Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en e39 med m54 motor, en dag kokte motoren, jeg undersøkte og det peste damp ut fra øverste tilkoblingen til radiatoren. Her var det en svær sprekk. Jeg monterte ny radiator, fylte på kjølevæske og luftet etter beste evne, motoren koker fortsatt og det peser damp ut fra lufteskruene ettersom jeg løsner dem. Kjølevæsketemperaturnåla går litt opp og ned, men tvinger seg selv hele tiden opp til det lyser rødt. Ikkje bra, har dessverre kjørt litt mer enn jeg bør med for varm motor, men det er et annet problem, det jeg lurer mest på er hvorfor det fortsatt koker? Jeg kjørte også uten trykklokk for undersøkelsens skyld og det virket som det funket en periode til det ble varmt igjen. Kan det være trykklokket som har tatt kvelden? Jeg har ikke noen mulighet til å kontrollere det.

20170602_140650.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kokte den første gang? Mener disse er kjent for å ha dårlig vannpumpe med plastskovler. Denne og termostat er basic å bytte ut. Og siden radiatoren er ny, bør dette kurere varmgangsproblemene. Enkelte m54 har en egen lufteprosess, da man slår på tenning, setter på full varme på varmeapparatet og holder gasspedalen i bunn i 15 sek eller hva det var. Da starter en ekstern vannpumpe som sirkulerer. Lufteskruene sitter på radiator og i termostathus området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufting av kjølesystem er enkelt. Den elektriske sirkulasjonspumpa starter bare du setter på tenninga. Lufteskruen oppe ved plasttanken løsner du og med lokket på tanken avskrudd ser du om det pumpes vann eller luft(ingenting). Det er vel også en lufteskrue lenger nede på v. side som du kan løsne først. Full varme og motoren på tomgang. 

Jeg har sett en oppskrift på dette her på forum et sted. Tror det er Otis som har en lenke til det.

Vet ikke om det er forskjellig opplegg etter årgang, men min er en facelift 2001.

Jeg tror det er billigere å ta taxi enn å kjøre med unormalt høy motortemperatur. Kanskje litt sent å nevne nå, men evt. neste gang.

Den elektriske sirkulasjonspumpa gir lite lyd, så i støyende omgivelser hører du den kanskje ikke, bare sånn at i tilfelle du ikke ser noe sprut i plasttanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lufte:

Opp med de to lufteskruene. På med tenning slik at elektrisk hjelpepumpe går. Sett temp på varmeapparat opp. Åpne påfyllingslokk og fyll kjølevæske til det kommer bare væske i luftehull på termostathus. Skru igjen lufteskrue. Deretter tilsvarende på ekspansjonstank. Ferdig.

Det som kan ha skjedd på motoren din er at vannpumpen har vært utett og du har fått varmgang. Når pumpa er utett rundt akslingen minker det fort væske og du får inn luft og du har ikke trykk i systemet lenger. Da synker også kokepunktet fra 120 til 100 grader. Da blir det også hardere påkjenning på resten av komponentene i kjølesystemet.   Skovelhjulene kan også ha blitt ødelagt, men mest sannsynlig lekk pumpe. Den skal byttes pr 100 000 km iflg BMW.

Det kan være at du har hatt sprekk i radiator/ekspansjonstank som har gitt deg disse problemene. Men det kan også være det som skjedde på min egen bil....at toppakningen var gåen og sprengte kjølesystemet ved at det kom inn eksos i kjølesystemet.

Et verksted kan hjelpe deg med å måle kjølevæsken for å finne ut om toppakning er gåen.

Men vannpumpa er nok den delen som mange har slurvet med å bytte på disse motorene bilene, så har det blitt følgeskader av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...