Gå til innhold

Tenningsproblem?


EspenBang
 Share

Anbefalte innlegg

Parkerte bilen på fredag og på mandag ville den ikke starte. Vred om tenningen og ingenting skjedde. Nada! Ikke lys i lykter ikke i iDriven eller i display. 

Så jeg tenkte batteriet var dødt. Fikk gang på den med startkabler. I det jeg satte på siste klypa på polen så var det akkorat som det klikket i et rele og alt av lys var som normalt. Dagen etter er den død igjen. Har målt batteriet til 12.3v å dynamoen gir 13.9 så batteri og dynamo er ok! Noen som har en idé til hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12,3 er lavt/dårlig. Tyder på enten strømtyv eller dårlig batteri.

For å finne evt strømtyv kan du måle Ampere når tenning er av og bruke elimineringsmetoden ved å fjerne en og en sikring for å se om en krets endrer strømmålingen (Ampere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og videre kan vi kanskje fortelle hvordan vi Ampermåler?

Lås dører, men ha vindu/dør åpen. Av med minus pol på batteri eller bruk tang over kabel. Sett multimeterspiss på batteri og andre på polsko, nå har du alt i serie. Ikke flash med lys eller noe som bruker over 10AMP, da ryker sikringa i Multimeter (multimeter blir nå hovedsikringa på bilens krets). 

Når hvilespenning er oppnåd etter ca 20 min så kan du sjekke multimeter, bilen får maks stjele 0.05amp. Om bilen stjeler 1-1.5AMP så har du en stor strømtyv.

Du må nappe ut en og en sikring til forbruket faller ned til ca 0.05AMP som nevnt over.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kan dårlig batteri lage mye rare feil. Kanskje batteri ikke klarer å holde på strøm? Optimalt batteri skal ha 12.6V  (2.1V pr celle) 12.3 er lavt, men kanskje du kan prøve å lade opp batteri med en skikkelig C-tech i flere timer. Ikke de store trafo-biltema laderne. C-tech har berget batterier for meg.

Som nevnt over så skal du belaste batteri med flere forbrukere på når du måler. Lys og varme osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Viste seg at IBS'en var problemet. Nappet den ut og bilen starter. Fikk forøvrig ikke kontakt når jeg kjørte diagnose på den heller før jeg plugde ut ibs. Nå har jeg et annet problem, "central electronics failure" dukker opp stadig vekk men går bort etter ca 10sek så kommer det opp at cruise controllen failer... denne mld har jeg også fått opp flere ganger før problemet med ibs. Noen ideer? Har skjekket modulene under reservehjul å de er knusktørre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...