Gå til innhold

DPF-erstatning


hon
 Share

Anbefalte innlegg

Hvorfor jeg skrev 265 + ? Fordi selv om man på et enkelt datapunkt i grafen kan lese 269 eller 271 så er liksom dette litt uniteressant. Men jeg ser mange andre reklamerer med det ene høyste tallet de fikk, derfor la jeg på et + til deg.

Hvorfor 300hk (eller 288 med dpf) ref din påstand (jeg forholder meg kun til din påstand her, ikke hva du mener andre som ikke er reprensetert her skal ha sagt), er helt latterlig, er helt grunnleggende forståelse av denne motoren og common rail generelt. Er det mulig? joda. Er det lurt? Ikke hvis du skal kjøre høy belastning over tid som strekker seg av betydning lengre enn lyskryssdueller. Går noe i stykker? Vanlgivis ikke, da de fleste ikke belaster motoren over tid.

Det å dra i noen verdier, også dra dem litt lengre og kalle det "steg ditt og datt" er ikke riktig måte å gjøre det på. Det er dog en billig og kjapp måte å gjøre det på. Helt til du står med havarert motor et lite stykke sør av Hamburg.

Du burde være mer fornøyd om bilen din ikke har 300/700 enn om den faktisk har det. Under følger dyseåpningstabellen fra din motor. Du vil trenge nesten 90mm3 for å nå 300/700. Alle som kan noe som helst om kalibrering av diesel motorer ser hvofor dette ikke er særlig greit ut av tabellen under.

Igjen, er det mulig med mye effekt fra m57n2 25d på en trygg måte? Ja. Og den rette måten å gjøre det på heter TRF Steg 4. Det er langt mer omfattende enn å fjerne DPF. Det finnes såvidt jeg vet ingen andre som har lignende produkter, selv om det stadig er noen som prøver å kopiere litt her og der.

 

 

 

derfor.jpg

 

 

EDIT:

For å sikre meg at ikke noen føler seg støtt på feil grunnlag her. En oppjassa 325d går skikkelig bra. Det har jeg aldri sagt noe på.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gått igjennom flere av kjøringene i benk med tuner så viser det seg at den ene grafen jeg hadde å gå ut ifra var ganske misledende. Det er ikke mindre moment/effekt under 2k RPM annet en på noen av de dårligere kjøringene hvor IC var god og varm (som var kurven jeg hadde tilgang på).

Legger ved en graf hvor effektkurven jeg la ut (uten dpf) er sammenlignet mot en annen tidligere og kaldere kjøring (også uten dpf). Her ser man forskjellene i effekt på lavere turtall og på topp.

Så jeg editerer mitt innlegg om at man mister bunndrag med fjernet dpf, TRF hadde selvfølgelig rett! :-) Vi har diskutert steg 4 på PM så tror ikke vi er uvenner :-) 

steg 2 uten dpf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...