Gå til innhold

Verdivurdering Chevy Tahoe


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

On ‎11‎.‎07‎.‎2018 at 22.35, Fredrik 90 skrev:

Ikke forvent kjøreegenskaper som en X5, dette er en amerikansk SUV på 2,5 tonn med rammekonstruksjon. Sett bort ifra dette så er de ganske gode å kjøre, lettkjørt og kjapp i reaksjonen. Har selv kjørt Ford Excursion i over ett år nå, synes dette er artige biler når man først tar dem for det dem er. Ingenting slår følelsen du får over å sitte over alle andre og skue over ett digert panser, du føler deg umiddelbart ganske ustoppelig 😀

Interessant nok sitter jeg her med en test der en 2000 Tahoe 5.3 konkurrerte mot blant annet en X5 4.4. Ikke overraskende vant X5 på kjøreegenskaper på landevei, men tapte på småveier og terreng. Tahoe trasket innover i skauen så det ljomet med uslåelig komfort, mens X5 sto fast på den første stubben den møtte på.

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

6,0 litern er håpløs, men 7,3 litern er ikke veldig bra den heller. Er jo ett overraskede stort miljø i Norge for Excursion/F serie og det er stort sett alltid Powerstroke som er tingen. Men folk skrur mye på dem, alltid ett eller annet som ikke virker eller er galt. De som har bensin bare kjører stort sett (og fyller tanken). 

Ikke helt enig der. Historisk sett er 7.3 Dieselen til Ford en av de beste motorene fra USA noensinne. Her i Norge er den spesielt aktuell i Econoline Van og pickup 1993-2005, og min erfaring etter mye lurking både på nett og i virkeligheten er at disse lastebilene med 7.3TD går hinsides langt uten problemer. Motorene er også særdeles åpne for lett tuning, akkurat som BMW sin M57.  Så å bruke "ikke veldig bra" blir i overkant eplekjekt.

Når det kommer til dekk, så burde man som med alle andre bakhjulstrekkere være nøye på dekk. Har et bra sammenligningsgrunnlag - i samme kjipe bakke på vinterstid har jeg testet flere bakhjulstrekkere - E39 med åpen diff med bra dekk kommer opp med en gang, men med for eksempel kjipe dekk/et sommerdekk og et vinterdekk er det kast - da står man og spinner med engang. Spiller ingen rolle om det er pigg eller piggfri, det må være nok mønsterdybde.

Med Capricen har jeg brukt de samme kjipe piggfrie "helårsdekkene" i 3 sesonger, og selv om dekkene ikke har ulovlig mønsterdybde er dekkene spesielt ille på bremsing. Jeg kommer opp nevnte bakke så vidt det er, men den vil ikke bremse i glatte og bratte bakker på nysnø og is. Så nå til neste vinter blir det nye Continental eller Nokian piggfrie.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ratta litt i både 6 liters powerstroke, samt 7.3 både i F250 og Econoline. To av dem uten tukling på motorstyringa, en 6.0 som var tuklet med, samt 7.3en var tukla med.

Den ene 6.0en holdt finfint, den var original og fikk de oljeskiftene den skulle ha, som er drøyt 6000km intervaller. Dog med Amerikansk bruk, dvs. trekke tungt osv osv.  Den chippa 6.0en har en kompis enda, går som et uvær og har et eksosanlegg på fri blås laget ut av en lyktestolpe tror jeg :mrgreen: Den har hatt sine verkstedtimer, i utgangspunktet dysene, sprekte eksosmanifolder(høy eksostemp er nok synderen her), et topphavari og et turboras. I utgangspunktet er det nok "plattan til mattan" mentalitet som har tatt knekken på motoren. Når det har blitt ordnet med, så har det egentlig ikke vært noen flere problemer.
Econolinen med 6.0 gikk også helt topp selv med chip, eneste ulempen rent komfortmessig er at man føler at man sitter med motoren i fanget. Gjelder forsåvidt F250 også til en viss grad.

7.3ene bare går og går. Skift olje og kjør den god og varm før man turer på, småkjøring er ikke veldig heldig om man kaldstarter støtt i minusgrader.
Den chippa 7,3 F250en jeg har vært mest borti gikk mildt sagt noe jævlig. Gassen i bånn, ned et gir, vente på turboen et par sekunder og det kommer bare et kjempebrøl fra eksosen bakfra og ordentlig uling fra turboen og speedometeret går som en rakett fra den ene siden av skiva, til den andre. Å få hjulspinn i 60km/t i en sånn stor bil på tørra er ganske surrealistisk. Det verste er vel å få stoppet jernet når man begynner å nærme seg voldsomme hastigheter(på den korte tiden) bremsene fader fort.

7.3 International(?) motoren ser hvertfall jeg på som meget holdbar og god. Fin gange i den. Kan ikke sammenlignes med 6.2/6.5 fra GM som jeg dessverre har skrudd altfor mye på. Motorstyring som går varm, topp-problemer(men billig og enkelt og skifte komplett) og dårlig komp(den motoren hadde gått 340k, så ikke akkurat ny.. Neste eier røyk bunndelen på motoren kort tid etterpå). 7.3en brukes tross alt i alt mulig stort og tungt borti statene, så det er nok veldig mye godt i den.

Kanskje den verste fellesnevneren med alle disse bilene ligger nok i forstilling og styring, det blir fort stort og tungt, og når styresnekka på feks. en Tahoe 6.5 er på størrelse med en som sitter i en 80-talls BMW, så sier det seg nesten selv at de fort blir litt romslige på midten. Blir rutine å enten stramme, eller skifte snekke på disse, og man så jo fort at det ikke var den første snekka som sitter i bilene, da man gjerne tar snarveien og skjærer ut et hull nederst i venstre innerskjerm for å få ut den nedre festebolten, og det var gjort på samtlige av dem.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...