Gå til innhold

Flushing automat F32


The Quark
 Share

Anbefalte innlegg

Min F32 begynner å nærme seg 60 000 rullede, så jeg tenkte at siden det er serviceavtale på bilen kunne jeg ta meg råd til å bytte olje på girkassen når den først er inne.

Fikk pris på det i dag... Holytityfuckingchrist!! tett på 25 000,- for å flushe kassen. Olja alene står for over 16 000.

Om dette er taksten, så tenker jeg at bilen skal få rulle noen mil til mens man (forhåpentligvis) legger unna litt penger til dette.

Ikke det at det er noe i veien med kassen, den føles fremdeles som ny, men tenkte det er bedre å gjøre dette enn å satse på at den ryker innenfor garantitiden....For ryke gjør det til slutt når det ikke vedlikeholdes. Hvor langt kjører folket på automatkassene før de skifter olje på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Otis skrev:

Det var dyrt!

De fleste kjører nok både 100-200-300km på samme olje. Men ZF selv sier vel 90-120kkm

Ja det var akkurat passelig priset.. Hadde sett for meg rundt 10k + -
Jeg har kjørt en del Audi tidligere og da husker jeg det var snakk i at ZF sa 60k. Betalte da ca. 7000 for å flushe.

Måtte dog nærmest krangle med Audi for å få de til å gjøre det, da de påstod at dette var tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, mcbanan skrev:

Kan da umogleg stemme? Ville ringt rundt og sjekka prisar andre plassar.

Fikk til svar at normalpris ligger rundt 9-12k, men at det var en spesiell kvalitet på oljen til denne kassen som gjør det dyrt. (Sportsautomat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket prisene i sverige/finnland hvis du bor nærme nok grensen.

Det er dog en vesens forskjell på mengde arbeid, utstyr og olje på å bytte olja kontra å flushe den. Jeg nøyer meg med å bytte olje+filter.  Nå vet jeg ikke med kassen din, men normalt sett er det ikke noe problem å gjøre dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva gutta på Bilinord har røykt, men prisen du fikk er ikke basert på noe fra denne verden. 

Jeg har fått utført oljeservice på både 7 trinns DCT(Bilsalongen) og på 8 trinns sportsautomat(RATS). Begge kom på ca 6000,-hver.

Vet ikke hvorfor kassen din trenger en flush. RATS som er et meget habil og anerkjent automatverksted anbefalte en vanlig service (filter + olje) på min sportsautomat som hadde ca 85000km. En flush er noe annet (og litt dyrere), men 25.000,- no fucking way....

ZF 8 trinns automat har filteret bygget inn i bunnpanna, dette koster ca 2.500,-. Muligens opptill 5L olje til 250kr pr.L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bayerfan skrev:

Vet ikke hva gutta på Bilinord har røykt, men prisen du fikk er ikke basert på noe fra denne verden. 

Jeg har fått utført oljeservice på både 7 trinns DCT(Bilsalongen) og på 8 trinns sportsautomat(RATS). Begge kom på ca 6000,-hver.

Vet ikke hvorfor kassen din trenger en flush. RATS som er et meget habil og anerkjent automatverksted anbefalte en vanlig service (filter + olje) på min sportsautomat som hadde ca 85000km. En flush er noe annet (og litt dyrere), men 25.000,- no fucking way....

ZF 8 trinns automat har filteret bygget inn i bunnpanna, dette koster ca 2.500,-. Muligens opptill 5L olje til 250kr pr.L

Interessant lesing.

Hos Bilinord har de regnet at det går 20 liter på en flush til den nette sum av 806kr pr L

Men er det noe vits i å kun bytte olje når man ikke får tømt kassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, The Quark skrev:

Interessant lesing.

Hos Bilinord har de regnet at det går 20 liter på en flush til den nette sum av 806kr pr L

Men er det noe vits i å kun bytte olje når man ikke får tømt kassen?

ja, bilen din har ikke gått langt nok til at oljen er helt brent.  Da jeg hadde min på RATS fikk jeg fortalt at de ikke flushet med mindre det ble byttet komponenter i kassa hvis den hadde vært ødelagt. Siden da har det lett for å være mye metallspon rundt i kassa, hvis du ikke har dette så skal vanlig oljeskift være like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, The Quark skrev:

Interessant lesing.

Hos Bilinord har de regnet at det går 20 liter på en flush til den nette sum av 806kr pr L

Men er det noe vits i å kun bytte olje når man ikke får tømt kassen?

RATS anbefaler vanlig service (olje + filter) hver ca 50.000km. Ved vanligservice får man skiftet ca halve mengden  av oljen. Kan tenke meg at de synes dette er tilstrekkelig ved vanlig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.12.2016 at 18.02, Bayerfan skrev:

Vet ikke hva gutta på Bilinord har røykt, men prisen du fikk er ikke basert på noe fra denne verden. 

Jeg har fått utført oljeservice på både 7 trinns DCT(Bilsalongen) og på 8 trinns sportsautomat(RATS). Begge kom på ca 6000,-hver.

Vet ikke hvorfor kassen din trenger en flush. RATS som er et meget habil og anerkjent automatverksted anbefalte en vanlig service (filter + olje) på min sportsautomat som hadde ca 85000km. En flush er noe annet (og litt dyrere), men 25.000,- no fucking way....

ZF 8 trinns automat har filteret bygget inn i bunnpanna, dette koster ca 2.500,-. Muligens opptill 5L olje til 250kr pr.L

Olja til girkassa heter 8322 2 289 720 og koster IKKE 250kr.pr.l. Kikket både her og i USA, koster $70-90 der, og 750kr på gs, 650kr på schmiedmann osv. 20 liter var forsåvidt mye, men selv 10-12 liter og filter er jo over 10 lapper om man gjør jobben selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...