Gå til innhold

Spørsmål ang feil på veivhusventil


Bmwray
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det mulig å peile automatkasse oljen?Den girer hardt innimellom på 2-3 når den er kald. Varm så girer den pent.

Den er skiftet ut en gang for 70000km siden/6år fant jeg ut. Hvor ofte skal aut oljen skiftes?

Oppdatert: Ang veivhus ventilen så lager den en tutelyd når oljelokket er fjernet, noen måte å finne ut om den lager høyt trykk i motoren? 

Siden det tar 4-5timer ut i fra hva dem sier på YouTube skulle jeg helst ventet litt med å begynt med dette, hvis det er for høyt trykk bør jeg levere den på verksted.

Mvh Bmwray  

Endret av Bmwray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett, anbefales det at automatkasseoljen (og filter) byttes hver 60 000km. Det vil forhåpentligvis gjøre at kassen nykker litt mindre, men ikke minst reduserer det slitasjen i kassen din dramatisk. Bmw kaller det "lifetime" olje, men det kommer litt an på hvor lenge man planlegger at bilen skal leve.. Jobben er relativt enkel. Se gjerne en youtubevideo for hvordan det gjøres. Det er et alternativ å flushe kassen, men det koster fort 7-8000, mens girkasseoljen og filter kan byttes for 2-2500kr hvis du gjør jobben selv. I en så gammel bil, mener jeg det billigste alternativet er godt nok..

 

Min oppfatning er at det er ca 1liter mellom min/max på m54, som i utgangspunktet er lik din m52 (med noen modifikasjoner)

Disse motorene er kjent for å ha litt forbruk, og det er mange ting som kan påvirke "forbruket". En ting er åpenbare lekkasjer i oljesystemet, men stempelringene vil heller ikke klare å være 100% tett. Spesielt ikke når motoren bikker 200 000km++.

Toppakningen kan slippe noe olje gjennom til kjølevæsken. Da vil du få en brun/smør lignende gugge i kjølesystemet.

Ellers er det noe i motoren din som heter veivhusfilter, og veivhusventilasjon. Det er en ganske standard feil som rammer alle m50, m52 og m54, hvor filteret går tett.

 

Slik kan du teste din motor:

 

Slik fungerer systemet:

 

 

Slik kan du fikse feilen:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :-)

Fant en kvittering som er 6 år og det er 60000km siden.

Olje å filter på kassen ble byttet, står bare pr stk 240kr for olje og beløpet for oljen er 1350kr, kan tenke meg at det ble skiftet bare halvparten da, men bedre enn ikke noe :)

Siden det er 60k siden så er det vel på tide med et nytt skift.

Skal se på videoene og se om jeg får gjort det selv.

Har ikke bukk og vil ikke legge meg for langt under bilen, så da spørs det om det lar seg gjøre, et tilfeldig verksted tar vel sikkert å bare skifter ut halvparten igjen.

Ang oljelekkasje/bruk så er det nettopp satt på ny toppdeksel pakning, ny pakning på oljefilterhuset. Ikke noe tegn på olje i kjølevannet.

Hvis veivhusventilasjonen eller filteret er tett, er det oljeforbruk som er ulempen eller kan andre ting ryke? Skal ta testen i morgen og høre om den gir sånn lyd når jeg skrur av olje lokket.

Ser andre har skrevet på nettet at E39 kan ha oppimot 7dl forbruk på 1000km? Høres mye ut.

kjekt å vite at det er 1L olje mellom min og max :-)

Endret av Bmwray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok av oljelokket når motoren var varm og den lager en trumpetlyd helt til jeg lukker igjen. Hva kan det tyde på? Den suges ikke ned slik som på YouTube videoen over her, lett og ta opp men det lager en merkelig slags tutelyd.

Fikk stått helt rett med bilen i dag og peile pinnen var nesten på max. Merkelig, hjemme står den nesten rett, selve motoren ser ut til å stå rett men bilen heller litt svakt fremover, her er den på min merket, tidligere har jeg peilet den som halvfull her hjemme.

Endret av Bmwray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Da er det feil på veivhus ventilasjon. 

På begge jeg testet eller bare min med tutelyden? 

Hva kan skje hvis man fortsetter å kjøre den sånn en stund til? Aner ikke hvor lenge den har vært sånn. 

Er det en måte på og teste hvor ille det er?

Endret av Bmwray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne litt..

Er det noen måte å finne ut om det haster å få den byttet?

Har lest en plass at man kan løsne oljelokket og hvis det hopper opp av seg selv etter noen minutter så er det ganske tett? Andre måter å teste på?

Bilen viser ingen symptomer annet enn den lyden når lokket fjernes, bortsett fra den har fått ny topp deksel pakning og pakning på oljefilterhuset tidlig i år, men det kan jo ha vært slitt uansett muligens..

Kan det gå utover topp pakningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke topp pakningen er den første til å gå i stykker.

Men for å sjekke om veivhusventilasjon er tett, så tar du av lokket og kjenner om det er svakt vakuum eller noe annet. Det skal kun være svakt vakuum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hvis det blir ekstrem kulde så blir tett veivhus system et svakt punkt og kan fryse. Litt avhengig om du har 'cold climate' versjon også da. Men uansett bør du vurdere å få dette byttet hvis systemet puster dårlig. Som tutelyden er et tegn på.. 

samtidig tror jeg ikke det gjelder liv å død men jo før jo bedre.. 

skulle du finne på å gjøre det så husk å bestille med komplett system. De gamle slangene kan være veldig morkne.. 

Sett av mer en 4-5 timer..:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...