Gå til innhold

Hva kan jeg kreve ved kondemnering av bil?


Steets
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, greide for 3 uker siden å krasje min 2005 525d inn i et skilt noe som har ført til at bilen skal kondemneres.

Fikk endelig tak i takstmannen etter å ikke ha hørt noe fra verken forsikringsselskap eller verksted etter en stund, ble så ringt opp i går kveld med et tilbud på 75 000 ,- noe som jeg da synes er latterlig lite i forhold til tilsvarende biler som ligger på finn. Den som er priset lavest på finn ligger for øyeblikket ute for 110 000,- og etter listepris kalkulatorer fra kvd o.l ligger min da på en pris for rundt 100 000 ,-.

Takstmannen skulle da sendt meg mail i går hvor tilbudet og begrunnelsene til for utregningene hans var i går kveld, noe som jeg aldri mottok pga pcen hans tydeligvis var utladet som var hans svar da jeg ringte han tidligere i dag for å purre.

Så jeg lurte på hvilken rettigheter har jeg i forhold til erstatning for bilen, skal man ikke ha muligheten til å kunne kjøpe tilsvarende bil, og i så fall er det noen med lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem prøver seg ofte på slikt, klag. Skriv en saklig mail der du refererer til bilens stand, tilsvarende biler på finn og eventuelle reperasjoner i senere tid.

 

Ta alt på mail så du har dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om utregingen takstmannen har brukt for og vurdere kondemnering. Er ikke sikkert han har benyttet seg av det rimeligste karosseri verkstedet. Det kan finnes sikkert andre aktører som kan gjøre samme jobben til en billigere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Steets said:

Hei, greide for 3 uker siden å krasje min 2005 525d inn i et skilt noe som har ført til at bilen skal kondemneres.

Fikk endelig tak i takstmannen etter å ikke ha hørt noe fra verken forsikringsselskap eller verksted etter en stund, ble så ringt opp i går kveld med et tilbud på 75 000 ,- noe som jeg da synes er latterlig lite i forhold til tilsvarende biler som ligger på finn. Den som er priset lavest på finn ligger for øyeblikket ute for 110 000,- og etter listepris kalkulatorer fra kvd o.l ligger min da på en pris for rundt 100 000 ,-.

Takstmannen skulle da sendt meg mail i går hvor tilbudet og begrunnelsene til for utregningene hans var i går kveld, noe som jeg aldri mottok pga pcen hans tydeligvis var utladet som var hans svar da jeg ringte han tidligere i dag for å purre.

Så jeg lurte på hvilken rettigheter har jeg i forhold til erstatning for bilen, skal man ikke ha muligheten til å kunne kjøpe tilsvarende bil, og i så fall er det noen med lignende erfaringer?

Jeg mener at man skal kunne kjøpe en tilsvarende bil ja. Kan man ikke kreve at de ordner en tilsvarende bil til deg? Jeg ble påkjørt bakfra og fikk kodenmering på en bil for snart 10 år siden. Da fikk jeg akkurat som deg et latterlig lavt "bud" hvor jeg svarte at det var uaktuelt å akseptere noe som ikke førte til at jeg kunne kostnadsfritt bytte til en tilsvarende bil. Vi gikk da igjennom finn.no/autodb på telefon og han innså selv at han var minst 40% under hva jeg måtte gi for en ny bil. Andre tilbudet som kom var akseptabelt slik at jeg fikk handlet selv :) På MC så var det faktisk krav en stund (godt mulig det er det enda) at man kjøpte ny sykkel og så måtte man dokumentere det med kjøpskontrakt for å få forsikrings utbetaling. 

Edit: det var forresten oppgjør igjennom IF (den andre parten sitt selskap) den gangen hvor de var kjipe. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, har da fått sendt megler en begrunnelse for hvorfor jeg ikke aksepterer hans tilbud.

Megler hadde brukt touring som grunnlag for utregningene og hadde noen ganske storslåtte regnestykker for hva han mente ting var verdt. I avtalen med forsikringselskapet står det i avtalen : ..kan Selskapet foreta kontant oppgjør, eller erstatte motorvogn/delen med en tilsvarende – eller i det alt vesentlige tilsvarende motorvogn/del. )

Noe for så vidt tilbudet ikke virket som samsvarte med, selv om selskapet ikke erstatter motorvogn. Så burde vel det kontante oppgjøret være i nærheten av den faktiske markedsverdien bilene ligger på mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke all verdens sammenligning....

Men da min gamle 626 ble kondemnert så bydde de meg 14k. Jeg krangla med takstmann om vedlikehold nye deler å generell stand på bilen så til slutt fikk jeg 27k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...