Gå til innhold

Hva betyr minimum tykkelse for en bremseskive?


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

Betyr det at det er farlig å kjøre med en bremseskive som har nådd eller er under minimum tykkelse (som står stemplet på skiven) ?

NEI, ikke ifølge BMW. Sjekk selv:

New brake pads may only be installed if the brake disc thickness is greater than or equal to the minimum brake disc thickness (MIN TH).

Note: The minimum thickness of the brake disc is designed so that it holds over the service life of a further set of brake pads if it is greater than or equal to the minimum brake disc thickness (MIN TH).

For de som tviler er det bare å ta en titt i BMW TIS, der står det svart på hvitt.

Flere enn meg som ble litt overrasket over dette? Det som står i klartekst er jo at minimum tykkelse angir grensen for når man kan slippe unne med kun å bytte bremseklosser samtidig som man beholder skivene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er litt feil ordlegging. Alle vet jo at Når man har slitt ned skiven for mye så vil den dele seg fra hverandre. 

Men jeg ville/er nok ikke bekymret for å bruken skive et par millimeter ekstra utover tykkelsen som er minstekravet. Det er endel gods igjen i dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Otis skrev:

Virker som det er litt feil ordlegging. Alle vet jo at Når man har slitt ned skiven for mye så vil den dele seg fra hverandre. 

Men jeg ville/er nok ikke bekymret for å bruken skive et par millimeter ekstra utover tykkelsen som er minstekravet. Det er endel gods igjen i dem. 

Det virker klinkende klart og tydelig for meg.

På E39 så har nye skiver en tykkelse på 22mm og min th er 20,4mm. Hvis man da skal følge BMW sitt råd så kan man faktisk slite ned skivene til 18,8mm. Dette vil skje dersom man er nede på 20,4mm når man bytter bremseklosser første gangen, og setter på nye bremseklosser som sliter like mye som de gamle. Når klossesett nr 2 er utslitt, er man da nede på 18,8mm.

Apropos slitte bremseskiver. Her har vi en smarting som kanskje burde byttet skiver før: 10101_WornBrakeDisc_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si at det er rimelig logisk at minste tykkelse er den minste tykkelsen du kan sette nye klosser på og ikke den minste tykkelsen du kan kjøre med. Når du får varsel om bremsebelegg i dash må du bytte klosser, da sjekker man samtidig skiva for tykkelse og om den tåler et sett med klosser til. Når gjennomsnittlige bilførere ikke greier å peile oljen lenger så er det veldig rimelig å anta at ingen sjekker skivetykkelsen, forutenom de gangene man bytter klosser. Hadde dermed ikke gitt noe mening å gi minste "kjøretykkelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Jeg vil nå si at det er rimelig logisk at minste tykkelse er den minste tykkelsen du kan sette nye klosser på og ikke den minste tykkelsen du kan kjøre med. Når du får varsel om bremsebelegg i dash må du bytte klosser, da sjekker man samtidig skiva for tykkelse og om den tåler et sett med klosser til. Når gjennomsnittlige bilførere ikke greier å peile oljen lenger så er det veldig rimelig å anta at ingen sjekker skivetykkelsen, forutenom de gangene man bytter klosser. Hadde dermed ikke gitt noe mening å gi minste "kjøretykkelse".

Ja helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

En gammel tråd, men uansett.

Kjøpte en 530xd 2015 for ca 3 mnd siden hos firma og var på NAF garantiutløpstest nå i slutten av Februar. Bilens Garanti går ut i April.

Naf skriver: Min bremseskivetykkelse før utskifting foran: 34.40mm, Målt VF og HF 34.30mm

Min bremseskivetykkelse før utskiting bak: 22.40mm Målt VB og HB: 22.40mm

Er dette en reklamasjonssakt mot bruktbilselger? Selv om dette er slitedeler er det da helt urealistisk at jeg på mine 3 mnd og 3000 km har slitt ut skivene når dette ikke har blitt gjort tidligere? Bilen hadde gått 110.000km ved kjøp, nå 113000 km. Jeg mener at skivene må ha godt  slitte da jeg overtok bilen eller er det ingenting å bekymre seg over? Bilen har jo veldig tykke bremseskiver, 

Endret av OMyren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, OMyren skrev:

En gammel tråd, men uansett.

Kjøpte en 530xd 2015 for ca 3 mnd siden hos firma og var på NAF garantiutløpstest nå i slutten av Februar. Bilens Garanti går ut i April.

Naf skriver: Min bremseskivetykkelse før utskifting foran: 34.40mm, Målt VF og HF 34.30mm

Min bremseskivetykkelse før utskiting bak: 22.40mm Målt VB og HB: 22.40mm

Er dette en reklamasjonssakt mot bruktbilselger? Selv om dette er slitedeler er det da helt urealistisk at jeg på mine 3 mnd og 3000 km har slitt ut skivene når dette ikke har blitt gjort tidligere? Bilen hadde gått 110.000km ved kjøp, nå 113000 km. Jeg mener at skivene må ha godt  slitte da jeg overtok bilen eller er det ingenting å bekymre seg over? Bilen har jo veldig tykke bremseskiver, 

I følge manualen til BMW så kan man sette på nye klosser, sålenge skiven er over minimum tykkelse.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-530d-xdrive-tou/repair-manuals/34-brakes/34-11-front-wheel-brakes/GXzw1vh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forvente at selger måler bremseskiver ned til tiendedels millimeter. 

Det er også forventet slitasje utifra kilometerstand. 

Er jo overhode ingen problem å kjøre med. Kjør til bremseklossene er utslitt og så bytt begge deler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så spiller det ingen rolle. Det er NAF som er problemet her. De har målt tykkelsen på skiva, ja den er under minimum. Men sålenge det var over eller lik som minimum tykkelse ved forrige klosseskift, så er dette OK. Det skal være slik for å ikke kaste bort penger!

Denne saken kan sammenlignes med å klage på at drivstofftanken er snart tom, men den var full da bilen ble kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2016 den 3.01, Hollabaloo skrev:

Betyr det at det er farlig å kjøre med en bremseskive som har nådd eller er under minimum tykkelse (som står stemplet på skiven) ?

NEI, ikke ifølge BMW. Sjekk selv:

New brake pads may only be installed if the brake disc thickness is greater than or equal to the minimum brake disc thickness (MIN TH).

Note: The minimum thickness of the brake disc is designed so that it holds over the service life of a further set of brake pads if it is greater than or equal to the minimum brake disc thickness (MIN TH).

For de som tviler er det bare å ta en titt i BMW TIS, der står det svart på hvitt.

Flere enn meg som ble litt overrasket over dette? Det som står i klartekst er jo at minimum tykkelse angir grensen for når man kan slippe unne med kun å bytte bremseklosser samtidig som man beholder skivene. 

En må være litt forsiktig med de engelske oversettelsene. Nei du kan ikke hive på nye klosser dersom bremseskivene har nådd sin minimumtykkelse/er mindre. Dersom de er lik kan du men du bør ikke fordi en ikke bør spare penger på bremser og dekk. Den noten der finnes ikke på den tyske versjonen og den tyske er rett. Faktisk er jeg veldig overrasket over den noten. Nedenfor er det som står på den tyske. Nye bremsebelegg kan kun monteres dersom bremseskivetykkelsen er større enn min th. Den måles på tre punkter, innerst, midten og nesten helt ytterst på skiven. En skal da velge minste verdi som min th. 

 image.png.424e415841ae25707029eb7d59b878ef.png

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Enig med deg, Quandt1960.

Alle skiver jeg har vært ute for med BMW, har slitasje på 1.6 mm som grensen på Min TH. Selv E39 M5 med 345x32 skiver, har 30.4 mm som minimum tykkelse. Det vil helt sikkert være lovlig å ha 30.42 mm tykkelse og bytte til nye klosser. Jeg hadde i alle fall ikke gjort det.

Bremsene er jo det viktigste man har på bilen. Skivene tåler jo dårligere varme jo tynnere de blir. Jeg hadde i alle fall ikke gamblet med dette. Kan umulig tenke meg at det er lov å kjøre med skiver under minimum tykkelse. Det er jo en årsak til at det heter minimum. Det kan ikke være minimumsgrense for når man kan montere nye bremseklosser. Da burde det ha stått klart og tydelig på bruksanvisningen. Går det normalt 2 eller 3 sett med bremseklosser på ett sett skiver?

Det er jo forskjell på merker og. Jeg byttet bremser på min søsters Opel Astra. Der kan tykkelsen slites ned 3 mm. Men utgangspunktet er en mye tykkere skive. Tror den er 25 mm tykk, og det på en 1.6 liter og 118 hk motor, tror jeg . Byttet og på min brors Volvo V70. Der kan og skivene slites 3 mm, men også der er tykkelsen større enn på BMW sine skiver. De har i utgangspunktet mer gods å slite på.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir jo mening i at minimum tykkelse tillater ett siste klosse skift.

For produsentene vet jo sånn ca hvor mye metall som slites på skivene per klosseskift, det er vel mer eller mindre en konstant, sålenge man bruker OEM/tilsvarende OEM. Ergo er det lagt inn en sikkerhetsmargin på tykkelsen i skiva, som tillater et siste skift, for tykkelsen er tykk nok.

Jeg VET ikke hva som er korrekt, men det er nå slik det står i manualen til BMW. Jeg ser at @quandt1960 påpeker skrivefeil/oversettelses feil, men jeg kan ikke tysk godt nok til at jeg om dette stemmer. Også kan det være at BMW at har endret dette på senere biler, og dermed er teksten endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...