som den skulle etter første test, men har lest at IMM må nullstilles før den virker. Så koblet fra batteriet og lot den stå en stund, og etter det går den som den skal. 

Takk for alle gode råd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...