BimmerFan! Skrevet Oktober 4, 2016 Share Skrevet Oktober 4, 2016 Dieselpartikkelfilter renser/regenererer ofte, noe som jeg synes er veldig plagsomt da bilen blir litt rar å kjøre. Det brummer en del fra eksosanlegget, lukter litt svidd og motoren går tungt (føler jeg). Hva kan være grunnen til at dieselpartikkelfilteret regenererer ofte? Litt info som kanskje kan bidra til å nøste opp en konklusjon: - Bilen har gått 100 000km - Kjøres mye på motorvei - Bilen blir ikke daukjørt - Blåser ordentlig ut i blant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 4, 2016 Share Skrevet Oktober 4, 2016 Mener at det er hver 500 km sånn ca. Enda oftere med småkjøring. BimmerFan! reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 4, 2016 Share Skrevet Oktober 4, 2016 Skal du blåse ut av partikkelfilter så hjelper det lite å dra på en gang i blant. Skal det hjelpe noe så må eksostemp økes betraktelig over lengre tid. Dvs at du må holde godt pådrag i mange minutter noe som er så og si umulig å få gjort i Norge. Å ligge på motorveien i 100kmt i 3 gir feks har ikke noe for seg. En tur på Autobahn vil hjelpe bra. Da får du opp eksostemp og du får svidd ut av filteret, BimmerFan! reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 5, 2016 Share Skrevet Oktober 5, 2016 Jeg ble fortalt av en teknisk konsulent hos BMW Norge at det som er mest ideelt er å ligge i minst 90 km/t i minst 35 minutter. Vanlig pendling langs motorvei dekker jo dette, da har man jo også som regel høyere hastighet. Jeg kjører selv relativt ofte på motorvei, som regel i området mellom 100 og 130 km/t i minst 40 minutter (Arendal-Kristiansand). Eneste jeg har merket til regenerering er litt høyere forbruk samt at det er litt mer "bass" i eksosen. Sistnevnte hører jeg kun når jeg kjører inn i ett parkeringshus og har vinduet nede, hører ingenting under kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Oktober 5, 2016 Share Skrevet Oktober 5, 2016 Vet ikke om det gjelder din bil, men jeg hadde samme problemet som deg på min 06 e83 og der var det lamda sensor som var gåen. Jeg kjørte med PC i bilen med INPA eller ISTA D oppe. Og fulgte med på regenereringene og eksosrempereaturene før og etter lambdabytte. Så regenereringene er nå mere sånn som de skal være. Det må sies at jeg hadde en feilkode på lamda også da. Andre feilkilder kan være mottrykksensor for partikkelfilter, temperatursensorer, MAF, EGR etc. Men med riktig diagnoseutsrtyr kan man finne svar på det meste 🙂 Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerFan! Skrevet Oktober 5, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2016 2 timer siden, Fredrik 90 skrev: Jeg ble fortalt av en teknisk konsulent hos BMW Norge at det som er mest ideelt er å ligge i minst 90 km/t i minst 35 minutter. Vanlig pendling langs motorvei dekker jo dette, da har man jo også som regel høyere hastighet. Jeg kjører selv relativt ofte på motorvei, som regel i området mellom 100 og 130 km/t i minst 40 minutter (Arendal-Kristiansand). Eneste jeg har merket til regenerering er litt høyere forbruk samt at det er litt mer "bass" i eksosen. Sistnevnte hører jeg kun når jeg kjører inn i ett parkeringshus og har vinduet nede, hører ingenting under kjøring. Jeg dekker nok det "kravet" som fører til regenerering, da jeg kjører ganske mye på motorvei og i høy hastighet, spesielt de siste to ukene, men det ser ikke til å ha bedret seg. Regenerer fortsatt ganske ofte. Symptomene på regenerering på min 520 er definitivt mer bass/bråk fra eksos som man hører godt innvendig og brent svidd lukt utvendig. Hvor ofte regenerer din? 1 time siden, 740AV skrev: Vet ikke om det gjelder din bil, men jeg hadde samme problemet som deg på min 06 e83 og der var det lamda sensor som var gåen. Jeg kjørte med PC i bilen med INPA eller ISTA D oppe. Og fulgte med på regenereringene og eksosrempereaturene før og etter lambdabytte. Så regenereringene er nå mere sånn som de skal være. Det må sies at jeg hadde en feilkode på lamda også da. Andre feilkilder kan være mottrykksensor for partikkelfilter, temperatursensorer, MAF, EGR etc. Men med riktig diagnoseutsrtyr kan man finne svar på det meste 🙂 Det kan godt være at det er det som er problemet på min også, men jeg har ingen feilkoder eller noe som helst. Den skal inn til EU om ikke så lenge så da for jeg be dem da en titt på det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Oktober 5, 2016 Share Skrevet Oktober 5, 2016 Saken var den, at så lenge feilkoden for lamda lå inne, så ville den ikke regenerere. Men når jeg slettet feilkoden ville bilen kjøre regenerering omtrent hele tiden så lenge bilen var driftsvarm fram til feilkoden på lambda dukket opp etterhvert igjen. BimmerFan! reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 5, 2016 Share Skrevet Oktober 5, 2016 3 timer siden, BimmerFan! skrev: Jeg dekker nok det "kravet" som fører til regenerering, da jeg kjører ganske mye på motorvei og i høy hastighet, spesielt de siste to ukene, men det ser ikke til å ha bedret seg. Regenerer fortsatt ganske ofte. Symptomene på regenerering på min 520 er definitivt mer bass/bråk fra eksos som man hører godt innvendig og brent svidd lukt utvendig. Hvor ofte regenerer din? Jeg har ikke helt kontrollen på når den gjør det da jeg sjeldent legger merke til det. Men hver 500 km som det nevnes over her er nok ikke så urealistisk. Kjenner aldri svidd lukt ifra bilen, kun noen få ganger etter å ha kjørt skikkelig hardt. Men igjen, det er svært sjelden jeg gjør. BimmerFan! reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå