hmhaga Posted July 3, 2017 Share Posted July 3, 2017 (edited) Noen som har erfaring med reparasjon av rådebank i BMW-motor? Var på trackday.no på Rudskogen i helgen med vår 08 E87 120i, og det resulterte dessverre i rådebank. Siden dette skjedde under høyt stress (antar i angsten), så kan man jo anta at veiven ikke har sluppet unna skader? Noen som har erfaring med polering/sliping av veiv og montering av nye lagerskåler mm. Blir dette bra og holdbart? Bilen kommer ikke til å se noe mer til Rudskogen, det var den tydeligvis ikke laget for... Noen som kan anbefale firma jeg kan kontakte? Gjør jobben med å skru ut motor osv selv, men reparasjon og montering av bunndel faller utenfor min komfortsone (hadde gjort det om bilen hadde hatt lavere bruksverdi). Behøver man spesialverktøy for registerkjede mm? Edited July 3, 2017 by hmhaga Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel. Posted July 3, 2017 Share Posted July 3, 2017 Er vel kanskje bedre å finne en ny (brukt) motor med tilsvarende eller lavere kilometerstand? Behøver spesialverktøy når du skal låse kamaksler og veiv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fidelio Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 VS-Motor Link to comment Share on other sites More sharing options...
wSax Posted July 10, 2017 Share Posted July 10, 2017 VS-motor har honet en CA18DET for meg, og de gjorde en veldig god jobb. Jeg kommer nok til å bruke de igjen, hvis jeg skal ha gjort noe liknende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmhaga Posted July 13, 2017 Author Share Posted July 13, 2017 Da er det bare å begynne å skru. Ut med girkasse først, så motor. Oppdaget at simmerringen på girkassen svetter olje, så en fiks å gjøre der også. Mye mikkmakk å demontere - f.eks. motorfester med vakuumslanger Motoren kunne jo ventet med å havarere til garasjen var ferdig. Satt av gulvplass og takhøyde til løftebukk, nå må jeg kravle rundt på gulvet under bilen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmhaga Posted July 17, 2017 Author Share Posted July 17, 2017 DIY girkassejekk. Eksosanlegget nede, klart for å slippe ned girkasse - og det våger jeg ikke uten noe som kan ta opp vekta. Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor BMW har laget hele eksosanlegget under bilen i ETT stykke. Hvis en av delene ruster opp, så er det altså meningen at man skal kjøpe alt nytt? B-b-billig... wSax 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmhaga Posted July 17, 2017 Author Share Posted July 17, 2017 Tungskrudd bil. Girkassen er jo nærmest en brakett for alt av sensorer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmhaga Posted July 19, 2017 Author Share Posted July 19, 2017 Det står så fint i workshop-manualen (ISTA-P): Remove bolts. Ok, så hvordan i ["#¤%"#%&] får jeg tilgang til de to øverste boltene, når girkassa ligger klint oppunder girkassetunnelen, som igjen befinner seg sånn ca under dashbordet på bilen. Har senket ned girkassa så mye det går. Er ikke særlig interessert i å demontere front subframe også... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hawkon88 Posted July 19, 2017 Share Posted July 19, 2017 Mulig å løsne på motorfestene for å tilte motor bakover? I tillegg til pipeforlengere og ledd så du får endret vinkel+ muttertrekker.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmhaga Posted July 19, 2017 Author Share Posted July 19, 2017 4 minutter siden, Hawkon88 skrev: Mulig å løsne på motorfestene for å tilte motor bakover? I tillegg til pipeforlengere og ledd så du får endret vinkel+ muttertrekker.. Som det er nå er det ikke mulig å tilte motoren mer, da den stopper mot etter eller annet. Men nå skal jo motoren ut også, så det er jo bare å gjøre ting i motsatt rekkefølge av det workshop-manualen mener er fornuftig - altså begynne å skru ut deler rundt motoren først, så jeg får plass til å tilte den mer. Har fått ut de andre skruene med forlengere og 2 stk ledd, mulig jeg rett og slett må til med speil eller søke meg fram til boltene i blinde. Tror det må være riiiimelig dyrt å bytte clutch på 1-serie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hawkon88 Posted July 19, 2017 Share Posted July 19, 2017 Skal motoren ut og, er det ikke lettere å heise ut motor og gir sammen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmhaga Posted July 20, 2017 Author Share Posted July 20, 2017 17 timer siden, Hawkon88 skrev: Skal motoren ut og, er det ikke lettere å heise ut motor og gir sammen? Jeg fikk et tips om at det var veldig dårlig plass til å løfte ut gir og motor sammen, og jeg vil helst unngå å skru av hele fronten for å få ut motoren. Men nå er girkassa ute. Trikset var å bruke mekanikerspeil og alt jeg hadde av forlengere, ink noen fleksible så jeg fikk riktig vinkel i forhold til bolthodene. GIrkassa løsnet overraskende lett når boltene var ute, og DIY girkassejekk fungerte fint Motor neste, men det blir nok ikke før etter at sommerferien er unnagjort. Blir interessant å se hvor mye skader motoren har... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmhaga Posted July 20, 2017 Author Share Posted July 20, 2017 Noen som har noen forslag til hva som bør byttes i motoren, utover det som er skadet i forbindelse med rådebank? Km. stand 96.000 km. Det blir nytt kjede, kjedestrammer og kjedeguider. Også nye simmerringer på veivaksling. Lurer også litt på å få topp overhalt, ettersom GDI-motor. Det åpner jo også mulighet for lett porting av toppen og sliping/vinkling av ventiler og ventilseter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hawkon88 Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 Jeg ville ikke gjort mer enn hva du nevner. Hadde det vært en s-motor, greit nok, men det koster nok mer enn det smaker. Skulle det oppstå problemer med toppen, kommer du jo til den med motor i bilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hmhaga Posted July 12, 2018 Author Share Posted July 12, 2018 Absolutt alt i gamle motoren var ødelagt. Rådelagre, veivaksling, ventiler, stempler mm. Altså var det ikke noe annet å gjøre enn å få tak i en byttemotor, som var lettere sagt enn gjort med en N43B20-motor. Nå er i hvert fall en byttemotor på plass, men som for den gamle motoren så er innsugsventilene ekstremt tilgriset. Det er svære kladder med olje og sot på de, som altså skyldes det uheldige ekteskapet lean burn+GDI+EGR. Det er uaktuelt å demontere motor for å rengjøre. Noen som har erfaring med å bruke en soda blaster? Ser jo at det finnes en CRC GDI valve cleaner, men da havner jo all gugga i motoren - som ikke kan være bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now