Gå til innhold

Bytte til 530d motor i ein 320d e46


Ronron
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, eg har ein Bmw e46 320d 136 hk, eg har tengt å sette ein 530d motor ifra ein e39. E39 er automat. Men lurte på om det er mye så må gjøres eller er de bare motorferste så må byttes, og passer 320d kassa på m57d30 motor?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største forskjellen er Common Rail på disse motorene, og motorstyring.
Så du må enten nullstille hjernen for å bruke ews og tenningslåsen du har i bilen nå, ellers må du ta med dette også. Samt ledningsnett muligens.
Forskjellige bellhousing på disse girkassene -> de går ikke om hverandre.
Så ville gått for en GS6-53DZ og diff med riktig giring.

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Du må som et minimum ha med "motor nett" + ecu + ews + nøkkel/chip. Videre er jeg litt usikker på om e46 320d har pumpe under bilen på samme måte som m57? Dette må du ha, og med riktig elektrisk styring. Styringa av denne er også ulike på e46 og e39 (den ene går fra motor siden av nettet, den andre fra bil siden).
  • Aut EWS må moddes så den lar deg starte uten aut kasse (enkelt)
  • Du må ha e46 m57 motorfester.
  • Bunnpanne kan du nok bruke fra e39 (den er litt annerledes, men går nedi).
  • Du kan ikke bruke 320d 136hk girkasse så vidt meg bekjent (mindre svinghjul bla)

 

Alt i alt er dette langt mer omfattende enn det du ser for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivverk herunder

  • Motor
  • Girkasse
  • Mellomaksling (Må nok ha fra 330D pga forskjellig aksel lengde)
  • Diff (Auto og Manuell har forskjellig giring)

Elektronikk herunder

  • Motornett
  • DDE
  • EWS
  • Tenningslås
  • Nøkkel
  • EGS
  • Styreenhet for Høytrykkspumpe, hvis dette ikke styres av DDE
  • Rele & Sikringer for Motor/Girkasse/Pumpe

Drivstoff

  • Høytrykkspumpe for Common rail
  • Dieselfilter hus

Annet

  • Motorfeste
  • Evt. Bunnpanne
  • 330D Radiator & Intercooler?

Sikkert glemt noe, håper andre kan tilføye mer til listen.

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at mye av dette ikke kan taes fra e39. Mellomaksling, diff, giroverføring,nevnte forskjeller på hvilken del av ledningsnettet pumpa er kobla til, dersom du mangler pumpe under bilen som Otis sier må du nok også trekke opp riktig mateside. ++

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF-Racing If there is a will, there is a way.

Men enig i det du sier TRF :-)

Du sparer deg nok for både penger og tid ved å kjøpe en 330D istedet.
La oss si at du får alt det mekaniske på plass, da begynner elektronikk- og programmeringshelvete,
bare ha det i bakhodet. Dette er ikke noe plug n play swap, skaff en 330D (dele)bil istedet?

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmeringa er ganske enkel, dog ikke noe han kan gjøre selv.

Ellers enig. Det er fult gjennomførbart, men du bør ha betraktelig mer erfaring og kompetanse før du begynner enn det TS viser her. No offence. Du har et par alternativer: 1) droppe hele greia. 2) forbered deg på en langt mer grundig og seriøs måte, lag deg lister, undersøk mye selv. 3) e46 330d delebil sånn at du har en bil du kan gå å "ta alt av".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...