Robin L Skrevet November 6, 2016 Share Skrevet November 6, 2016 hei. mistenker at innmaten i katalysatoren er løs da det har begynt og rasle inni der. har tenkt litt på og kappe den opp og fjerne innmaten.. men hvordan blir lyden da? er det bedre og sette på ett rør? evt, hvordan funker det med universal-katalysator fra biltema eller noe slikt? ser de selger for 700,- og oppover. gjelder en e38 med m60 motor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet November 6, 2016 Share Skrevet November 6, 2016 får en litt sånn hul lyd om du fjerner innmaten. rør er bedre. universal katalysator fungerer, men ville isåfall byttet begge 2. pass på at dem er store nok for motor volumet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet November 6, 2016 Forfatter Share Skrevet November 6, 2016 hul lyd ja.. det vil jeg ikke ha.. er denne jeg så på fra biltema. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Eksosanlegg/Katalysator/Katalysator-2000020219/ evt denne. den stemmer vell diameteren på om jeg ikke tar feil http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Eksosanlegg/Katalysator/Katalysator-bensin-2000036170/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet November 7, 2016 Share Skrevet November 7, 2016 Hei. Tror at katalysatorene fra E34 530 V8 og 540 også passer på din bil. Jeg var med og byttet fra M60B30 til M62B44 motor i en E38. Der var katalysatoren tett på ene siden og trolig årsak til at den gamle motoren hadde råden fra syl.4 ut av blokken. Vi satte på E39 M5 katalysatorer som passet helt riktig. Fikk Svendsen eksos til å lage en liten overgang for røret fra M5en var litt større. Det er mulig at jeg har katalysator liggende fra 530V8. En kar fra Polen kommer stadig forbi og spør om jeg har gamle katalysatorer. De er verdt en del for dem som resirkulerer metall. Ikke kast dem i alle fall hvis du bytter dem ut. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet November 7, 2016 Forfatter Share Skrevet November 7, 2016 frister nesten litt og kjøpe to slike. blir 100pund for 2stk inkl frakt. ikke så ille det. slipper sveising da.. http://www.ebay.co.uk/itm/CATALYTIC-CONVERTER-CAT-FOR-BMW-7-3-0-1994-1996-BM90195-/331530175964?fits=Car+Make%3ABMW|Plat_Gen%3AE38&hash=item4d30bd05dc:g:HngAAOSwymxVLUiT hva ville dere gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet November 7, 2016 Forfatter Share Skrevet November 7, 2016 (endret) har du noen brukbare liggende som du vil selge da erik? passer nok om hverandre fra e34 osv tenker jeg ja : ) jeg ser at det er uorginale katalysatorer som står på nå. jeg er iallfall rimelig sikker på det. de ser ikke likens ut som de som ligger brukt på ebay iallefall. intil videre så trur jeg nesten at jeg kapper opp og tar ut innmaten jeg, evt slenger på ett rør med to klemmer slik at jeg ikke risikerer motorhavari i værste fall Endret November 7, 2016 av space-ace Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet November 7, 2016 Forfatter Share Skrevet November 7, 2016 eller kanskje motorhavari er det jeg trenger hadde vært noe og fått nedi en b40 eller b44 med manuell kanskje D.Toft reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet November 12, 2016 Share Skrevet November 12, 2016 (endret) Hei. Hadde problemer med tastaturet da jeg skulle svare og glemte det etterpå. Jeg har katalysatorer liggende. Noen 530 katalysatorer er helt like som 540. Koster 1.600 kr + frakt i så fall. Bilen din hadde trivdes mye bedre med en 4 eller 4.4 motor i din tunge bil. M60 er lettest å få til. Vi strevde lenge med å få start på 4.4 motoren, til en kompis fant ut at noen ledninger hadde en annen plass i en av motorstikkene. Jeg har en tidlig 4.4 uten vanos på lager, men er usikker på standen. Den ser ok ut. Men de motorene har store problemer med registeret. Det bør i alle fall byttes når motoren er passert 150.000 km. I alle fall glideskinnene. Eirik. Endret November 28, 2016 av Eirik Viste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet November 28, 2016 Forfatter Share Skrevet November 28, 2016 jeg sliter med og få eksosen tett. jeg har ikke lyst å ta ned alt for å sveise heller... jeg prøvde først med rør fra biltema. bilen er Ø61mm.. rørene fra biltema er Ø63mm.. så det ble bare tull. brukte da 63mm klemmer fra biltema men det ble ikke helt tett. har lett litt men finner ingen som leverer 61mm klemmer. tenkte da evt bare og ta ut innmaten i org. katalysator og sette den tilbake med klemmer.. om jeg får tak i. evt så får det bli katalysatorer fra ebay. de jeg linket til lengre oppe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet November 28, 2016 Share Skrevet November 28, 2016 (endret) ta ned og sveis inn rør, så tar du av dekselet på katten og sveiser det på rundt som "dummy" i forbindelse med eu kontroll. evt kjøp ny, men ikke sveis inn gammel. kjøper ikke brukte slitedeler Endret November 28, 2016 av hsd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet November 28, 2016 Forfatter Share Skrevet November 28, 2016 nei brukt katalysator er bare tull når man får 2 nye for rett over 2.000 får se om jeg bestiller to nye eller ikke. har nok og bruk pengene på om dagen egentlig. hadde passet bedre og kjøpt nye til sommeren. bilen er godkjent til 3.2018 så ikke noe stress sånn sett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet November 28, 2016 Forfatter Share Skrevet November 28, 2016 On 12.11.2016 at 19.19, Eirik Viste skrev: Hei. Hadde problemer med tastaturet da jeg skulle svare og glemte det etterpå. Jeg har katalysatorer liggende. Noen 530 katalysatorer er helt like som 540. Koster 1.600 kr + frakt i så fall. Bilen din hadde trivdes mye bedre med en 4 eller 4.4 motor i din tunge bil. M60 er lettest å få til. Vi strevde lenge med å få start på 4.4 motoren, til en kompis fant ut at noen ledninger hadde en annen plass i en av motorstikkene. Jeg har en tidlig 4.4 uten vanos på lager, men er usikker på standen. Den ser ok ut. Men de motorene har store problemer med registeret. Det bør i alle fall byttes når motoren er passert 150.000 km. I alle fall glideskinnene. Eirik. er det mye problemer med non vanos registerene på m62 også altså? jeg hadde jo en slik motor i 5år. viste ikke om dette jeg. men jeg byttet strammer på den for å være sikker. det var en flott motor iallefall. makan til cruiser. durer de fleste motbakker i uten å gire ned og mase. og folk sier at diesel er behagelig med masse moment... de har ikke prøvd de motorene der 3-literen er dessverre ikke slik. litt masete og krever litt pådrag for å henge med i bratte stigninger. får se om det blir ombygging en gang kanskje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet November 28, 2016 Share Skrevet November 28, 2016 Lurer på hva som har skjedd med mitt forrige innlegg. Ser ut som jeg har sovnet og laget et stort tomrom. Får ikke til å fjerne det. Jeg har i alle fall mine kat'er hvis du vil ha noe som er bolt-on. Tror det er mulig å sjekke tilstanden på dem ved å lyse inn i røret. Ellers har jeg inspeksjonskamera av rimelig type De ser i alle fall veldig puslete ut de katalysatorene som du linket til. Da kan vel like gjerne kjøpe her hjemme. Jeg kan få omtrent samme prisen for mine katalysatorer på gjenvinningsstasjoner i mitt nærområde i Østerrike. Det er bl.a platina i de originale gamle katalysatorene. Ellers kan det være mulighet for deg å bruke E39 M5 eller 540 kat'er vil jeg tro, og sveise på begge endene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet November 28, 2016 Share Skrevet November 28, 2016 (endret) Du postet innlegg mens jeg skrev svar. Har ikke fått kjørt 4.4 motorene selv. En nonvanos er allerede montert i en E39 sedan som langt på vei er bygget om til 540 med 6 trinns man kasse. Den motoren har overhalt register. Det er hovedsakelig glideskinnene som er problemet, har jeg hørt. De blir slitt og plutselig kan det brekke av stykker. Så henger kjedet seg fast og en får registerras. Veldig mange 4.4 motorer har havarert pga dette. Han som hadde 4.4 motoren før meg fikk stygge lyder fra registeret. Han fikk et forvarsel at nå går det snart galt. Mange ryker uten forvarsel. Derfor blir i alle fall den andre 4.4 motoren jeg har åpnet for å sjekke registeret. Men mest sannsynlig fjernes det helt og motoren bygges om til M60B44 hybridmotor. Da blir motoren bunnsolid som en M60, når en får sjekket boltene til oljepumpen. 3 liter V8eren synes jeg og er altfor dau. Kanskje pga at jeg bare har kjørt disse motorene med slitte aut.kasser. En 525 føles jo å være sprekere enn 530v8. Er veldig stor forskjell til 540. Med manuell kasse blir 4 literen betydelig sprekere. Endret November 28, 2016 av Eirik Viste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet November 28, 2016 Forfatter Share Skrevet November 28, 2016 hva som må til får å få m60b44 da ? flytter du over veiva eller? (må 62 blokka brukes?)må det flyttes over m60 topper på m62 blokka ? m60 er definitivt en solid motor. min har gått 340.000km. ikke en ulyd eller olje/vannforbruk. m62n jeg hadde, hadde jeg store problemer med kjølingen på. alt sprakk av plast sprakk og lakk, så jeg monterte en overgang og m60 termostat til slutt. så blir nok sikkert m60b40 om jeg bygger om da. gjerne med manuell siden det er så sjeldent. får nok ned forbruket endel også med manuell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå