Gå til innhold

Bmw e39 528 lekkasje ved termostathus


sAlnes
 Share

Anbefalte innlegg

Yes enda en e39 som har problemer med kjølingen haha. 

Men fra spøk til alvor. Sliter med at det lekker rundt med termostathuset, har byttet begge pakningene(orginale), termostathuset(uorginalt) og termostat. Var tett i rundt 2 dager før det begynte å lekke igjen.Det lekker så lite at jeg ikke ser at det drypper på tomgang men etter å ha kjørt noen turer  så er det vått på reimene og opp etter luftfilterboksen osv.

Blien blir ikke kjørt hardt, hender at jeg drar den helt ut en sjelden gang  på varm motor. 

I forkant av dette har jeg hatt litt problemer med luftingen og nålen har gått over midten et par ganger men ikke på rødt. Dette har skjedd en gang med nye pakninger men fikk luftet skikkelig og det er ikke et problem lengre. Varmeapparatet blåser varmt

Så lurer på hva som kan være årsaken, den patenten på termostathuset kan jo ikke være så dårlig at den ryker ved at nålen bikker midten en gang?

Hvilke moment skal termostathuset strammes med? Har strammet godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være verdt forsøket å kjøpe aluminium termostathus? Ser at de kun selges fra usa så vet ikke om det er pga. klima at det kun er der de selges..

http://www.ebay.com/itm/NEW-Aluminum-Thermostat-Housing-11531740478-fit-BMW-E39-1997-1998-528I-/272295956329?hash=item3f661a8f69:g:WsYAAOSw-KFXeflB&vxp=mtr

Endret av salnes34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det originale termostathuset på E39 M52 enkelvanos motorene er noe dritt. Tynt gods som lett vrir seg etter å ha blitt varmt over tid. En kompis har byttet dette sikkert 5 ganger. Jeg hadde en motor som lakk kjølevann, og ble veldig overrasket da det lakk fra termostathuset som ikke var gammelt. M52 termostathuset på E36 motorene er av en annen mye mer solid type, og har ikke samme problemer.

Jeg skal selv kjøpe termostathus i aluminium fra M50 og da må M50 kjøleslange også benyttes. Tror ikke det er behov for den ekstra lufteskruen på M52 E39 motoren, siden de andre typene aldri har hatt dette. Min kompis fant visst også skikkelige termostathus i USA som ikke er så dyre. Kjøper muligens et slikt også.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nettopp linken. Det var et veldig billig alu termostathus. Tidligere kostet et fra Turner Motorsport? ca 1.500 kr.

Et slikt termostathus skal jeg kjøpe selv. Tror det finnes messing lufteskruer og. Da blir termostathuset slik det burde vært.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenker jeg og blir å investere i et slikt og en slik messing lufteskrue, blir for dumt å bytte termostathus og pakninger 4 ganger i året og drive å etterfylle kjølevæske hele tiden.. Og om du får tak i et sånt i nærmeste fremtid, kunne du ha sendt meg en liten melding på hvordan det funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vannpumpen tett rundt akslingen? Vet du forresten hvor gammel den er? Hvis ikke så bytt den.

Dårlig/utett vannpumpe er ofte bakenforliggende årsak til en del problemer med kjølesystemet. For når vannpumpa begynner å bli litt slitt starter det med at den slipper ut litt av trykket.....som igjen fører til lavere kokepunkt og dermed høyere trykk i systemet. Som igjen gjør at det blir økt press på gamle sprø termostathus, slanger osv...

Kokepunkt når systemet er tett: 120 gr

Kokepunkt når systemet er lekk: 100-120 gr. etter hvor mye lekkasje det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpen ble byttet for ca 1500km siden så den skal være grei. Litt usikker på merket på den om det har noe å si. 

Kan nevne at termostathus er under et år gammelt og pakningene er 2 uker gammel. Men synes der var rart at slangen fra termostathuset ned på radiatoren var kaldt selv når bilen hadde driftstemperatur? Termostaten og er relativ ny så vet ikke. Er uorginal den og da.

Men tenker jeg prøver alu termostathus med nye pakninger og termostat så tar jeg det derfra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Sliter med det samme selv om det ble byttet hos BMW høsten 2017 og senest nå forrige uke fikk nye pakninger. Nå ser jeg at flensen nederst ikke er helt inntil toppen/aluminiumet så virker som om det har vridd seg litt men det lekker ikke. Det er noe dritt hele opplegget med termostathus i plast. Det har for få bolter til å være i plast, forbruksvare! Skal prøve bestille et i aluminium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...