Gå til innhold

Problemer med servopumpe(?)


Guleboj
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget for et par uker siden en ulyd fra motorrommet på min E61 525d 2009. Lyden høres ikke fra førerplass, men kun utenfra. Jeg er dermed usikker på hvor lenge lyden har vært der. Dagen etter at jeg oppdaget lyden dro jeg til mitt lokale verksted som skal ha god peiling på BMW. Etter litt om og men fant de ut at lyden kom fra servopumpen, og at denne måtte byttes. Jeg ble fortalt at dersom ikke pumpen ble byttet kunne reima etter hvert ryke/spore av, og ødelegge mer rundt.

Herifra dukket det opp problemer: det viste seg at originalpumpa kostet mer enn jeg var villig til å betale (rundt 8500 eks mva). Alternativet, en Bosch pumpe til ca 5500kr eks mva, fantes ikke på lager og leveringstid var ukjent. Jeg kontaktet derfor andre verksted rundt Oslo, som bekreftet dette. Bosch-pumpa måtte i praksis lages i Tyskland, og hadde anslått leveringstid på ca 10 uker. Da jeg ikke var lysten på hverken vente 10 uker eller betale dyre dommer for originalpumpe kontaktet jeg diverse verksted i Sverige. Til alt hell fant det ene verkstedet en brukt pumpe som hadde gått 40k km til kun 3200kr ink mva. Denne ga de ett år/10000km garanti på. Til tross for litt tvil angående brukte deler, tok jeg dette tilbudet, og reiste i går til Karlstad for å bytte pumpa. Pumpa ble byttet og jeg kjørte hjemover, dum som jeg var, uten å sjekke resultatet. Halvveis tok jeg en pause og hørte da at lyden fremdeles var tilstede...

Jeg kontaktet verkstedet i dag og sendte de et lydopptak av lyden. Til svar fikk jeg at de ikke har peiling på om lyden kommer fra pumpa eller ikke, og at de kun byttet pumpe på min bestilling. De kontaktet derimot leverandøren av pumpa, og de har bestilt ny brukt pumpe.

Så kommer problemet: Dersom lyden kommer fra pumpa får jeg ny på garantien, men dersom det ikke er det må jeg betale for reparasjonen. I tillegg må jeg ta en ekstra dag fri fra jobb. Samtidig, hvis det ikke er pumpa som er problemet, så har jo det første verkstedet gitt meg feil diagnose. Noe jeg også betalte 2500kr for.. Har jeg noen rettigheter ovenfor de isåfall, selv om reparasjonen ikke ble utført der?

Jeg har lastet opp opptaket av lyden her: https://streamable.com/expn5 I tillegg har jeg lastet opp et lydklipp hvor jeg har forsøkt å ta bort motorstøyen: https://clyp.it/iauwirpq

Er det noen som ut i fra opptakene har noen tanker om hva som er problemet? Er det den nye pumpa som har nøyaktig det samme problemet som den gamle, eller kan det være noe annet? Hva ville dere gjort i denne situasjonen? 

Setter stor pris på all hjelp da jeg begynner å bli svært frustrert selv.

 

PS: Om det ikke sier seg selv, så har jeg så og si null kompetanse på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, hsd skrev:

Første eg hadde gjort ville vert å demontere den gamle pumpen. Sett om det faktisk var noe galt med den i det store og det hele.

 

Dette hadde vært en mulighet ja. Dessverre har ikke jeg kompetanse til denne jobben. Hvor mye arbeid tror du det er for noen som kan det? 

Jeg har nå funnet ut at det ikke ble byttet reim på pumpen. Kan det være at det er den gamle reima som lager lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig vanskelig å finne ut av det, sannsynligvis.

Ta av reima på alle løpehjul og snurr på de manuelt. Men for min del tenker jeg dynamo eller ett løpehjul.

Skal du ta av ac reima så vær obs på at du trenger verktøy for å få den på eller noe lurt. Det er ikke strammehjul der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å vri på rattet mens bilen sto på tomgang, og da ble lyden betydelig lavere. Med en gang jeg slapp rattet økte volumet igjen. Da er det vel rimelig å anta at det er servopumpa, eller noe relatert, som er årsaken? Kan det være reima, eller er jeg langt på viddene da?

Verkstedet i Sverige har allerede skaffet en ny pumpe, men vil være sikker før jeg drar tilbake.

Tenkte uansett å dra innom verkstedet som ga meg diagnosen på mandag, og høre hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 1 month later...
På 25.9.2019 den 1.13, SusannHelen skrev:

Hei, ser at det er en gammel tråd, men fant du ut hva som var problemet? Har det samme på min e61 nå

Beklager sent svar. Jeg prøvde å bytte pumpe to ganger (begge var brukt), men ulyden ga seg ikke. Mener å huske at mekanikeren påstod at pumpa lagde lyden på grunn av noe annet. Altså at lyden forplantet seg, eller noe slikt. Husker ikke hva det var.

Jeg har nå kjørt med den gamle (originale) pumpa i to år, og det går fremdeles fint. Jeg har i det siste dog merket at rattet har blitt tyngre, så jeg antar dette kanskje er på grunn av pumpa(?). Har maskinskadeforsikring på bilen, så vurderer nå å prøve å få pumpa bytta til en ny og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...