oroald Skrevet Oktober 3, 2016 Share Skrevet Oktober 3, 2016 Har problemer med at min 520IA E39 enkel vanos ikke går skikkelig. Motoren hakker og det høres ut som den går kun på 5 sylindre. Har hatt problemer med at den har stoppet tidligere og brukt flere verksted som har byttet kamaksel og veivakselsensor. Får kun opp kamakselproblem ved diagnostikk. Bilen går etter skifte men problemet kommer tilbake. Oppdaget selv at luftinntaksbelgen var ødelagt, så skiftet denne, to coiler, alle plugger og hetter, ny LMM og kamakselsensor. Bilen går bedre,men fortsatt hakkete og kanskje på 5 sylindre, dårlig trekkraft. Motoren slår inn etter en stund når jeg drar på. Har brukt mange tusen på verksted uten hjelp, så vil ikke prøve det en gang til. Noen gode råd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Oktober 4, 2016 Share Skrevet Oktober 4, 2016 Trur du sku fått noen til diagnose et annet sted og se hva den sier? Nå vet jeg om du har brukt samme verksted til og lese ut feilkoder for deg men. En tanke slo meg gåen toppdekselpakning men da hadde du vel sett dette når du skiftet Plugger/coiler fordi da hadde dem var full av olje. Disse delene som har blitt skiftet som veivakselsensor og kamakselsensor er det orginal deler eller uorginalt? Vet at mange av disse bmwene ikke er noe glad i uorginale sensorer. oroald reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Oktober 5, 2016 Share Skrevet Oktober 5, 2016 Her høres det ut som verkstedet du har brukt ikke har skikkelig diagnose system som får frem alt som ligger i systemene til E39. Ettersom bilen din ikke er OBD2 kompatibel. Hvor i landet holder du til? Det er sikkert folk her inne som kan hjelpe til med diagnose. Inkludert meg selv. For det er skikkelig diagnose som trengs. En bil som E39 er vanskelig å reparere med "bytt og se" metoden. Er det satt på original kam/veiv sensor eller billig utgaven? Det MÅ brukes originale på disse motorene. Kina varianten er for dårlig. vegard89 og oroald reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oroald Skrevet Oktober 5, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2016 (endret) Takk for svar. Jeg brukte først Brages i Ålesund første gangen. De skiftet kamakselsensor og bilen gikk hjem til garasjen, ikke en meter lengre. Der oppdaget jeg selv at luftinntaksbelgen var delt i to. Skiftet denne og bilen gikk noen km til før det ble full stans igjen. Brukte så ett lokalt selskap som skiftet kamsensor igjen. Denne var uorginal og bilen gikk kun ene veien til Ålesund. Brages skifte igjen kamsensor til original, og bilen gikk en liten stund. Oppgitt over bilen kjøpte jeg meg en ny, og 520 har stått still siden april. Nå har jeg skiftet alt som står lister i første innlegg, men har fortsatt problemer. Bilen har kun gått 136000 og aldri svettet olje før, men ser at dette har kommet etter disse problemene startet. Ligger litt olje rundt tennpluggene i enkelte hull. Endret Oktober 5, 2016 av oroald Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Oktober 6, 2016 Share Skrevet Oktober 6, 2016 (endret) Ja om det ligger litt olje rundt plugghullene så er det nok til at bilen din begynner og kutte sylindere. Dette er nok mest sannsynligvis toppdekselpakningen din, denne blir alltid dårlig på disse rekke6 motorene gjennom tiden. Koster ikke all verden for en ny. Men når bilen din kutter merker du om den går på bare 4-5 eller sylindere når dette skjer? Endret Oktober 6, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oroald Skrevet Oktober 6, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 6, 2016 Mener du at det er på grunn av overslag? Det høres ut som den går på 5, men at den 6. slår inn ved pådrag i 80-100 km/t. Toppdekselpakningen er nok gåend, men rart at en BMW forhandler som Brages ikke vil påpeke dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Oktober 6, 2016 Share Skrevet Oktober 6, 2016 (endret) Ikke første gangen det skjer nei. Prøv og søk i tråder her på bimmers så ser du nok at flere har slitet med dette. Bilen klarer ikke og tenne når det havner oljesøl på pluggene/coilene. Det du kan gjøre er og prøve og rengjøre rundt plugghullene best mulig, og se om det hjelper problemet ditt litt. Men la tennpluggene stå i om du rengjør rundt plugghullene. Endret Oktober 7, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Oktober 8, 2016 Share Skrevet Oktober 8, 2016 Hvis du har olje i plugghullene er nok det synderen. Skifte toppdekselpakningen og det er løst. Er pakningen mellom plugghullene som er synderen her. Den blir hard med tiden og slutter å tette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E21noob Skrevet Oktober 9, 2016 Share Skrevet Oktober 9, 2016 Ut fra hva jeg har lest om mine problemer, som tildels ligner, så henger lekk toppdekselpakning og lekk pakning mellom plugghullene ofte sammen med tett veivhusventilasjon, så det kan være greit å bytte den samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oroald Skrevet Oktober 12, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2016 I dag fikk jeg skrudd av og skiftet toppdekselpakning. Begge pakningene i hver ende av sylinderrekken var gåen. Lekk mellom plugghullene. Har ikke skiftet veivhusventlilasjon så håper det holder med ny pakning. Skrudde sammen og finner søren meg ikke siste M6 bolten. Fatter ikke hvor den har blitt av og må vente i 2 dager på ny før jeg får startet opp og sjekket. Makan til nedtur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Oktober 12, 2016 Share Skrevet Oktober 12, 2016 Du får jo lett tak i en annen M6 bolt. Bare kjøp riktig lengde. Eller låne en bolt som holder toppdekselet på plass. Er og M6. En annen ting som du bør skifte er bensinfilteret. Og bensinpumpen kan og være dårlig. Men dette finner du snart ut av. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oroald Skrevet Oktober 16, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 16, 2016 Da er godlyden tilbake og bilen går som den skal. Fikk en nedtur når den ikke gikk som den skulle etter første test, men har lest at IMM må nullstilles før den virker. Så koblet fra batteriet og lot den stå en stund, og etter det går den som den skal. Takk for alle gode råd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå