Gå til innhold

demontere ratt e39 2002 - finner ikke tråd jeg har sett på det tildligere

sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg mener å ha sett en tråd med detaljert beskrivelse på hvordan demontere ratt på en e39, med steg for steg beskrivelse  og hvilke verktøy og str. man trenger.

Jeg har søkt i forumet og google, men greier ikke å finne den igjen, noen som vet hvilken tråd jeg snakker om eller kan komme med en rask guide?

Skal bytte slepering.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hva slags ratt det er. Men du løsner og kobler ut airbagen, fjerner bolten som holder rattet til stammen også er det av. Så sitter sleperingen med 4 torx-skruer om du har dual stage. For å fjerne airbagen er det to framgangsmåter avhengig av type ratt. Enten så skyver du en flattrekker sidelengs inn hullene bak rattet og dytter en fjær bort for å løsne den ut, ellers er det to Torx-skruer. T30 om jeg ikke husker helt feil. Husk å koble fra batteriet litt før du begynner å ta ut airbag, så slipper du lampe i dashbordet. 

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Slik måtte jeg gjøre det:

1. Koble fra batteriet *
  2. Demontere plastdeksel rattstamme: 2 stjerne, en på oversiden og en på undersiden, 2 torx (husker ikke str, men veldig liten) inn mot fotbrønnen.
  3. På baksiden av rattet er det en Torx T27 på hver side, jeg vred rattet slik at jed skrudde dem løs fra undersiden.
  4. Koblet fra 2 kontakter mellom ratt og airbag.
  5. Ta ut nøkkel så den går i rattlås
  6. 16 mm pipe med liten forlenger, pass på at det er merke på ratt og bolt slik at rattet settes riktig på igjen.
  7. 4x torx T20? for å demontere slepering, koble fra 3 kontakter.
  8. Koble fra brytere og sette på ny Slepering, gjør alt om igjen bare motsatt.

*NB! husk å ikke lukke bagsjeomsdør/lokk etter å ha koblet fra batteriet, tenkte ikke på at jeg måtte ha strøm for å åpne det... Heldigvis har jeg stasjonsvogn, så måtte bare flytte et barnesete, legge ned ene seteryggen og krype inn, sikkert mulig på sedan også, men trangere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...