Gå til innhold

N13B16 pålitelighet


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan er N13B16 med tanke på pålitelighet? Fantasien vandrer litt når jeg tenker på neste bil, og må si at en F20 116i med ordentlig tune (200+ hester tydeligvis) virker ganske morsomt. Men er det noe å satse på eller er det risikosport mtp regkjede? 

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke alle motorer en eller annen form for svakhet?

Min erfaring innehar ingen feil med motoren for F20 116i, men heller svakheter med den generelle byggekvaliteten (2012). Var trolig også mer uheldig enn andre. Mulig en 2013 modell er bedre. 

Motoren er kaklete, men veldig leken og morsom med tune 👍 

Endret av Knoett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kun positive erfaringer med vår F20 116i 2013 modell. Noen småting er det alltids, men det er mer fordi jeg er sykt pirkete og detaljorientert på visse ting. Jeg har absolutt ingen kvaler med å anbefale deg en slik bil - hadde lett gått for en 116i enn 116d :) De er spreke nok i original utgave (dynomålinger på original bil har vist opp mot 139-140hk på hjula), så kan tenke meg at de går godt når de er skikkelig tunet. Men rakler som en dieselmotor, det gjør de. Og effektkurven- og momentkurven er dieselaktig når de er originale. Den skal visst kunne bedres betraktelig ved tuning, dvs. at den ikke dauer av etter 4000rpm. 

PS: har veldig lyst på en akkurat lik den blå vi hadde som nr. 2 bil en gang om vi ikke har Minien for alltid :P 

Edit: jo en ting husker jeg ang. motoren. Når den var kald og jeg ga full gass fra lavt turtall var det akkurat som om den hosta/stallet før den fortsatte videre. Men Minien gjør akkurat det samme (har N14-versjonen, tilnærmet samme motor), så muligens det bare er sånn de er.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gabz skrev:

Åja, godt å høre :) Virker som mye morro for penga! Har bare hørt mye skrekkhistorier om regkjede og slikt. 

På vår Mini med N14 er registerkjede og strammeren byttet til en bedre utgave (Citroen sin tror jeg). Om N13 utgaven har samme problem med registerkjede skal jeg ikke si noe om, men vi kjørte vår 75000km på 3 år (leasing), og hadde aldri noen problemer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir nevnt over her, kakler som en diesel bil (når den er kald er det nesten flaut). men absolutt, dette går ikke dårlig etter tuning! 

min er kjørt 65 tusen nå, har kun hatt de vanlige serviceintervallene som den krever. Ikke noe problemer ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...