Gå til innhold

725 i nødmodus? Luftmassemåler problem?


Yngvar Midtsæter
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen er en 725 TDS automat 96 modell. Motoren mister effekt av og til. Virker som den går i et nødmodus? Det som oppleves er at når jeg trenger å gi på litt opp en bakke for eksempel, så er det lite som skjer når jeg gir gass. Dette resettes ved å senke farten til ca 50-60 km/ t og så gi gass igjen. Tror det har med turtallet å gjøre, feks at den resettes under 1500 omdreininger eller noe. Uansett er dette irriterende. Bilen har normal temperatur, og jeg får ikke opp noen varsellamper når dette skjer. Jeg mistenker luftmassemåleren, og at denne kanskje gir signal om at det kommer for lite luft, og at dieselpumpa ikke leverer nok diesel pga dette? Utetemperaturen viser -40 uansett. Er denne sensoren en del av luftmassemåleren? Kan dette ha en sammenheng?

Håper noen her har vært borti noe lignende og kan svare på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperatursensoren er en helt egen sensor som er bak front fangeren, den viser -40 når den er defekt.

Hvorfor bilen går i nødmodus er nesten umulig å svare på via Internett, det blir bare gjetting, synsing. Du må ta en diagnose og ta det derfra..

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en dårlig luftmassemåler på min 525tds, da gikk den dårlig i perioder. Kretskortet inni har en tendens til å gå opp i loddinga, prøvde å lodde den selv. Hjalp i et par dager før det rista løs igjen. Men nå hadde jeg amatør utstyr så sikkert mulig å få til bedre med skikkelig utstyr

Merker du noen forandring hvis du drar ut stikket på LMM? 

Ellers er det letteste som han over her sier, å ta diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom ey verksted og tatt en diagnose. Feilkode 67-feil med egr ventil? 

Har også feilkoder 141 signal from automatic transmission. Open circuit in wiring, og 191 EEPROM or faulty coding, ctrl unit Invalid working range.

Sier dette dere noe?

Testeren er en bosch ESI(tronic) 2.0.

Usikker på om den finner riktig benevning på feilkodene, men tror tallene skal stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW Diesel fault codes.

BMW DDE 2.2 Fault codes.
Engines: BMW M51tu diesel engine fault codes.
Model codes: (E36 3 series, E38 7 series, E39 5 series)

01 Delivery Controller Deviation
03 Shut off Valve
04 Glow Plug Indicator Lamp)
05 Needle Motion Sensor
06 Exhaust Gas Recirculation Deviation
07 Exhaust Gas Recirculation
08 Glow Plug Timing Control
09 DDE Error
10 Injection Phasing Control Deviation
11 DDE Error
15 DDE Power Supply -Main Relay
16 Voltage Supply B+
20 Cruise Control Operation
21 DDE Error
23 AirCon Signal
25 Pedal Position Sensor
26 Brake Light Switch or Brake Light Test Switch
28 Auto Gearbox Selector Switch
29 Vehicle Speed Signal
30 EGR Switch
31 Brake Light Test Switch
32 Multifunction Steering Wheel Cruise Control
35 Fuel Temperature Sensor
36 Oil Temperature Sensor
37 Pedal Position Sensor
38 Air Flow Meter HFM
42 ADS
44 AirCon Switch
45 DWA Signal
46 DDE Error
47 RPM Sensor
49 Signal to Instrument Cluster
52 Intake Air Temperature Sensor
53 Coolant Temperature Sensor
54 Boost Pressure Sensor
56 Injection Pump Position Sensor
58 Injection Quantity
59 Boost Pressure Control
60 DDE Power Supply
63 Cruise Control Adjustment
64 DDE Error
66 Fuel Supply
67 Air Supply Deviation
100 Cruise Control Adjustment Fault
101 Boost Pressure Control Deviation
102 DDE Error
103 DDE Error
104 DDE Error
105 DDE Error
106 DDE Output Stage
108 Variant Coding
109 Variant Coding
110 AirCon Poor Operation
111 EEPROM checksum Injection Pump Adaptation
112 CAN Error - EGS Control Unit
113 CAN Error - ASC Control Unit
114 CAN Error - Instrument Cluster
Jeg presiserer at dette er feilkode liste for motoren din, ikke girkassa.
Det vil si at feilkode 67 på din motor er: Air supply deviation, - Avvik i lufttilførsel. Men jeg er usikker på hvordan det skal tolkes på denne motoren...
Feilkodene du har på girkassa KAN skyldes dårlig kontakt/irring på ledning(er) mellom girkasse og styring til denne. Kanskje i kontakten på kassa, eller mot enheten i e-boksen.
Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...