Gå til innhold

Bremseskift E61 525D. Uorg. eller org?

Evenol
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Må bytte skiver og klosser rund baut på en E61 525D. Det er mange delte meninger rundt dette emnet.

Noen sier "kjøp originale klosser, men uoriginale skiver". Andre sier "kjøp alt originalt!". Hva mener dere?

Prisdifferansen er ganske stor, her er et eksempel på klosser & skiver foran:

Uorg. skive foran Koed: 500,- / Uorg. skive GS 1192,- / Org. skive GS/Koed 1478,-.

Uorg. klosser foran Koed: 773,- / Uorg. klosser GS 990,- / Org. klosser GS 2061,-

Totalpris GS originale deler: 9307,-

Totalpris GS uoriginale deler(Bosch): 6235,-

Totalpris Koed uoriginale deler: 2807,- Merk at jeg ikke vet noe om kvaliteten/fabrikat på Koed sine deler, da jeg syns det er dårlig oversikt over dette.

Dette er riktignok pris før rabatter.

Er den store differansen verdt forskjellen? Jeg har egentlig litt delte erfaringer, og klarer ikke å bestemme meg.

Endret av Evenol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer:

Originale BMW klosser er meget gode (normalt er det Textar eller Jurid som produserer for BMW). Godt kaldbitt, tåler en del varme i forhold til mye annet, fast og presis pedal. Jeg vil derfor anbefale originale klosser. Tips er å kjøpe "value line" pakkene, da sparer man ofte litt (inn i ETK for å finne).  Jeg kan for eksempel ikke fordra Bosch klossene. Dårligere bitt, dårligere pedalfølelse, liker ikke varme i det hele tatt.

Håndbrems: Her er det kun originalt som gjelder om ikke du liker å bytte dette hver/annenhver EU kontroll. Også her, sjekk ut "value line" pakken.

Skiver: Jeg har best erfaring med org skiver, men det hender jeg kjøper andre varianter om prisforskjellen er for stor. Dersom jeg også skal ha nytt hbr benytter jeg gjerne org skive der, for å slippe å tenke noe mer på dårlig hbr på ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo feks an å bruke uoriginale skiver/klosser bak og originalt foran. Sparer noe da. 

Har kjørt mye med uoriginalt og har jevnt over grei erfaring med det. Til vanlig kjøring riktignok. 

Koed bruker vel stort sett tyske leverandører men er vel ymse kvalitet på det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.10.2016 at 10.43, TRF-Racing skrev:

Mine erfaringer:

Originale BMW klosser er meget gode (normalt er det Textar eller Jurid som produserer for BMW). Godt kaldbitt, tåler en del varme i forhold til mye annet, fast og presis pedal. Jeg vil derfor anbefale originale klosser. Tips er å kjøpe "value line" pakkene, da sparer man ofte litt (inn i ETK for å finne).  Jeg kan for eksempel ikke fordra Bosch klossene. Dårligere bitt, dårligere pedalfølelse, liker ikke varme i det hele tatt.

Håndbrems: Her er det kun originalt som gjelder om ikke du liker å bytte dette hver/annenhver EU kontroll. Også her, sjekk ut "value line" pakken.

Skiver: Jeg har best erfaring med org skiver, men det hender jeg kjøper andre varianter om prisforskjellen er for stor. Dersom jeg også skal ha nytt hbr benytter jeg gjerne org skive der, for å slippe å tenke noe mer på dårlig hbr på ei stund.

Takk for svar.

Jeg har muligheten til å velge Textar kontra originale BMW-klosser foran. Textar er langt billigere. Ville du da ha valgt disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...