Erik BM Skrevet Oktober 11, 2016 Share Skrevet Oktober 11, 2016 Dette har vært diskutert før i diverse tråder men jeg finner ikke tilstrekkelig informasjon eller forklaringer å støtte meg til. Jeg har 4 x 245/40R19 (8,5") på min F11 2012 modell. I vognkortet står det som flere andre har nevnt i lignende tråder, at jeg kan bruke bredere felg og dekk bak, riktignok i 20". Jeg ser at flere F11 også har 275 på 19x9" felg bak (245/40R19 fremme og 275/35R19 bak). Avviket i diameter/omkrets er her helt minimalt (0,58% på omkretsen).Spørsmålene mine er; hva er egentlig forskjellen i praksis og hva er de tekniske aspektene i dette? Sporing? Veigrep? Slitasje? All input tas imot med takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet Oktober 11, 2016 Share Skrevet Oktober 11, 2016 Bredere dekk bak gjør bakdelen mer stabil på veien og gir en mer sportslig opplevelse. I og med at det er framdekkene som gjør mesteparten av jobben ifht vannplaning så er det ingenting som sier at det ikke skal være slik. Jeg har selv 245 foran og 275 bak på en E39 touring.. er skikkelig limt til veien.. Erik BM reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Oktober 11, 2016 Share Skrevet Oktober 11, 2016 (endret) for mannen i gata bunner det i det visuelle. Meste av bmw bør ha ca 1" bredere bakfelg, og 20mm breiere dekk bak for at ting skal se "rett" ut. Kan sikkert diskutere mye om grep, men i en blidtest langs vei er jeg helt sikker på at ingen hadde merka forskjell på lik dim forran og bak, og ulik. Selv prøver jeg å holde dekkdim nede innenfor fornuftige grenser, mindre sporing og mindre roterendes vekt. Endret Oktober 11, 2016 av hsd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet Oktober 12, 2016 Share Skrevet Oktober 12, 2016 Jo bredere sporvidde du har bak iforhold til forran , jo mindre overstyrer bilen. Normalt sett står framhjulene breiere enn bakhjulene for at bilen ikke skal bli for understyrt, og ved å ha bakhjul som stikker lenger ut enn originalt vil bilen bli mere nøytral (fordi Bmw er litt overstyrt som standar). I værstefall vil bilen bli understyrt pga for bred sporvidde bak. Mrk at dette ikke nødvendigvis har noe med bredden på dekkene å gjøre, men altså selve sporvidden. Denne vil selvsagt bli påvirket av både dekk bredde og inpress på felgene. Selv har jeg nå gått vekk ifra bredere bakhjul fordi jeg synes bilen blir bedre og gøyere å kjøre med original sporvidde(og dekkbredde). I tillegg er det litt mindre dekkstøy. Utseende messig ser det tøffere ut med bredere dekk bak, men det har liten praktisk betydening sålenge man ikke har store krefter som skal i bakken (noe de færreste har). Ang det med vannplaning kan jeg ikke si meg enig i at framdekkene gjør mesteparten av jobben med å få vekk vannet, fordi bak og framhjul ikke nødvendigvis har nøyaktig samme spor igjennom en sving med vann. Men sålenge man holder seg innenfor de spordybde kravene som er i norge, så bør det ikke bli problemer uansett hvor brede dekk man har under norske hastigheter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå