Carvin Skrevet Juli 9, 2017 Share Skrevet Juli 9, 2017 Hei, leser i vognkortet mitt at Inpress på Bmw F10 er (min 30 framme og bak). 2011 modell. Hvorfor er det slik at Bmw kommer med sine orginal felger med ET 33 fremme og ET 44 bak? da med 8,5" felg framme og 9,5 felg bak. + - 7,5mm OK framme. Men bak avviker jo dette, hva er greia? Håper noen kan svare Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet Juli 10, 2017 Share Skrevet Juli 10, 2017 Det står jo MINIMUM. Hvis felgbredden øker ca 25mm nå vel ET økes med halvparten ca 12mm for at senterlinja på felgen skal være på ca samme plass. Samtidig skal jo ikke felgen gå på utsiden av hjulbuen. Men sikkert andre som kan forklare dette bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carvin Skrevet Juli 10, 2017 Forfatter Share Skrevet Juli 10, 2017 Så da tenker du at ET på NAVet kan beregnes som 42, og siden felgen er 44 vil dette være innforbi? +- 7,5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Juli 10, 2017 Share Skrevet Juli 10, 2017 Ja, det er slik at orginale felger til F10 (og andre BMW'er) har forskjellig innpress. Siden dette er orginale felger ser jeg ikke noe problem i forhold til lovligheten. Slik er bredde og innpress på F10 felger. 17x8 ET30 18x8 ET30 - 18x9 ET44 19x8.5 ET33 - 19x9 ET44 20x8.5 ET33 - 20x9 ET44 Utfordringen som jeg ser er når du bytter til ettermarkedsfelger og endrer innpresset, hvilket innpress skal du da regne +/- 7,5mm endring fra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Juli 10, 2017 Share Skrevet Juli 10, 2017 Biltilsynet bruker det som står i vognkortet som utgangspunkt. Dvs. 30mm innpress foran og bak for F10. Det er dette de 7.5mm skal regnes ut i fra. Alle felgene BMW leverer til F10 er typegodkjent, derfor kan de ha innpress som endrer mer enn 7.5mm. Det samme gjelder felgleverandører som har TÜV-godkjenning for F10 på sine felger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Juli 10, 2017 Share Skrevet Juli 10, 2017 2 timer siden, ogee1 skrev: Biltilsynet bruker det som står i vognkortet som utgangspunkt. Dvs. 30mm innpress foran og bak for F10. Det er dette de 7.5mm skal regnes ut i fra. Alle felgene BMW leverer til F10 er typegodkjent, derfor kan de ha innpress som endrer mer enn 7.5mm. Det samme gjelder felgleverandører som har TÜV-godkjenning for F10 på sine felger. Det er ikke alltid det står ET30 i vognkortet på F10er. På noen står der også ET44. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carvin Skrevet Juli 10, 2017 Forfatter Share Skrevet Juli 10, 2017 Skjønner, jeg kjører på noen 21" akkurat nå. Hamann sine med 9" fremme 255-30-21 ET 32 og 11"bak 295-25-21 ET 50. Her er framfelgen innenfor med god margin, mens bakfelgen avviker en hel del. Men følger selvsagt med Tuv papirer, men disse Tuv papirene godkjenner da altså et slikt innpress? Og da er alt greit iforhold til norske lover med (pluss - minus 7,5mm? ogee1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Juli 10, 2017 Share Skrevet Juli 10, 2017 1 time siden, E.H.D skrev: Det er ikke alltid det står ET30 i vognkortet på F10er. På noen står der også ET44. Står det bare ET44 eller i tillegg til ET30? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Juli 10, 2017 Share Skrevet Juli 10, 2017 1 time siden, Carvin skrev: Skjønner, jeg kjører på noen 21" akkurat nå. Hamann sine med 9" fremme 255-30-21 ET 32 og 11"bak 295-25-21 ET 50. Her er framfelgen innenfor med god margin, mens bakfelgen avviker en hel del. Men følger selvsagt med Tuv papirer, men disse Tuv papirene godkjenner da altså et slikt innpress? Og da er alt greit iforhold til norske lover med (pluss - minus 7,5mm? TÜV-papirene skal gjøre at du kan få skrevet inn felgene i vognkortet. Det er først da de er lovlige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Juli 10, 2017 Share Skrevet Juli 10, 2017 1 time siden, ogee1 skrev: Står det bare ET44 eller i tillegg til ET30? ET30 foran og ET44 bak, mens andre står oppført med ET30 både foran og bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Juli 10, 2017 Share Skrevet Juli 10, 2017 2 timer siden, E.H.D skrev: ET30 foran og ET44 bak, mens andre står oppført med ET30 både foran og bak. Var ikke klar over det. Det de sa på biltilsynet var at den første dekkombinasjonen som sto i vognkortet var det som gjaldt. Skal være samme som er oppgitt under kjøretøyopplysninger på vegvesen.no. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Juli 10, 2017 Share Skrevet Juli 10, 2017 48 minutter siden, ogee1 skrev: Var ikke klar over det. Det de sa på biltilsynet var at den første dekkombinasjonen som sto i vognkortet var det som gjaldt. Skal være samme som er oppgitt under kjøretøyopplysninger på vegvesen.no. Jeg vet ikke hvor de opplysningene i vognkortet kommer fra, men noe må være feil når 18" dekk er oppført og en F10 har ET30 og en annen med ET44 bak. Mens andre F10'er igjen har 17" oppført. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå