Gå til innhold

Hva betyr minimum tykkelse for en bremseskive?


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

BMW opererer med to minstemål. Det største målet avgjør om du kan sette på nye klosser uten å bytre skiver, det vil si  at skivene da vil holde seg over det minste minstemålet inntil neste gang klossene må byttes. Er skiven din under det minste minstemålet SKAL skivene byttes umiddelbart, selv om klossene er gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kjell Z3 skrev:

BMW opererer med to minstemål. Det største målet avgjør om du kan sette på nye klosser uten å bytre skiver, det vil si  at skivene da vil holde seg over det minste minstemålet inntil neste gang klossene må byttes. Er skiven din under det minste minstemålet SKAL skivene byttes umiddelbart, selv om klossene er gode. 

Det har jeg aldri hørt om. Da burde jo begge målene blitt oppgitt. Er det så å forstå at MinTH på 1.6 mm indikerer at dette er minstemålet for nytt klosseskift? Merkelig i så fall at det er så lite kjent. Men hvis bremseskivene er slitt jevnt er det bare 0.8 mm slitekant på hver side. Det er jo mye gods igjen. Men dette burde jo vært tydelig forklart hvis det er 2 minstemål. Jeg synes i alle fal at det høres useriøst ut.

Massive skiver på 10 mm bak på gamle biler har 8.4 mm Min TH. Og hvis den i tillegg slites 0.5 mm på hver side blir tykkelsen 7.4 mm.  Tilsvarende 9.4 mm på frambremser med 12 mm massive skiver. De bremsene ville ikkje jeg kjørt med opp og ned til Dalen i Telemark, f.eks. Vel, jeg ville ikke kjørt med nye slike bremser en gang tror jeg.😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2020 den 20.45, quandt1960 skrev:

En må være litt forsiktig med de engelske oversettelsene. Nei du kan ikke hive på nye klosser dersom bremseskivene har nådd sin minimumtykkelse/er mindre. Dersom de er lik kan du men du bør ikke fordi en ikke bør spare penger på bremser og dekk. Den noten der finnes ikke på den tyske versjonen og den tyske er rett. Faktisk er jeg veldig overrasket over den noten. Nedenfor er det som står på den tyske. Nye bremsebelegg kan kun monteres dersom bremseskivetykkelsen er større enn min th. Den måles på tre punkter, innerst, midten og nesten helt ytterst på skiven. En skal da velge minste verdi som min th. 

 image.png.424e415841ae25707029eb7d59b878ef.png

Hvilken modell hentet du instruksjonen fra? Jeg hentet i sin tid instruksjonen fra en 318i E90. La oss ta en titt på en engelsk oversettelse for 320i F30:

image.png.8e568d71e0ad533499931e3341dc6058.png

Som du ser så står det akkurat det samme som på tysk. Jeg regner med at den tyske originalen for 318i E90 sa akkurat det samme som den engelske (som jeg siterte i mitt startinnlegg i denne tråden) og at man endret både på den tyske og engelske instruksjonsteksten for nyere modeller.

Det er forøvrig interessant å klikke seg inn på linken "minimum brake disc thickness", da får man info om det dere diskuterer, nemlig om hvor mye under MIN TH man kan bruke skivene før de må byttes. Dette er for F30 320i, det kan sikkert gjelde andre tall for andre modeller:

image.thumb.png.72b4fa9a46965b70a00598b30c3d58cf.png

 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2020 den 12.18, Eirik Viste skrev:

Det har jeg aldri hørt om. Da burde jo begge målene blitt oppgitt. Er det så å forstå at MinTH på 1.6 mm indikerer at dette er minstemålet for nytt klosseskift? Merkelig i så fall at det er så lite kjent. Men hvis bremseskivene er slitt jevnt er det bare 0.8 mm slitekant på hver side. Det er jo mye gods igjen. Men dette burde jo vært tydelig forklart hvis det er 2 minstemål. Jeg synes i alle fal at det høres useriøst ut.

Massive skiver på 10 mm bak på gamle biler har 8.4 mm Min TH. Og hvis den i tillegg slites 0.5 mm på hver side blir tykkelsen 7.4 mm.  Tilsvarende 9.4 mm på frambremser med 12 mm massive skiver. De bremsene ville ikkje jeg kjørt med opp og ned til Dalen i Telemark, f.eks. Vel, jeg ville ikke kjørt med nye slike bremser en gang tror jeg.😀

Jeg har det fra BMW Flensburg. Det sier seg jo selv at man må ha et minstemål for å montere nye klosser, det har med sikkerhet å gjøre for at du aldri skal komme under absolutt minstemål. Han sa hvilke to minstemål som gjalt min bil men kan ikke huske målene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Otis skrev:

Dette betyr jo at man klarer ett siste klosseskift på skivene, når man er over MIN TH.

Det kommer jo litt an på. Gitt at man har en F30 320i med 300x22 skiver. Da gjelder følgende:

  • Nominell tykkelse: 22 mm
  • MIN TH: 20,4 mm
  • Gods man kan slite bort før man når MIN TH: 1,6 mm
  • Gods man kan slite bort før bremseskivene må av bilen: 2,4 mm
  • Gods man kan slite bort fra man passerer MIN TH til bremseskivene må av bilen : 0,8 mm  (2,4mm-1,6mm)

Gitt at man er nede på f.eks. 20,5 mm etter det første settet med bremseklosser, så sier BMW sine instruksjoner at det er greit å gjenbruke skivene fordi tykkelsen er større enn MIN TH. Men er det smart? Man har da i eksempelet slitt bort 1,5mm på det første settet med klosser, og har igjen 0,9mm å gå på før skivene må byttes, og det er da sannsynlig at skivene må byttes før det andre settet med bremseklosser er utslitt. Jeg ville nok i det eksempelet gått for skivebytte i samme slengen som bytte av klosser. (jeg vet ikke hvor realistisk det er at man sliter så mye på skivene på et sett med klosser, men jeg innbiller meg fra sist gang jeg skiftet bremser at det var en ganske heftig slitekant på skivene foran etter det første klosse-settet - ny skiver ble da montert siden det uansett var så billig)

Hadde jeg derimot kunnet sannsynliggjøre at skivene ville tålt et helt sett med klosser til uten å nå 22mm-2,4mm=19,6mm,  så ville jeg nok kunne vurdere å beholde skivene, evt. hvis det var en "gammel haug" som uansett bare skulle være på veien en begrenset tid til og som aldri ville rekke å slite ut bremsene før den ble hogd. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...